Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Agenda 21 VY_32_INOVACE_10.01.20 Autor Ing. Helena Vacková Tematická oblast Člověk a prostředí pro 4. ročník přírodovědného lycea Ročník 4. lyceum Datum tvorby říjen 2012 Anotace Materiál představuje žákům Agendu 21 jako plán realizace udržitelného rozvoje, uvádí tématické rozdělení dokumentu, příklady realizace Místní Agendy 21 v konkrétních obcích Metodický pokyn Prezentace + zadání domácího úkolu + prezentace domácího úkolu žáky
Agenda 21 –plán realizace udržitelného rozvoje
Základní informace k dokumentu První celosvětový plán cesty k udržitelnému rozvoji a k ochraně ŽP Přijat na summitu v Riu de Janieru v r. 1992
Tématické rozdělení dokumentu 1. sekce se zabývá sociálními a ekonomickými souvislostmi udržitelného rozvoje (chudoba, mezinárodní spolupráce, lidská populace, zdraví…) 2. sekce se zabývá ochranou a obhospodařováním přírodních zdrojů (atmosféra, voda, lesy…) 3. sekce se zabývá zařazením skupin, organizací do rozhodování (organizace žen, mládeže, původního obyvatelstva..)a posílení jejich vlivu) 4. sekce se zabývá prostředky, kterými by mělo být dosaženo udržitelného rozvoje (právní nástroje, výchova, osvěta…)
Místní Agenda 21 (MA 21) = programy konkrétních obcí, měst a regionů, které zavádějí principy udržitelného rozvoje do praxe Cíl MA 21 = zajistit dlouhodobě vysokou kvalitu života a životního prostředí v dané lokalitě (přispívají všichni občané, místní organizace a spolky)
Zadání domácího úkolu: Vytvořte prezentaci, v níž budete propagovat obec, kde žijete, pro turistiku. Zaměřte se na: Obecnou charakteristiku obce (přírodní a umělá složka životního prostředí, práce obecního úřadu, činnost zájmových organizací a spolků…) Pozitiva a atraktivity obce Negativní a slabé stránky Rozvojové záměry Nevyužitý potenciál Návrhy na řešení problémů
Kritéria hodnocení Splnění jednotlivých bodů zadání Délka prezentace 20 - 30 min Logické řazení snímků Text bez gramatických a stylistických chyb Srozumitelnost a osobitost projevu Schopnost reagovat na otázky posluchačů Vlastní názor (vysvětlení, obhájení…)
Zdroje ZICHOVÁ EZECHEL, M.,, J., PYTLOUN, L. Ekologie a ochrana životního prostředí. Mělník: VOŠZ A SZaŠ, 2012. 211 s. http://www.removingunfreedoms.org/Images/habagenda/1.jpg (logo staženo 28.10. 2012)