Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Osm dní Kód DUM VY_32_INOVACE_ 5.2.13 Datum vytvoření 14. 10. 2012 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Česká meziválečná poezie Výstup ŠVP Žák charakterizuje tvorbu významných autorů. Anotace DUM Prezentace obsahuje základní informace o cyklu básní Osm dní. Metodický popis Prezentace určená jako podklad pro výklad v hodině. Využitelná pro samostatné opakování žáků. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Žáci ji využívali i pro přípravu na jednotlivé hodiny Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Osm dní
Okolnosti vzniku sbírka napsaná roku 1937 u příležitosti úmrtí prvního československého prezidenta T. G. Masaryka (14. září 1937) označována též jako masarykovský cyklus nejdříve vydána samostatně, v roce 1945 součástí sbírky básní Přilba hlíny (Přilba hlíny, Osm dní, Zhasněte světla)
Charakteristika soubor deseti elegií inspirovaných smrtí obdivovaného prezidenta elegie = ve starém Řecku jakákoli báseň napsaná elegickým distichem, ve starém Římě smutné básně v novodobé poezii básně plné stesku, smutku a nostalgie
Cyklus z řec. kyklos = kruh, kolo soubor uměleckých děl (v literatuře např. básní, novel, románů) každé samostatným a uzavřeným celkem společně celek vyšší, zpětné doplnění a obohacení každého jednotlivého díla propojení jednotlivých částí tematické nebo kompoziční
Básně To kalné ráno Petru Bezručovi Na lemu silnic Noc na Hradě Ne, ještě nebyl čas Podzimní rekviem Už jenom pro pláč To jsem zpíval tobě Rozhovor se smrtí Luna nad hrobem
Jazykové prostředky přirovnání = příměr jazykový prostředek používající spojku jak, jako slouží pro názornost dozněla píseň jako v staré lyře v den hořký, jak je hořký blín
Jazykové prostředky metafora = přenesení slova na představu, která se původní představě v něčem podobá, v něčem nápadném = zkrácené, zhuštěné přirovnání nad zemí odsouzenou do okovů pod šedí oblak, v drapériích stmělých k té oponě, jež zahalila bránu
Jazykové prostředky metonymie = záměna jména jménem, přenesení pojmenování jednoho předmětu nebo jevu na jiný předmět nebo jev na základě jejich věcné souvislosti ni ocel, mramor soch a kámen chrámů
Jazykové prostředky apostrofa = oslovení nepřítomné osoby nebo neživého předmětu, dochází k zosobnění v poezii prostředek patosu a apelu v básni Rozhovor se smrtí Ty, která platíš víc, než zlato platí, ty, která všechno máš, co už se nenavrátí ty, smrti, věčná tanečnice žití
Jazykové prostředky anafora (též epanafora) = znovuuvedení, opakování téhož slova nebo skupiny slov na počátku dvou nebo i více po sobě následujících veršů ty, která přijdeš kořistí svou jista, ty, na niž nikdo se dost nepřichystá, ty, smrti, věčná tanečnice žití
Jazykové prostředky refrén = opakování, část verše, popř. celý verš, několik veršů, pravidelně se opakující v básni, zpravidla na konci strof, mezi strofami To kalné ráno, to si pamatuj, mé dítě. Tu chvíli před půl čtvrtou ranní, ten okamžik a konec umírání, když smrt se dotkla vrásek čela a ranní mlhou odcházela.
Patos z řec. pathos = silné pohnutí mysli, vášeň, vzrušení vzletný, vzrušený tón mluveného nebo psaného textu nadšené, vzletné podání uměleckého díla jednotlivé elegie cyklu Osm dní patetické
Seznam použitých zdrojů: SEIFERT, Jaroslav. Osm dní. Vydání druhé. Praha: československý spisovatel, 1968. KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přepracované vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 p. ISBN 80-000-0527-1.