Úvod do NARATOLOGIE Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 7. října 2013 Mgr. Markéta Jelínková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_20. FORMÁT KRESBY  Než začneme kreslit, musíme si na pauzovací papír nakreslit základní formát v poměru stran.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Indexace pomocí SVA Předmět: Selekční jazyky Přednášející: Mgr. Silvie Kořínková Presová presova-dis.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: David Holubec NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_INF Vzdělávací oblast: informatika Ročník: 9. Číslo projektu:
Mezinárodní management doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. Ing. Sylva Talpová, Ph.D, Ing. Alena Šafrová,Ph.D Ing. Pavla Odehnalová, Ph.D
Úvodní prezentace webového sídla , Praha Radek Maca NIDM.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
SLOVNÍKY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_43 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_33-05 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa JAROSLAV SEIFERT – Píseň o … (tajenku převeď do mn. č.) OPAK K DOMA 2. ST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_12:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: 20. století ve vážné.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda Název: VY_ 32_INOVACE_1809_V.tělesa Téma: Vesmírná tělesa Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Co dnes uslyšíte? Užití fotogrammetrie Konstruktivní fotogrammetrie Vodorovný snímek Prvky vnitřní orientace vodorovného snímku Rekonstrukce snímku z dostupných.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Frézování ozubených kol, drážek ve šroubovici - test
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Název školy: Základní škola Netvořice Autor:. Mgr
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozhodování 1.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Závěrečné opakování 7. ročník VY_42_INOVACE_35_01.
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Rozbor tematické písně k jarnímu období
Barva světla, šíření světla a stín
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí
Opakování na 4. písemnou práci
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Česká poválečná literatura I.
Název školy: Základní škola Netvořice Autor:. Mgr
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
PROJEKT KNIHA Ateliér VDN DIFA JAMU v Brně.
Úvod do studia literatury
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
MLÁDÍ VÁCLAVA HAVLA
Měsíc Měsíc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Vladislav Vančura životopis, dílo,
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi
Identifikátor ORCID na ČVUT
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Neživá příroda - vzduch
FYZIKA 2.B 18. hodina.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_10
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Odkrývání obrázků – poznej místa
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_14
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 1. část Název : VY_32_inovace_10 Český jazyk a literatura.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vývoj prostorové struktury sídel a komunikací Příklad využití starých map a nástrojů GIS Geografické aspekty středoevropského prostoru Brno,
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

úvod do NARATOLOGIE Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 7. října 2013 Mgr. Markéta Jelínková

Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013 NARATOLOGIE ► Tzvetan Todorov 1969: la narratologie ► systematický popis druhů, struktur a funkcí narativních jevů (Nünning: s. 810) ► interdisplinarita: sociolingvistika, komunikace, filosofie, psychologie, etnografie, film, divadlo... ► „literární“ i „neliterární“ texty ► pragmatika, vypovídání, sémantika... Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013

Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013 NARATIVNÍ KATEGORIE ► čas, prostor, fokalizace/úhel pohledu... ► postavy, vypravěč, spolehlivost... ► (modelový) čtenář, (implicitní) autor... Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013

NARATIVNÍ KATEGORIE (Genette, 1966) ► récit – narration - histoire ► „postihnout sémiotické aspekty vyprávění a navrhnout model výstavby literární ho díla a funkce jednotlivých prvků v mechanismu díla“ (Kubíček, s. 75) ► čas (uspořádání, trvání, frekvence), způsob (odstup, perspektiva), hlas (vypravěčské roviny) Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013

Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013 NARATIVNÍ KATEGORIE (Stanzel, 1979) Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013

NARATIVNÍ KATEGORIE (Stanzel, 1979) ► typologický kruh ► auktoriální vyprávěcí situace ► vyprávěcí situace v první osobě ► personální vyprávěcí situace Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013

FOKALIZACE (Rimmon-Kenan) ? zdroj, inspirace... ? definice ? typy fokalizace ? s. 81: Vnější fokalizace se zdá být blízká vyprávějícímu agentu, a její vehikulum se proto nazývá „vypravěč-fokalizátor“ ? aspekty fokalizace Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013

FOKALIZACE (Rimmon-Kenan) ►  Gérard Genette ► způsoby výběru a omezení informace vyjádřené narativem ► vnější X vnitřní ► aspekt vnímání, psychologický a., ideologický a. ► srov. Mieke Bal, Manfred Jahn („otevření imaginárního „okna“ do narativního světa“), David Herman (hypotetická fokalizace)... Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013

Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013 LITERATURA: kde začít... HERMAN, David (ed.). Routledge encyclopedia of narrative theory. London /New York: Routledge, 2004. KUBÍČEK, Tomáš. Vypravěč. Kategorie narativní analýzy. Brno: Host, 2007. NÜNNING, Ansgar (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce, osobnosti, základní pojmy. Brno: Host, 2006. RIMMON-KENAN, Shlomith. Poetika vyprávění. [1983] Přel. PICKETTOVÁ, Vanda. Brno: Host, 2001. Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013

Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013 LITERATURA... a další... BAL, Mieke. Narratology: Introduction to the Theory of Narrative. Toronto: University of Toronto Press, 1985. BOOTH, Wayne Clayton. The rhetoric of fiction. [1961] 2.vyd. Chicago/London: the University of Chicago press, 1983. DOLEŽEL, Lubomír. Narativní způsoby v české literatuře. Praha: Československý spisovatel, 1993. ECO, Umberto. Lector in fabula.[1979] Přel. Frýbort, Zdeněk. Vyd. 1. Praha: Academia, 2010. GENETTE, Gérard. Fikce a vyprávění. Vyd. 1. Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2007. HRABAL, Jiří. Fokalizace: analýza naratologické kategorie. V Praze: Dauphin, 2011. CHATMAN, Seymour Benjamin. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. [1978] Vyd. 1. Brno: Host, 2008, 328 s. JAHN, Manfred. Narratology: A Guide to the Theory of Narrative. English Department, University of Cologne, 2005. http://www.uni-koeln.de/~ame02/pppn.htm MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie z poetiky. Ed. MUKAŘOVSKÁ, Hana. Praha: Odeon, 1982. STANZEL, Franz K.: Teorie vyprávění. Praha: Odeon, 1988. Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013

Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013 VYPRÁVĚCÍ SITUACE O válce zpívám a reku, jenž první z krajiny trójské připlul k italské zemi, hnán osudem, k lavinským břehům, vyhnanec, dlouhý čas jej po zemích štvala i mořích božská moc: zlý Iunonin hněv, jenž nedal se smířit. Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013

Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013 VYPRÁVĚCÍ SITUACE Babylonská knihovna (Jorge Luis Borges) By this art you may contemplate the variation of the 23 letters... The Anatomy of Melancholy, part 2, sect. II, mem. IV Vesmír (který jiní nazývají Knihovnou), je vytvářen šestiúhelníkovými galeriemi, je-jichž počet je neurčitý a možná i neko-nečný. (...) Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013

Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013 VYPRÁVĚCÍ SITUACE 1 Byl jasný, studený dubnový den a hodiny odbíjely třináctou. Winston Smith, s bradou přitisknutou k hrudi, aby unikl protivnému větru, rychle proklouzl skleněnými dveřmi věžáku na Sídlišti vítězství, ne však dost rychle, aby zabránil zvířenému písku a prachu vniknout dovnitř. Vybrané literární teorie a metody interpretace textu, 29. října 2013