Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ
Advertisements

Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Věty vedlejší.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Digitální učební materiál
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_302_Věta hlavní a věta vedlejší AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK,
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Skladba souvětí.
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
Druhy vět vedlejších VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.05. Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí – poznává funkcí vět vedlejších. Žák řeší drobné.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_02_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_18_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_17_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Grafické znázornění souvětí
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 21. 5. 2013 Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_05_SKLADBA – Souvětí podřadné – zápis, grafické znázornění Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Souvětí podřadné – zápis, grafické znázornění Ročník: 9. ročník Klíčová slova: souvětí podřadné, zápis souvětí, grafické znázornění

ANOTACE Materiál slouží k opakování grafického znázornění a zápisu souvětí podřadného. Na prezentaci navazuje procvičování učiva s učebnicí ČJ9 v kapitole souvětí podřadné.

Souvětí podřadné s. p. – zápis, grafické znázornění SKLADBA Souvětí podřadné s. p. – zápis, grafické znázornění

Otázky na úvod Kolik vět hlavních má s. p.? jednu Kolik vět vedlejších má s. p.? jednu a více Větu hlavní poznáme podle … formálně i významově samostatná není závislá na jiné větě v souvětí není součástí jiné věty nemůžeme se na ni zeptat jinou větou

Větu vedlejší poznáme podle … plní funkci větného členu věty řídící je mluvnicky závislá na jiné větě v souvětí ptáme se na ni větou řídící je odpovědí na větu řídící je formálně i významově nesamostatná Větu řídící poznáme podle … obsahuje výraz, na němž je závislá další věta je věta, kterou se ptáme na větu závislou

Větu závislou poznáme podle … je věta, kterou odpovídáme na větu řídící plní funkci větného členu věty řídící Věty vedlejší jsou připojené … spojkami podřadícími příslovci vztažnými zájmeny (POZOR na ELIPSU – také spojky, příslovce, vztažná zájmena mohou být vynechána)

Př.: Tatínek říkal, že přijde později, protože půjde Postup při rozboru souvětí: Př.: Tatínek říkal, že přijde později, protože půjde pro Jirku do školy. Koho co říkal tatínek? – touto částí věty se ptáme  je to věta hlavní, řídící pro druhou větu Odpovídáme. – Že přijde později. (tatínek)  je to věta vedlejší, závislá na větě hlavní – vyjadřuje předmět z věty hlavní, řídící – druh vedlejší věty  PŘEDMĚTNÁ

Př.: Tatínek říkal, že přijde později, protože půjde pro Jirku do školy. Proč přijde (tatínek) později? – vedlejší větou se ptáme  je to věta řídící pro třetí větu v souvětí Odpovídáme. – Protože půjde pro Jirku do školy.  je to věta vedlejší, závislá na vedlejší větě – vyjadřuje příčinu z věty vedlejší – druh vedlejší věty  PŘÍSLOVEČNÁ PŘÍČINNÁ

Věty hlavní: podtrháváme označujeme VH a připojíme číslovku, která označuje pořadí v souvětí (1VH, 2VH, 3VH …) Věty vedlejší: označujeme VV a připojíme číslovku, která označuje pořadí v souvětí (1VV, 2VV, 3VV …) určíme druh vedlejší věty (předmětná, …)

1VH 2VV - předmětná 3VV – přísl. příčinná 1VH předmětná že 2VV Tatínek říkal, že přijde později, protože půjde pro Jirku do školy. Zápis: 1VH, že 2VV, protože 3VV … s. p. 2VV – předmětná 3VV – příslovečná příčinná Grafické znázornění (graf): 1VH předmětná že 2VV př. příčinná s. p. protože 3VV

POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-148-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5. Archiv autora.