Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_11_VĚTNÉ ČLENY Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Mgr. Pavla Kuzníková Průřezové téma Občan v demokratické společnosti Informační a komunikační technologie Tématický celek Český jazyk a literatura Ročník 2. Datum tvorby 3. 9. 2012 Datum a místo ověření 5. 9. 2012 2.A Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Samostatné zobecnění učiva o větných členech Rozvíjení slovní zásoby ve spojení s praktickou částí učiva Klíčová slova Shoda, řízenost, přimykání, názvy jednotlivých větných členů Metodický pokyn Určeno k výkladu i k samostudiu Možnosti využití – rozvíjení logického myšlení Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Větné členy
Vyhledejte v Základní mluvnici českého jazyka poučení o rozvíjejících větných členech. Proveďte stručný zápis z poučení.
Určete rozvíjející větné členy v následujících větách: Pavel minulý týden poslal Věře písemné blahopřání k budoucím narozeninám. Ondřej se umí vždycky o sebe postarat. Odborný lékař mu doporučil nejíst tučné.
Přemýšlejte! Vytvořte věty, v nichž bude slovo ř e d i t e l součástí : přísudku doplňku podmětu přívlastku příslovečného určení
Způsob vyjádření závislosti rozv. vět. členů na čl Způsob vyjádření závislosti rozv.vět. členů na čl. řídících (DETERMINACE): Shoda- kongruence rod, číslo, pád, (někdy životnost) přívlastek, přísudek,doplněk Řízenost-rekce sloveso, popř. PřJ řídí pád závislého vět. čl. ptáme se řídícím v.č. a všemi pádovými otáz- kami( kromě 1.a 5.p.) Proč? člen závislý je v tom pádě, který mu určuje člen řídící předmět, Pkn, doplněk
Příklady : uvažovali jsme o něčem o přátelství 6.p. o obětavosti viděli jsme film rodinu 4. p krtka
sledovali pozorně na výletě v týdnu Přimykání - adjunkce nevyžaduje doplnění v určitém tvaru člen podřazený se s řídícím neshoduje, ani není řízen příslovečné určení, přívlastek nesh. Příklady : sledovali pozorně na výletě v týdnu
Rozhodni o kterých z výše uvedených determinacích mluvíme : Učitelé posuzovali své žáky a jejich výsledky zcela objektivně. Na obrazovce jsme uviděli známé osobnosti z předávání Zlatého lva. Reprezentanti v atletice dosáhli (úspěch- úspěchu). Nadřízení mu popřáli ( sluch- sluchu). Účastníci soutěže pozorovali nedůvěřivě průběžné výsledky.
Doplňte slovesa vhodným předmětem, utvořte s nimi věty: přizpůsobit se upéci přidat dosáhnout prospívat
Užijte ve větách uvedené výrazy jako příslovečné určení způsobu : jako kůl v plotě na malé kousky jako tělo bez duše
Doplň k uvedeným podstatným jménům přívlastky shodné a neshodné: Užijte je ve větách : hudba rybník most hra strom