První pomoc - bezvědomí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
bezvědomí a resuscitace Guidelines 2005
Advertisements

Základní životní funkce vědomí
2. První pomoc – bezvědomí
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Náročné životní situace Mgr. Marie Mikulcová.
Tato studijní opora je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Učíme se.
ZÁSADY PRVNÍ POMOCI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ;
ZLOMENINY A PORANĚNÍ HLAVY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu
Milan Stejskal Krajský koordinátor BESIP pro Kraj Vysočina Tel: , Nová koncepce dopravní výchovy Pro Kraj.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.34_Prvni_pomoc_zlomeniny.
PRVNÍ POMOC PŘI ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu.
Název:VY_52_INOVACE_PRV_01Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44 Autor: Mgr. Martina Joujová Ročník:4. Tematický okruh, předmět: Člověk a jeho zdraví,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Shrnutí nejdůležitějších bezpečnostních předpisů a zásad, které je nutno dodržovat, aby se předešlo možnému.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BOZENA_SEDIVA_HOLENI A UPRAVA VLASU A VOUSU_11 Název školy Střední škola služeb, obchodu.
OŽIVOVACÍ TECHNIKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ;
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo18 Označení materiálu evo18_epilepsie_diabetes.pptx Název školy Gymnázium.
Tento projekt je spolufinancován z Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU OP vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.31_Prvni_pomoc_neprima_srdecni_masaz.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HTML (I) (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Tato studijní opora je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Učíme se.
První pomoc při úrazu elektřinou První pomoc při úrazu elektřinou Ing. Jaroslav Bernkopf Montér elektrických rozvaděčů 1.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.33_Prvni_pomoc_stabilizovana_poloha.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor: Mgr. Radana Marelová
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_04_20_první pomoc.
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
První pomoc Bc. Kateřina Cuperová
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Strečink Je možné provádět denně po tréninku, nejméně však 4x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené a nejsou.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
EPILEPSIE onemocnění, při kterém v mozku opakovaně vznikají období nekoordinované elektrické aktivity nelze je ovlivnit vůlí nejčastěji dochází k bezvědomí,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE VYSVĚTLIT ŽÁKŮM, JAK OŠETŘIT RŮZNÉ DRUHY ZLOMENIN. OBJASNIT, JAK SE ZACHOVAT PŘI PORANĚNÍ PÁTEŘE A VYZKOUŠET ZNALOSTI V PRAXI.
Název Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_14_Krevní oběh
VY_32_INOVACE_03_PR_ZÁKLADY PRVNÍ POMOCI
První pomoc. První pomoc Jak poskytneme první pomoc Musíme zjistit, jestli je zraněná osoba při vědomí. Zkusíme dotyčného oslovit, případně ho můžeme.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Neodkladná resuscitace
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Akutní stavy u dětí - tonutí, dušení, poleptání
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Akutní stavy u dětí - krvácení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Mdloba, kolaps, poleptání
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
POPIS Shrnutí učiva.
ABLS Základní neodkladná resuscitace dospělých /Adult Basic Life Support (ABLS) pro studenty 3. ročníku před nácvikem T. Janota, 3. int. kl. VFN a 1.
RESUSCITACE.
  Polohování při ošetření je důležité a nemá být náhodné, výběr polohy závisí na druhu poranění a stavu postiženého. Poloha po ošetření musí být taková,
Člověk a zdraví Bc.Kateřina Cuperová
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Mgr
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S RŮZNÝMI DRUHY KRVÁCENÍ, VYSVĚTLIT, JAK POSKYTNOUT 1. POMOC. POPSAT ÚRAZ ELEKTRICKÝM PROUDEM A JAK SE PŘI NĚM ZACHOVAT.
Kurz základní resuscitace
Postup užití ZOLL AED Plus výhody a nabídka AED Komplet © Ing
VY_52_INOVACE_16_01_první pomoc krvácení
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
1. pomoc Sraz K+K Loučovice.
Věcné učení První pomoc
Č.DUMu: VY_32_INOVACE_10_první pomoc
První pomoc.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM
Josef ryska, filip hubálek, filip pham, david kocanda
Transkript prezentace:

První pomoc - bezvědomí Mgr. Zdeňka Kubíková 11/ 2007 k výukovým účelům Použity pasáže z prezentaci Bc. Barbory Zuchové Foto z prezentace Aleny Lysoňkové a Petry Lakotové ČČK Brno –město 4/2007

Příčiny bezvědomí úrazové neúrazové poranění hlavy nebo páteře cirkulační šok otravy změny vnitřního prostředí - např. při cukrovce závažné infekce epileptický záchvat cévní mozkové příhody mdloba (synkopa) a jiné... úrazové neúrazové

VĚDOMÍ Bdělý stav v němž si člověk uvědomuje sám sebe a své okolí Mohou nastat : kvalitativní poruchy delirium - zmatenost s halucinacemi a poruchami myšlení kvantitativní poruchy sopor, somnolence, koma

KVANTITATIVNÍ PORUCHY VĚDOMÍ SOMNOLENCE: pacient je ospalý, ale probudný, reaguje na podněty SOPOR: budí dojem spícího, jde o hlubší poruchu vědomí, reaguje pouze na bolestivý podnět, neprobere se k jasnému vědomí KOLAPS : náhle vzniklá porucha vědomí.Vzniká nedokrvením mozku (např. při únavě, vyčerpání, úlek, rychlé postavení atd.) KÓMA: pacient leží nehybně, bez aktivních projevů, je neprobudný, na podněty nereaguje

Bezvědomí - kóma Pokles svalového napětí Tzv. zapadnutí jazyka Uzavření dýchacích cest kořenem jazyka Zuchová 2007

PRVNÍ POMOC KÓMA

Navázání kontaktu: Hlasité oslovení : „Haló, co je vám, slyšíte mne?“

Bolestivý podnět:

Uvolníme dýchací cesty záklon hlavy + předsunutí čelisti

KONTROLA DECHU přiložíme ucho k nosu pohledem kontrolujeme zvedání hrudníku kontrolu provádíme asi 10 s

PACIENT dýchá dostatečně: - Volání RZP 155 - Rautekova zotavovací poloha - Kontrola dýchání do příjezdu RZP!!!

PŘIVOLÁME ODBORNOU POMOC VOLÁNÍ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY 155 - co se stalo - kolik je postižených - kde k události došlo !!! - zda jsou nezbytné i další odborné složky - pokládat telefon jako druhý, ne dřív než operátor

Rautekova zotavovací poloha - Kontrola dýchání do příjezdu RZP!!!

nebo dýchá nedostatečně (lapavé dechy- gasping) PACIENT nedýchá nebo dýchá nedostatečně (lapavé dechy- gasping) - volání záchranné služby 155 (jsi – li sám, u dítěte nejprve 1 min. oživuj!) - zahájení resuscitace – postupy viz. Guidelines 2005 dospělý 30 : 2 děti 5 úvodních vdechů 30 : 2 po tonutí 5 úvodních vdechů 30 : 2 - resuscitaci ukončujeme a. předáním pacienta záchranné službě b. při obnově životních funkcí c. není –li schopen zachránce pokračovat pro vyčerpání

Srdeční masáž – dospělý člověk 30 kompresí hrudníku hloubka 4 až 5 cm střed hrudní kosti frekvence 100/minutu natažené paže propnuté lokty propletené prsty

Umělé dýchání 2 vdechy Zaklonění hlavy Zvednutí brady Stisknutí nosu Otevření úst Plynulý vdech Normální vdech

NUTNOST PRAKTICKÉHO NÁCVIKU