Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CELKOVÝ ODPOR REZISTORŮ SPOJENÝCH V ELEKTRICKÉM OBVODU
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli vedle sebe
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Obecný postup řešení těchto typů jednoduchých příkladů:
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Namáhání na tah a tlak Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: USB zařízení Číslo DUM: III/2/VT/2/1/17 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Finální úpravy fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/60 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrické vlastnosti látek Číslo DUM: III/2/FY/2/2/1 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti OS Windows Číslo DUM: III/2/VT/2/2/23 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Publikování fotografií Číslo DUM: III/2/VT/2/3/56 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové prohlížeče Číslo DUM: III/2/VT/2/2/26 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické retuše Číslo DUM: III/2/VT/2/3/55 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Tělesa – trojboký hranol
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrická práce Číslo DUM: III/2/FY/2/2/15 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Řazení rezistorů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Kříž. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Paralelní zapojení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vodič a izolant v elektrickém poli Číslo DUM: III/2/FY/2/2/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Tělesa –S krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vysvětlení elektrování těles Číslo DUM: III/2/FY/2/2/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
07 ZAPOJOVÁNÍ REZISTORŮ - SÉRIOVĚ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady)
Paralelní zapojení rezistorů
Ohmův zákon Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Paralelní řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a magnetické jevy Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace: Žák se seznámí s rezistory zapojenými vedle sebe, naučí se vypočítat celkový odpor, proud a napětí při tomto zapojení. Klíčová slova: Paralelní řazení rezistorů, celkový odpor, celkový el. proud, celkové el. napětí. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 8. ročníku Datum vzniku DUM: 19.7.2013

Paralelní řazení rezistorů (vedle sebe) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Schéma zapojení rezistorů v elektrickém obvodu vedle sebe + -

U = konst. I = I1 + I2 R1 : R2 = I2 : I1 V paralelním zapojení platí: Pro celkový elektrický odpor rezistorů spojených vedle sebe platí: Pro 2 rezistory: Elektrické napětí je stejné ve všech větvích. U = konst. Elektrický proud v nerozvětvené části obvodu je roven součtu proudů ve větvích. I = I1 + I2 Poměr proudů ve větvích je roven obrácenému poměru odporů rezistorů. R1 : R2 = I2 : I1

Příklady: 1. V elektrickém obvodu jsou paralelně zapojeny rezistory o odporech R1 = 60 Ω a R2 = 20 Ω. Napětí zdroje je 12 V. Jaký proud prochází jednotlivými rezistory? Jaký je celkový proud v obvodu? Jaký je celkový odpor? R1 = 60 Ω R2 = 20 Ω U = 12 V I1,I2 = ?[A] I = ? [A] R = ?[Ω] Rezistory prochází proud 0,2 A a 0,6 A. Celkový proud v obvodu je 0,8 A. Celkový odpor je 15 Ω. I1 = U : R1 I1 = 12 : 60 I1 = 0,2 A I2 = U : R2 I2 = 12 : 20 I2 = 0,6 A I = I1 + I2 I = 0,2 + 0,6 I = 0,8 A R = 15 Ω

2. V elektrickém obvodu jsou paralelně zapojeny dvě žárovky o odporech R1 = 15 Ω a R2 = 20 Ω. Jsou připojeny ke zdroji napětí 6 V. Vypočítej: Jaký proud prochází rezistory? Jaký je celkový proud v obvodu? Jaký je celkový odpor na žárovkách? R1 = 15 Ω R2 = 20 Ω U = 6 V I1, I2 = ? [A] I = ?[A] R = ?[Ω] Žárovkami prochází proud 0,4 A a 0,3 A. Celkový proud v obvodu je 0,7 A. Celkový odpor na žárovkách je přibl. 8,6 Ω. I1 = U : R1 I1 = 6 : 15 I1 = 0,4 A I2 = U : R2 I2 = 6 : 20 I2 = 0,3 A I = I1 + I2 I = 0,4 + 0,3 I = 0,7 A R≐8,6 Ω

3. V elektrickém obvodu jsou paralelně zapojeny dva spotřebiče o odporech R1 = 200Ω, R2 = 40Ω. Druhým spotřebičem prochází proud 5 A. Vypočítejte: Celkový odpor spotřebičů Proud , který prochází prvním spotřebičem Celkový proud Napětí mezi uzly R1 = 200 Ω R2 = 40 Ω R = ?[Ω] I2 = 5 A I, I1 = ?[A] U = ?[V] Celkový odpor je 33,3 Ω. Prvním spotřebičem prochází proud 1 A. Celkový proud je 6 A. Napětí mezi uzly je 200 V. U = I2 . R2 U = 5 . 40 U = 200 V I1 = U : R1 I1 = 200 : 200 I1 = 1 A I = I1 + I2 I = 1 + 5 I = 6 A R ≐ 33,3 Ω

4. V elektrickém obvodu jsou paralelně zapojeny dva rezistory o odporech R1 = 60 Ω, R2 = 30 Ω. Prvním rezistorem prochází proud 2 A. Vypočítejte: Celkový odpor rezistorů Proud , který prochází druhým rezistorem Celkový proud Napětí mezi uzly R1 = 60 Ω R2 = 30 Ω R = ?[Ω] I1 = 2 A I, I2 = ?[A] U = ?[V] Celkový odpor je 20 Ω. Druhým spotřebičem prochází proud 4 A. Celkový proud je 6 A. Napětí mezi uzly je 120 V. U = I1 . R1 U = 2 . 60 U = 120 V I2 = U : R2 I2= 120 : 30 I2 = 4 A I = I1 + I2 I = 2 + 4 I = 6 A R = 20 Ω

5. V elektrickém obvodu jsou paralelně zapojeny dva spotřebiče o odporech R1 = 15 Ω, R2 = 30 Ω. Do těchto dvou větví se dělí proud 5,4 A. Vypočítejte: Celkový odpor spotřebičů Proud , který prochází jednotlivými spotřebiči Napětí na spotřebičích R1 = 15 Ω R2 = 30 Ω R = ?[Ω] I = 5,4 A I1, I2 = ?[A] U = ?[V] Celkový odpor je 10 Ω. Spotřebiči prochází proud 3,6 A a 1,8 A. Napětí na spotřebičích je 54 V. U = I . R U = 5,4 . 10 U = 54 V I2 = U : R2 I2= 54 : 30 I2 = 1,8 A I1 = U : R1 I1 = 54 : 15 I1 = 3,6 A R = 10 Ω

Otázky a úkoly: 1. Co platí pro celkový odpor v paralelním zapojení? 2. Co platí pro celkové napětí v sériovém zapojení? U = konst. 3. Co platí pro elektrický proud v sériovém zapojení? I = I1 + I2 4. V elektrickém obvodu je zapojený zdroj napětí, spínač a dva rezistory o odporech R1 = 4 kΩ a R2 = 3,2 kΩ zapojené paralelně. Prvním rezistorem prochází proud 8 mA. Vypočítej: Napětí mezi svorkami rezistorů Proud, který prochází druhým rezistorem a celkový proud Výsledný odpor rezistorů Nakresli schéma zapojení U = 32 V, R ≐1778 Ω, I = 0,0075 A

Použité zdroje: Obrázek autor