ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řecká přírodní filosofie – Milétská škola
Advertisements

Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
Přírodní vědy v antickém Řecku
VY_32_INOVACE_28-03 Antická filosofie Hérakleitos z Efesu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Herakleitos Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Základy společenských.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického.
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Pýthagorás a pýthagorovci Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Řecká kultura archaické období
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Milétská škola Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Atomisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Antická filosofie Průvodce antickou filosofií na základě Raffaelovy fresky Athénská škola.
Pythagoras př. n. l.
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 17. PowerPoint – zadání a ukázka – představení osoby NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 2 Milétská škola a Pýthagorás.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Soudní soustava NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 02 – Předsokratovské filosofické školy – Eleaté a Atomisté NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 11 - Odmocniny NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Elejská škola.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Předsókratovská řecká filozofie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Předsokratovská filozofie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU DUM 01 – Nejstarší řecká filosofie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, 370 01 České Budějovice AUTOR Mgr. Petr Kajnar TÉMATICKÝ CELEK Řecká filosofie ROČNÍK 4.- HŠ DATUM TVORBY Září 2013

Anotace Prezentace: Metodické pokyny: seznámí žáky s podmínkami vzniku a rozvoje řecké filosofie vysvětlí základní pojmy (paradigma, arché) seznámí žáky s nejstaršími filosofy dané doby Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení

Nejstarší řecká filosofie

Předpoklady rozvoje Velká řecká kolonizace – rozšíření řeckého osídlení v oblasti Středozemního a Černého moře 1. vlna – kolem r. 1000 př.n.l. 2. vlna – 8.-6. stol. př.n.l. Vedla k mohutnému ekonomickému i kulturnímu rozvoji kolonií i vlastního Řecka

Mapa zdroj: http://antika.avonet.cz/article.php?ID=1315

Základní pojmy Paradigma – vzor vztahů či vzorec myšlení, ve filosofii též základní myšlenka daného období Arché neboli pralátka – prapůvodní látka, prvotní princip světa, základ všeho, z ní svět povstal a do ní zase zanikne.

Hledání arché Milétská škola v Milétu v Malé Asii, 7.-6. stol. př.n.l. Thales z Milétu filosof a matematik (Thaletova kružnice) za arché považuje vodu (je základní podmínkou života)

Anaximénes za arché pokládá vzduch – vše obklopuje, zhušťováním vzniká vítr, voda, kameny i všechno ostatní, zřeďováním oheň Anaximandros za arché označil apeiron – božské neomezeno z něj se vydělují protiklady, vytvářejí základní živly je nekonečné, neomezené, věčné a neustále se pohybující

Pythagoras ze Samu filosof a matematik 6. stol. př.n.l. podstatou světa je protiklad lichých a sudých čísel, z nichž se buduje neviditelná stavba světa nejdokonalejší tvary jsou koule a kruh

Hérakleitos z Efesu cca 540-480 př.n.l. nazýván „Temný“ nebo „Plačící“ pro svou okázalou nelásku k lidem Myšlenky: - změna je základním principem vesmíru – „Nevstoupíš dvakrát do téže řeky“ – panta rhei (Vše plyne.)

Jednota protikladů – „Nemoc činí zdraví příjemným a dobrým, hlad nasycení, námaha odpočinek.“ - vše vzniká sporem – harmonie navazuje později např. Hegel (dialektika) za arché považuje „praoheň“ – ne ve smyslu živlu, ale jako proces stálé změny, vzniku a zániku, při zachování podstaty hnací silou světa je „zápas“, jeho protikladem „odpočinek“

Shrnutí arché – pralátka – podstata světa Milétská škola – Thales (voda), Anaximénes (vzduch), Anaximandros (apeiron) Pythagoras (čísla) Hérakleitos (praoheň, jednota protikladů, zápas, změna)

Zdroje Použité obrázky a mapa: http://antika.avonet.cz/article.php?ID=1315 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anaximenes.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kapitolinischer_Pythagoras_adjusted.jpg STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. 2. rozš. vyd. Praha: Zvon, 1992, 559 s. ISBN 80-711-3058-3.