Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
9/ Komunikace v diplomacii -zprostředkovávání informací jako prvořadý úkol diplomacie -ochrana diplomatických informací -předávání informací domů (vč.
Advertisements

Použití počítačů NÁZEV ŠKOLY2. ZŠ J. A. Komenského Milevsko, J. A. Komenského 1023, okres Písek ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.4.00/ ČÍSLO ŠABLONYIII/2.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Nauka o slovní.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ZLEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL ŠVEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ PROSTĚJOV registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/ Autor.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_20_SLOH_A_KOMUNIKACE.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Název prezentace (DUMu)
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Architektonická kompozice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Informace a informační zdroje
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-09
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Funkční styly Funkční styl je způsob cíleného výběru
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Název projektu: Moderní škola
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Slovní zásoba, vrstvy slovní zásoby
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Styl prostěsdělovací Jde o oblast běžné každodenní komunikace v rodině, na pracovišti, mezi přáteli. Produktor navazuje kontakt s příjemcem,podává mu informace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-18
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Elektronické informační zdroje pro obor pedagogika
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Významné normy Bibliografické citace - obsah, forma, struktura ČSN ISO 690 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovávaných textovými editory ČSN.
POPIS Shrnutí učiva.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Funkční styl řečnický.
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
Úvaha Tento slohový útvar najdeme ve stylu odborném, publicistickém i uměleckém. Je to pojednání nebo výklad na základě logických úsudků. Projevuje se.
Logické funkce a obvody
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
FUNKČNÍ STYLY.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic. Odborník podává přesné a úplné informace ze svého oboru a poučuje tak příjemce. Převažuje funkce odborně informační.

Podle stupně odbornosti dělíme komunikáty odborného stylu do tří typů: vědecký(teoretický) – určen odborníkům prakticky odborný (aplikuje poznatky do praxe) populárně – naučný (zpřístupňuje výsledky bádání laikům)

Sdělení jsou psaná, sekundárně mluvená, většinou veřejná, připravená. Požívají prostředky neutrální spisovné češtiny. Terminologie, často mezinárodní, složitější větná stavba, promyšlená textová kompozice.

Slohové postupy: výkladový, úvahový, popisný. Slohové útvary: např. výklad, úvaha, odborný popis, referát, odborný článek… Kombinací postupů publicistického + odborného – recenze řečnického + odborného – přednáška uměleckého + odborného - esej

Jakou funkci plní komunikáty odborného stylu? zábavní a estetickou, přesvědčovací a manipulativní, věcně informační a kontaktovou, odborně informační a vzdělávací (odborně informační a vzdělávací)

2) Ve kterém z uvedených slohových útvarů se nejčastěji uplatňuje výkladový postup? v popisu, v anotaci, v abstraktu, v přednášce (v přednášce) 3) Ve kterém z uvedených slohových útvarů se nejčastěji uplatňuje úvahový postup? v eseji, v návodu, v anotaci, v přednášce (v eseji)

4) K jakému typu patří komunikáty, jimiž se výsledky výzkumu zavádějí do výroby? k učebnímu, k vědeckému, k prakticky odbornému, k populárně – naučnému ( k prakticky odbornému)

Zdroje: Kolektiv autorů. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3 Zdroje: Kolektiv autorů. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3.- 4.díl. První vydání. Brno: Didaktis, 2012. 128 s. ISBN 978-80-7358-199-2 Kolektiv autorů. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3. - 4.díl. Pracovní sešit. První vydání. Brno: Didaktis, 2012. 103s. ISBN 978-80-7358-200-5