Ekonomika malých a středních podniků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
managementu znalostí podle
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Strategie podniku v globálním světě
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
SWOT Analýza Daniel Vančura.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Strategické aliance Vypracoval: Jiří Slabý. Strategické aliance  Organizační forma, která pomáhá zajišťovat společnou kooperativní podnikatelskou činnost.
PROINCOR – Inovační audit. ProIncor Inovační audit ProIncor Inovační audit analyzuje, hodnotí a stimuluje inovační proces a inovační prostředí v malých.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_STRATEGICKÝ.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Předmět: Řízení podniku 1
Koncepce marketingového řízení
Komplexní analýzy.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Metody Finančního řízení firmy Tomáš Sobotka A09B0008PMAB.
Prosperita organizace
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Plánovací proces a druhy plánování
Lenka Zahradníčková
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Poradenství v obecném řízení
STRATEGIE ZMĚNY 1. Model diagnózy podniku 2. Strategie změny 3. Procesně orientovaný přístup.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Personální plánování.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Strategický management
Tržní prostředí.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Plánování a rozhodování v organizaci
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Téma 13: Finanční plánování
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Strategie.
Podklady pro zpracování semestrální práce
Osobní management – modul č.4
Marketing neziskových organizací
Strategie vyplývající ze SWOT analýzy
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Management a řízení hotelu
Plánování a rozhodování v podniku
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ekonomika malých a středních podniků
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Strategie rozvoje obce - tvorba koncepčního dokumentu Shrnutí
Transkript prezentace:

Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 2: Podniková strategie v MSP

Filosofie podnikové strategie __________________________________________________________________________________________________ Strategie vytvářejí rámec pro uvažování a činnost. Formulovat vizi podniku a definovat jeho strategické cíle však nemůže každý. Takovouto dovednost má jen ten, kdo zvládá principy strategického myšlení. Podniková strategie není statická. Její formulace představuje evoluční proces, který vyžaduje přizpůsobení podnikové strategie a vnitropodnikových organizačních struktur (vhodná je organizační struktura nikoli liniová, ale ta, která je založena na maximální autonomii a odpovědnosti za výkon a přidanou hodnotu, např. tzv. strategické obchodní jednotky, které spojuje společná vize, ale jsou autonomní ve volbě nástrojů pro dosahovaní strategických cílů. Tímto způsobem je možno podpořit soutěživost, flexibilitu a také odpovědnost.). Strategie řízení podniku musí dnes počítat nejen s vývojem na domácím trhu, ale musí brát v úvahu globální (celosvětovou) konkurenci. Účinnou obranou proti této hrozbě je proces cílevědomého učení se a zvyšování odborných / manažerských kompetencí pro strategické řízení podniků (tvůrčí přístup podporují např. manažerské nástroje jako jsou týmová práce a delegování, tedy nástroje založené na komunikaci).

Principy tvorby strategie ________________________________________________________________________________ Mezi principy strategického myšlení řadíme: princip variantního myšlení princip trvalého myšlení princip tvůrčího myšlení princip intuitivního myšlení princip zpětnovazebního myšlení princip inovativního myšlení princip globálního myšlení

Principy tvorby strategie ________________________________________________________________________________ Při tvorbě podnikové strategie postupujeme v následujících krocích: 1 Analýza vnitřních a vnějších faktorů 2 Návrh a výběr strategií 3 Uplatnění strategie v praxi 4 Evaluace strategie

Analýza Analýza vnitřních faktorů _________________________________________________________________________________ Analýza vnitřních faktorů Vnitřní faktory zahrnují hodnocení silných (Strengths) a slabých stránek (Weaknesses), kde jsou nejčastějšími vstupy: Finanční analýza podniku Hodnocení pomocí EFQM

Analýza Analýza vnějších faktorů _______________________________________________________________________________________________ Analýza vnějších faktorů Vnější faktory zahrnují hodnocení příležitostí (Opportunities) a hrozeb (Threats), které souvisí s okolním prostředím organizace. Nejčastějšími vstupy jsou: Analýza trendů vnějšího prostředí - PESTLE Analýza Sektorová analýza (například Porterova analýza pěti sil) Analýza konkurenčního postavení (Segmentace trhu, analýza potřeb zákazníků, analýza konkurentů) Paretova a ABC analýza

Návrh a výběr strategií _________________________________________________________________________________ Rozlišujeme dvě skupiny podnikatelských strategií: Strategie přežití je charakteristická pro trh, který se nachází v recesi, anebo pro odvětví, jež se potýká s problémy, které mají svůj původ v některých fázích životního cyklu. Růstové strategie jsou zaměřeny na zvýšení podílu na trhu. Jedná se zejména o tyto strategie: Strategie Výrobek / Trh Strategie inovační Strategie konkurenceschopnosti

Uplatňování strategie v praxi _________________________________________________________________________________ Přímé prostředky uplatňování strategie v praxi se bezprostředně týkají podnikové činnosti: Manažerské nástroje jako jsou Management by Objectives (řízení podle cílů) a delegování. Příprava plánů a rozpočtů. Podniková strategie musí být rozpracována do dílčích plánů, které se z časového hlediska dělí na dlouhodobé (strategické), střednědobé (taktické) a krátkodobé (operativní). Organizační struktura (nikoli liniová, ale organizační struktura založená na maximální autonomii a odpovědnosti za výkon a přidanou hodnotu, např. tzv. strategické obchodní jednotky, které spojuje společná vize, ale jsou autonomní ve volbě nástrojů pro dosahovaní strategických cílů. Tímto způsobem je možno podpořit soutěživost, flexibilitu a také odpovědnost.) Informační systém (ten zajišťuje nejen distribuci informací o strategii, ale také informace pro zpracování strategie). Maximální pracovní nasazení managementu.

Uplatňování strategie v praxi _______________________________________________________________________ Mezi nepřímé prostředky řadíme: Podnikovou kulturu, podnikovou identitu a podnikovou etiku. Vzdělávání zaměstnanců (zaměstnanci by měli být proškolováni, aby dokázali strategicky myslet a jednat, aby se dokázali angažovat pro řešení nových úkolů).