Tepelné motory VY_32_INOVACE_29_Tepelné motory Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách
parník Titanic bitevní loď [1] [2] jaderná ponorka [3]
Historie využití vodní páry v parním stroji Horká pára může nadzvednout pokličku hrnce – koná práci. Do cesty jí dáme větrník roztočí ho! Nedala by se horká vodní pára využít k pohonu strojů nebo vozidel? první tepelné motory (motory jsou stroje, v nichž se přeměňuje energie určitého druhu na pohybovou energii). Historie využití vodní páry v parním stroji Základem parního stroje byl pohyb pístu v uzavřeném válci způsobený přiváděnou párou z parního kotle. Vylepšení parního stroje provedl r. 1784 J. Watt tzv. „šoupátky“. Po tomto objevu se začal parní stroj používat k pohonu strojů, lokomotiv i parníků.
Parní stroj – využití a činnost [5] [4] Využití: parní lokomotivy, parní automobily, parník, parní válec, parní turbíny v elektrárnách Nevýhody: velká hmotnost nízká účinnost (10%) parní turbíny mají účinnost vyšší (asi 35%)
Parní turbína se také užívá v tepelných elektrárnách. Toto zařízení postupně nahradilo parní stroj. Parní turbína je turbína, která převádí tepelnou energii páry na rotační pohyb. Parní turbína se užívá jako lodní pohon (parník, bitevní loď, jaderná ponorka). [6] Pára naráží do lopatek turbíny a kola s lopatkami se díky tomu otáčejí. Parní turbína se také užívá v tepelných elektrárnách. chemická energie v palivu mechanická energie elektrická energie teplo
V parním stroji i v turbíně se získává horká pára mimo pracovní válec motoru (např. v parním kotli). Vynálezci hledali cestu, jak spalovat palivo přímo v pracovním válci s pístem, což by podstatně zmenšilo hmotnost tepelných motorů. Takovéto motory se nazývají: PÍSTOVÉ SPALOVACÍ MOTORY Vynálezci, kteří se zasloužili o sestrojení spalovacích motorů: Belgičan Lenoir (r. 1858), Němec K. Benz, G. Daimler a dnes nejpoužívanější čtyřtaktní spalovací motor navrhl r. 1867 Němec N. A. Otto.
Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Parn%C3%AD_turb%C3%Adna http://cs.wikipedia.org/wiki/Parn%C3%ADk http://cs.wikipedia.org/wiki/Bitevn%C3%AD_lo%C4%8F [1] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/RMS_Titanic_sea_trials_April_2%2C_1912.jpg [2] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5a/Viribus-unitis.jpg [3] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/USS_Louisiana_%28SSBN-743%29.jpg [4] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/SwanningtonEngine_01.jpg [5] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Steam_engine_in_action.gif [6] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/Wirnik_turbiny_parowej_ORP_Wicher.jpg Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště