Inteligence.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Psychické stavy.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Emoce (city).
Psychologie Mgr. Milan Šimek
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Schopnosti, nadání a talent
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Schopnosti Milana Reichlová.
VY_32_INOVACE_PSYPS110460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Schopnosti Pavel Šuranský.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_20.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Schopnosti.
(emoční nebo emocionální kvocient)
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
TALENT ..
Variabilita a adaptabilita duševních vlastností
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
Sociální patologie SCPT SCPA
Inferenční statistika - úvod
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI – VÝKONOVÉ SLOŽKY Mgr. Jiřina Boušková.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Inteligence DUM_19.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Inteligence,tvořivost, paměť
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie – CŽV 2012
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Inteligence

Pojem inteligence pochází z latinského "in-te-legere", což znamená: v-tobě-číst někdy bývá uváděno i jako "inter-legere" tedy: číst mezi. vlastnost, což znamená, že je vrozená, nemůžeme tedy míru její existence ovlivnit, ale můžeme ji rozvíjet získáváním zkušeností a prováděním modelových situací

Definice inteligence: 1. Inteligence je obecná schopnost adaptace, existující vedle specifických schopností 2. Inteligence je komplex relativně nezávislých faktorů adaptace, reps. mentálního výkonu (Thurstone, Guilford) 3. Inteligence je obecná schopnost psychického přizpůsobení se člověka novým životním podmínkám a úkolům (Stern)

Znaky inteligentního chování (H.J. Eyseck) 1. dobrá orientace a dobré myšlení, tj. soudnost, pohotové a přesné vyjadřování 2. ostré vnímání a dobrá paměť 3. koncentrované zaměření na daný objekt činnosti s pružným, rychlým a správným myšlením

Druhy inteligence Inteligenci je možno rozdělit do několika typů: abstraktní, praktická, sociální a emoční inteligence. Abstraktní inteligencí se označuje ta část inteligence, kterou lze měřit testy IQ. Projevuje se jako schopnost řešit dobře definované - akademické problémy s jednoznačnou odpovědí. Naproti tomu praktická inteligence je schopností řešit problémy každodenního života. V těchto případech řešení není jednoznačné a zpravidla existuje několik alternativních způsobů.

O emoční inteligenci D. Goleman (1995) uvědomění si sebe sebemotivace Sociální inteligencí lze označit schopnost pohybovat se v sociálním prostředí, tj. řídit lidi, umět s lidmi jednat a manipulovat, pohotově reagovat na jejich podněty apod. O emoční inteligenci D. Goleman (1995) uvědomění si sebe sebemotivace vytrvalost kontrola impulzů regulace nálad empatie · naděje nebo optimismus

Gardner: IQ+EQ Jazyková Hudební Matematická a logická Prostorová Tělesná a kinestetická Intrapersonální Interpersonální Přírodní

Měření inteligence francouzský psycholog A. Binet základem jsou standardizované podněty – úkoly mentální výkony, které jsou podle přísných kritérií hodnoceny skórem IQ ( inteligenční kvocient) vyjadřuje úroveň inteligence Inteligenční kvocient (kvocient = podíl, poměr) je index inteligence, který má normální rozložení s průměrem 100 a standardní odchylkou 15. Stern definoval inteligenční kvocient (IQ) jako poměr mentálního a fyzického věku: IQ = 100 x mentální věk/fyzický věk Mentální věk je úroveň intelektuálního vývoje měřená nějakým inteligenčním testem.

Gaussova křivka rozložení inteligence v populaci:

IQ – pásma (% výskytu v populaci - dle celosvětově užívané kategorizace inteligence) a rámcové předpoklady pro vzdělávací a tvůrčí činnost (uplatnění v životě): 140 a více ... genialita (0,2%): absolutní předpoklady pro tvůrčí činnost, určují směr poznání ostatním 130-139 ... výjimečná, superiorní I. (2,8%): mimořádné předpoklady, vynikající manažeři 120-129 ... vysoce nadprůměrná I. (6,0%): snadno vystuduje VŠ, může dosáhnout vynikajících výsledků v tvůrčí i manažerské činnosti 110-119 ... nadprůměrná I. (12%): vystuduje VŠ, při vysoké pracovitosti může získat mimořádné pracovní postavení

90-109 ... průměrná I. (50%): a) lepší průměr (100-109): VŠ vystuduje jen s obtížemi, důsledností a pracovitostí může získat společenské zařazení předchozí kategorie b) slabší průměr (90-99): dokáže složit maturitní zkoušku, v práci se uplatní ve středním postavení 80-89 ... podprůměrná I. (10%): dokáže absolvovat ZŠ a dobře se uplatnit v manuálních profesí 70-79 ... velmi podprůměrná I. (10%): s problémy zvládne ZŠ, úspěšný ve zvláštní škole 50-69 ... nižší stupeň slabomyslnosti (oligofrenie) - dříve debilita (6,8%): je-li dobře veden, absolvuje zvláštní školu, je částečně vzdělavatelný i vychovatelný 20-49 ... střední stupeň slabomyslnosti - dříve imbecilita (2,0): nevzdělavatelný, ale vychovatelný, osvojí si základní sebeobslužné návyky 0-19 ... těžký stupeň slabomyslnosti - dříve idiotie (0,2%): nevzdělavatelný a nevychovatelný

Vlivy brzdící a povzbuzující IQ Brzdící vlivy: slabé sociální prostředí rodina a škola nemoci Povzbuzující vlivy: silné sociální prostředí domov a škola zdraví