Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Řecká literatura a Homér Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_3001_LICHVA Téma: Pojem _ LICHVÁŘSKÉ PRAKTIKY Číslo projektu:
Řecko-perské války Nejslavnější hodina Řecka. Perská říše Peršané v 5. stol. př.n.l. vytvořili obrovskou veleříši. Šáh-in-šáh Dareios I. Chtěl dobýt i.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EGEJSKÁ OBLAST.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Židům 3:12-14 Hleďte, bratři, aby snad v někom z vás nebylo zlé a nevěrné srdce, takže by odpadl od živého Boha, a proto se navzájem napomínejte každý.
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
3. Příběhy ze světa bohů a lidí
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Poměr v základním tvaru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Nováková Jana
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Anotace: Klíčová slova:
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Nový vývoj Řecka.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
On.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
EGEJSKÁ OBLAST.
Poměr v základním tvaru.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Řecké báje (3) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Homér – Ilias a Odyssea Ročník 1. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace pojednává o nejslavnějších eposech starořecké literatury a o jejich pravděpodobném autorovi. Žáci tak mají za úkol seznámit se s jedním z (K)kořenů  evropské kultury. Datum tvorby 30. 7. 2013

HOMÉR ILIAS A ODYSSEA © Dušan Kráčmar 2013

HOMÉR ÚVOD osoba řeckého epického tvůrce Homéra, autora (?) slavných eposů Ilias a Odyssea, je opředena mnoha tajemstvími, někteří literární věci dokonce zpochybňují jeho existenci legendu o Homérově životě zpracoval v až 5. století př. n. l. (tedy až o cca. 300 let později) „otec dějepisu“ Hérodotos – fakta v ní uvedená však nelze zcela jistě označit za spolehlivá celý tento problém okolo Homérovy osoby a jeho děl bývá označován jako „Homérská otázka“ (viz dále) údajná Homérova podoba

HOMÉR KUSÉ () ŽIVOTOPISNÉ (?) ÚDAJE o čest býti Homérovým rodištěm se pře celá řada měst, krom Athén např. i Izmir (dříve Smyrna) v dnešním Turecku Homér byl údajně slepý potulný pěvec, který se toulal Řeckem a obživu si zajišťoval zpěvem písní o hrdinských činech pokud vůbec žil, bylo to zřejmě v někdy na počátku 8. století př. n. l. (ale i to je sporné)

HOMÉR KUSÉ () ŽIVOTOPISNÉ (?) ÚDAJE Athény Izmir Salamis Kolofón Rodos Chios Argos Poznáváte někdo tohoto chlapce? Mohl by o Homérovi něco vědět! Homér na obrazu z 19. století Homér a Kalliopé – bohyně básníků potenciální Homérova rodiště 

DOBA HOMÉRSKÁ ZŘEJMĚ NENÍ DOBOU HOMÉROVA ŽIVOTA!!! HOMÉR HOMÉRSKÁ OTÁZKA bývá takto označována celá diskuse kolem Homérovy osoby včetně autorství jeho nejslavnějších děl eposů Ilias a Odyssea hlavním lingvistickým problémem je poměrně značná jazyková rozrůzněnost obou děl - vznikla v časovém rozpětí několika desítek let, což mj. vede ke spekulacím, že se na nich podílelo více autorů DOBA HOMÉRSKÁ ZŘEJMĚ NENÍ DOBOU HOMÉROVA ŽIVOTA!!! Při periodizaci řeckých dějin se můžeme setkat s tzv. Temnou dobou řeckých dějin (cca. 11 – 9. století př. n. l.), která se někdy označuje jako Doba Homérská. Neztotožňuje se však s pravděpodobnou dobou Homérova života (8. stol. př. n. l.), nýbrž s dřívější dobou, v níž se odehrávají Homérovy eposy Ilias a Odyssea.

HOMÉR ILIAS Ilias = Řecko veršovaný hrdinský epos s 24 zpěvy a asi 15 tis. verši zachycuje příběh z Trójské války Zpěv ucelená a souvislá část rozsáhlého básnického díla (např. jeden ucelený příběh) jako synonymum se někdy užívá výrazu kniha (nikoli však ve smyslu publikace) Verš základní stavební jednotka básně sestavená podle určitých pravidel (rytmus, rým, počet slabik atd.), jde o jeden řádek básnického díla verše se mohou (ale nemusejí) rýmovat, seskupují se do slok Trojská válka příběh ze samotných počátků řeckých dějin (cca. 1200 př. n. l.), kdy Řekové dobývali město Troja v Malé Asii (dnešní Turecko), což se jim nakonec podařilo (Trojský kůň) Epos literární žánr, rozsáhlá veršovaná epická skladba popisující příběh udatného hlavního hrdiny vyznačuje se bohatým dějem a množství odboček s dílčími příběhy

HOMÉR ILIAS udatný řecký hrdina Achilles se kvůli ženě pohněvá a mykénským (řeckým) králem Agamemnonem o odmítá pokračovat v boji, čímž Trojané nabydou ve válce převahy Achillův přítel Patroklos si proto navlékle jeho zbroj, aby Trojany zastrašil, je však zabit trojským hrdinou Hektorem na to se Achilles s Agamemnonem usmiřují a Achilles se opět pouští do boje následně se mu podaří pomstít přítelovu a smrt a Hektora ve vzájemném souboji zabít „Arci by, Atréovče, to bývalo oběma lépe tobě jakož mně také, kdy jsme velmi rozezleni v srdci na druha druh se pro dívku sporem rozhorlili zhoubným. Kéž by ji Artemida při lodích byla proklála šípem v den, když vyvrátiv Lyrnéssos jsem si ji vybral; jistě tolik by do půdy se nevrylo kusmo Achajských pod pravicí Trojanův, poněvadž jsem vojsku zanevřel. Hektoru jak Trojanům se to líbilo; avšak Achajští dlouho budou asi mé a tvojí pamětlivi hádky. Nechme to však minulosti, třebas zkormouceni jsouce, a v hrudi uchlácholme mocí své srdce militké! Já hněvu v skutku nyní zanechávám; netřeba stále přec bez přestání soptiť.“ (překlad Antonín Škoda) „Vidíš, Átreův synu, zda tohle kdy na prospěch bylo oběma nám, jak tobě tak mně – když s bolestí v duši svárem hubícím ducha jsme vzplanuli – pro pouhou dívku! Měla ji Artemis ctná svým šípem na lodích zabít, v den, když Lyrnéssos zbořiv, jsem sám si ji z kořisti vybral – nebylo tolik by mužů zde do půdy zarylo nehty rukou nepřátel našich, když já byl zachvácen hněvem! Hektoru ovšem a Tróům to prospělo – Achajci, myslím, hněv Tvůj budou i můj mít v paměti po dlouhou dobu! Co však stalo se dřív, již nechejme, ač je nám krušno, v prsou milené srdce pak ukroťme – vždyť je to nutné! Nyní od hněvu svého již upouštím – nesluší přece, abych jen urputně pořád byl rozhněván. (překlad Otmar Vaňorný, upravováno)

HOMÉR ILIAS řecký rukopis Iliady z přelomu 5. a 6. století n. l. Achillův hněv Achilles truchlí nad smrtí Patrokla Achilles zabíjí Hektora

HOMÉR ODYSSEA veršovaný hrdinský epos o 24 zpěvech a přibližně 12 tisících verších dějově navazuje na Iliadu líčí příběhy ithackého krále Odysea, které se po vítězné Trojské válce (díky lsti s Trojským koněm, která je tu v krátkosti vylíčena) vrací na lodi zpět do Řecka, do rodné Ithaky cesta se změní v desetileté bloudění, na němž on a jeho posádka zažívají mnohá dobrodružství a setkávají se s řadou postav, např. příšery Skylla a Charybda mezi nimiž musí loď proplout kouzelnicí Kirké, která Odysseovu osádku proměnila ve vepře jednookým obrem Kyklopem, synem boha Poseidona Sirénami, lákajícími svým zpěvem námořníky do záhuby Odysseovy nesnáze nekončí ani po návratu domů, kde musí o svou manželku Penelopé bojovat s jejími nápadníky, jež přemůže za pomoci Diovy dcery Pallas Athény

Odysseus mezi Skyllou a Charybdou HOMÉR ODYSSEA Odysseus mezi Skyllou a Charybdou Odysseus a Kirké Kyklop Odysseus a Penelopé Odysseus odolává vábení Sirén

HOMÉR ODYSSEA Setkání Odyssea a Pénelopy Věhlasná Pénelopé sem kráčela ze ženské síně, Věhlasná Pénelopé mu na to zas odpovídala: podobna Artemídě neb zářicí bohyni lásky. " Přednosti, milý hoste, i postavu těla a krásu K ohni, kde sedala jindy, jí komorné lenošku daly, tehdy mi zničili bozi, když Argejci nastupovali Věhlasná Penelopé si tam pak usedla na ni. na lodě k Tróji a snimi i Odysseus, milý můj manžel. … Kdyby se on zase vrátil a pečoval dál o můj život, Věhlasná Pénelopé s ním začínala hned hovor: byla by větší má sláva a tak by se krásněji žilo. " Cizinče,na jednu věc já sama se nejdřív tě zeptám: Nyní se trápím - vždyť bůh mi tolik svízelů seslal! Kdopak a odkuď jsi roden, kde město a rodiče tvoji?" Kolik předáků šlechty tu na blízkých ostrovech vládne. Na to ji odpovídaje zas důvtipný Odysseus pravil: " Nikdo z lidí by, ženo, tě nemohl na celém světě Všichni, kolik jich vládne zde v Ithace patrné z dálky, pohanět, věru ta sláva až k širým nebesům sahá. za mnou proti mé vůli sem chodí a jmění mi tráví - Teď se však ve svém domě mne vyptávej na jiné věci, touhou v mileném srdci se trýzním jen pro Oddysea. Netaž se na můj původ a na mou otcovskou zemi, Ženiši se sňatkem kvapí, a já jim úskoky strojím." abys ni vzpomínkou na to tim více nenaplnila bolestí hruď - jsem přeplněn žalem…"

HOMÉR ILIAS A ODYSSEA příběhy z těchto eposů se staly inspirací celé další evropské kultuře, mnoho úsloví (Trojský kůň, proplutí mezi Skyllou a Charybdou, vábení Sirén, Odyssea – strastiplná cesta atd.) přešlo mezi obecně užívané pojmy zajímavý je v tomto ohledu i slavný římský epos Aeneis od básníka Vergilia, který se nechal ve svém díle oběma eposy silně inspirovat a popisuje situaci z pohledu Trojanů, za jejichž potomky se Římané označují pro děti u nás některé pasáže z těchto děl převyprávěl Eduard Petiška v díle Staré řecké báje a pověsti

HOMÉR DALŠÍ ÚDAJNÁ HOMÉROVA DÍLA krom výše zmiňovaných eposů se Homérovi přisuzuje i autorství dalších děl Homérské hymny - 33 oslavných písní na olympské bohy Žabomyší válka - údajná parodie na epos Ilias Margites - epos, z nějž se zachovaly pouze zlomky ať už Homér existoval či nikoli, je jisté, že na něj svět nikdy nezapomene – a to je moc dobře…   

HOMÉR DĚKUJI ZA POZORNOST.

HOMÉR ZDROJE Literatura pro I. ročník středních škol, učebnice. I. vyd. Brno, Didaktis 2 008. 151 s. ISBN 978 – 80 – 7358 – 115 – 2 ČORNEJ P.;ČORNEJOVÁ I.; PARKAN F.; KUDRYS M.. Dějepis pro střední odborné školy. Praha: SPN, 2010, ISBN 978-80-7275-382-8 KOLEKTIV AUTORŮ. Malá encyklopédia spisovateľov sveta. Bratislava: Obzor, 1978, ISBN NEUVEDENO. AUTOR NEUVEDEN. Homér [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hom%C3%A9r AUTOR NEUVEDEN. Ilias [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ilias AUTOR NEUVEDEN. Odysseia [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Odysseia YONIDEBEST. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hom%C3%A9r#mediaviewer/Soubor:Homer_British_Museum.jpg BOUGUEREAU, William Adolphe. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hom%C3%A9r#mediaviewer/Soubor:William-Adolphe_Bouguereau_%281825-1905%29_-_Homer_and_his_Guide_%281874%29.jpg UNKNOWN ROMAN ARTIST. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Victen_Roman_muse_mosaic.jpg KOLEKTIV AUTORŮ. Školní atlas světa. Praha: Kartografie Praha, 2004, ISBN 80-7011-730-3. HOMÉR. Ilias [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikisource.org/wiki/Ilias WAREH. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Iliad_VIII_245-253_in_cod_F205,_Milan,_Biblioteca_Ambrosiana,_late_5c_or_early_6c.jpg GE, Nikolai. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Nikolay_Ge_002.jpeg DROLLING, Michael Martin. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wrath_of_Achilles2.jpg AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Slays_Hector.jpg TISCHBEIN, Johann Heinrich Wilhelm. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kyklop#mediaviewer/Soubor:Polyphemus.gif SPRANGER. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Odysseia#mediaviewer/Soubor:Bartholom%C3%A4us_Spranger_008.jpg

HOMÉR ZDROJE WATERHOUSE, John William. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Odysseia#mediaviewer/Soubor:John_William_Waterhouse_-_Ulysses_and_the_Sirens_%281891%29.jpg PRIMATICCIO, Francesco. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Odysseia#mediaviewer/Soubor:Francesco_Primaticcio_002.jpg AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Charybda#mediaviewer/Soubor:Johann_Heinrich_F%C3%BCssli_054.jpg HOMÉR. Odyssea - ukázka [online]. [cit. 30.7.2013]. Dostupný na WWW: http://jaanaak.blog.cz/0904/recko-homer-setkani-odyssea-a-penelopy