DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Reakce anorganické Chemie I
Typy chemických reakcí
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_236 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Dusík, N.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Dusík Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Nepřechodné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Aminy, vznik, vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Hliník Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Nepřechodné.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Sloučeniny dusíku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_180.
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_93.
ŠablonaIII/2číslo materiálu394 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_03_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_07_Oxid.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_16_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AMONIAK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_26.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_07_Molekuly
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Obecná a anorganická chemie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Ch_007_Chemické reakce_Rozkladné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_12_Amoniak a jeho reakce Autor Pavla Kodríková Tematický okruh p - prvky Ročník 2. ročník, sexta Datum tvorby 2. listopadu 2012 Anotace Práce slouží k popisu a odvození chemických vlastností amoniaku a jeho reakcí Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce s interaktivní tabulí, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Metodický pokyn Prezentaci lze použít při výkladu frontálním, práci ve dvojicích či skupinách i samostudiu s důrazem na odvozování reaktivity prvku a sloučenin žáky. Snahou je nepředkládat hotová fakta a řešení, ale vést žáky k maximální spolupráci při výuce a aktivnímu přístupu. Při frontální práci s celou třídou na interaktivní tabuli lze vepisovat do prezentace v programu ActivStudio nebo ActivInspire, a to přetažením anotace přes plochu. Pro kontrolu je vždy zařazen jako následující správně vyplněný slide. Práci je možno přizpůsobit schopnostem žáků ve třídě a využít nápovědy, která upozorňuje na zákonitosti chemických dějů a principy odvozování reakcí. Při práci ve dvojicích nebo skupinách může učitel vést hodinu tak, aby zadával jednotlivé části prezentace k řešení a podle schopností členů skupiny či dvojic doporučil či vynechal nápovědu. Takto mohou žáci pracovat u svých PC nebo podle prezentace puštěné pro celou třídu. Pokaždé je k dispozici kontrola práce na slidech s uvedeným řešením. Prezentaci lze použít k samostudiu nebo přípravě na výuku – obsahuje návody k řešení. Prezentaci lze použít k prověřování učiva – učitel použije nevyplněné slidy. Podle prezentace lze vytvořit pracovní listy – k vytištění jsou nevyplněné slidy. Nápověda se zobrazí kliknutím na tlačítko nápověda, poznámky vedoucí k řešení se zobrazují postupně, klikem myší se lze vrátit kdykoliv zpět.

Amoniak Amoniak…………… (vzorec) ………(barva) plyn, za běžných podmínek stálý, ………jaký) zápach (směs amoniaku a vzduchu může být výbušná) Výroba: přímým slučováním, katalýza železem ………………………………………doplňte rovnici nebo z amoniakové vody při výrobě koksu Nápověda 1

Amoniak Amoniak NH3 bezbarvý plyn, za běžných podmínek stálý, štiplavý zápach (směs amoniaku a vzduchu může být výbušná) Výroba: přímým slučováním, katalýza železem N2 + 3 H2 → 2 NH3 nebo z amoniakové vody při výrobě koksu příprava: reakcí amonné soli se silným hydroxidem

Příprava NH3: …………………………………………Doplňte rovnici reakcí amonné soli se silným hydroxidem …………………………………………Doplňte rovnici Nápověda 2 Přeprava: ocelové lahve – oranžový pruh 25% roztok Použití: Výroba HNO3, hnojiv, barviv Chladicí zařízení (ref)

Příprava NH3: NH4Cl + NaOH → NaCl + NH3 + H2O reakcí amonné soli se silným hydroxidem NH4Cl + NaOH → NaCl + NH3 + H2O Přeprava: ocelové lahve – oranžový pruh 25% roztok Použití: Výroba HNO3, hnojiv, barviv Chladicí zařízení (ref)

Vlastnosti NH3 Odvoďte vlastnosti amoniaku: Mezi molekulami …………vazby, tedy oproti stejně těžkým molekulám ……….t.t.,t.v. Ve vodě: mezi molekulami NH3 a H2O vznikají ……… vazby, tedy ve vodě ……………… Disociace ve vodě:……………………………(rovnice), tedy ………………….(jaký acidobazický charakter) Vzniklý NH4OH nelze izolovat, lepší zápis NH3 . n H2O Rozpouštění NH3 ve vodě: http://www.youtube.com/watch?v=pG0lVAmSmeU

Na adrese http://www. elmhurst. edu/~chm/vchembook/162othermolecules si prohlédněte obrázky amoniaku amoniaku ve vodě. Odvoďte zeleně znázorněný typ vazeb mezi molekulami. Rozhodněte, jaký vliv bude mít na t.t., t. v., na rozpustnost amoniaku.

Disociace ve vodě:NH3 + H2O → NH4OH, tedy …………………. Odvoďte acidobazický charakter.

Disociace ve vodě: NH3 + H2O → NH4OH, tedy zásaditá reakce ! Pouze v roztoku! Vzniklý NH4OH nelze izolovat, lepší zápis NH3 . n H2O

Vlastnosti NH3 - souhrn: Mezi molekulami vodíkové vazby, tedy oproti stejně těžkým molekulám vyšší t.t.,t.v. Ve vodě: mezi molekulami NH3 a H2O vznikají vodíkové vazby, tedy ve vodě rozpustný Disociace ve vodě NH3 + H2O → NH4OH , tedy zásaditý charakter Vzniklý NH4OH nelze izolovat, lepší zápis NH3 . n H2O

Reakce amoniaku s kyselinami……………………..doplňte nač reaguje NH3 + HCl …………………… doplňte rovnici Význam amonných solí: vyhledejte v učebnici (NH4)2SO4 ……………………….. NH4NO3…………………………………………… NH4Cl……………………………………………… Nápověda 3

Reakce amoniaku s kyselinami – amonné soli NH3 + HCl → NH4Cl Význam amonných solí: (NH4)2SO4 hnojivo ( výroba z NH3 + H2SO4) NH4NO3 hnojivo, bezpečnostní trhavina (výroba z NH3 + HNO3) NH4Cl salmiak, elektrolyt v Leclanchových článcích

b) za vysoké t. …………………………………………… (rozklad) Nápověda 4 b) za vysoké t. …………………………………………… (rozklad) c) redukuje ušlechtilé kovy z oxidů CuO + NH3→ …………..+…………+……… Doplňte.

b) za vysoké t. 2 NH3 → N2 + 3 H2 (katalýza) (rozklad) c) redukuje ušlechtilé kovy z oxidů 3 CuO + 2 NH3 →3 Cu +N2 +3H2O (katalýza)

Nápověda 1 Reakce je přímým slučováním Vodík i dusík jsou plyny, nepatří mezi vzácné plyny Vodík i dusík tvoří dvouatomové molekuly N2 + H2 → NH3 vyrovnat N2 + 3 H2 → 2 NH3 zpět

Nápověda 2 Silnější zásada vytěsní slabší z její soli Silnější zásada je NaOH Vznikne sodná sůl Místo hydroxidu amonného vzniká amoniak a voda NH4Cl + NaOH → NaCl + NH3 + H2O zpět

Nápověda 3 Amoniak reaguje s kationem vodíku z kyseliny Vzniká amonný kation NH4+ Druhou část soli tvoří anion kyseliny Druhou část soli od HCl tvoří Cl- Vzniká chlorid amonný NH3 + HCl → NH4Cl zpět

Nápověda 4 Z jednoho reaktantu vznikají 2 produkty reaktant obsahuje 2 prvky Vzniká dusík a vodík 2 NH3 → N2 + 3 H2 Dusík v amoniaku má ox. číslo - III Dusík z amoniaku redukuje kation kovu z oxidu Měďnatý kation se redukuje na měď Dusík se sám oxiduje z -III na vyšší ox. číslo Dusík tvoří N2 Vodík a kyslík vytvoří vodu 3 CuO + 2 NH3 →3 Cu +N2 +3H2O zpět

Zdroje: MILLS, Benjamin. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2.11.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ammonia-2D-dot-cross.png MILLS, Ben. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ammonia-3D-balls-A.png Internetové odkazy: http://www.youtube.com/watch?v=pG0lVAmSmeU http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembook/162othermolecules.html HONZA, Jaroslav; MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Brno: vlastním nákadem, 1995, ISBN 80-900066-6-3. ŠRÁMEK, Vratislav. Obecná a anorganická chemie. Olomouc: OLOMOUC, 2000, ISBN 80-7182-099-7.