Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Předsókratovská řecká filozofie

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Předsókratovská řecká filozofie"— Transkript prezentace:

1 Předsókratovská řecká filozofie
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Předsókratovská řecká filozofie VY_32_INOVACE_35_701 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Sada 35 Anotace Občanská nauka – filozofie Klíčová slova Předsókratovská filozofie, Milétská škola, filozofie přírodní ,Thales Milétský, Anaximénes, Anaximandros, Pýthágorás Předmět Občanská nauka Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad, Potřebné pomůcky PC, pracovní listy , Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 4. ročník – Mechanik seřizovač, 2. ročník – Podnikání Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5

2 Milétská škola - též iónská
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Milétos -nejvýznamnější z 12 řeckých kolonií (osad) v Iónii. (= Malá Asie – pobřeží dnešního Turecka)  - Nedochovaly se žádné spisy od filozofů - pouze fragmenty (zlomky v dílech pozdějších autorů) – „první filozof na světě“ (prý) ( )  narozen v Milétu, v rodině kupce jako mladík hodně cestoval (střední Východ, Egypt) - získal detailní znalosti filozofické, astronomické, matematické… - zejména značné astronomické znalosti od východních národů  studoval rovnodennost, fáze měsíce, záplavy na Nilu, vypočítal termín zatmění Slunce, - jemu jsou připisovány různé objevy z oboru geometrie (včetně popisu trojúhelníku) využil jich při měření vzdálenosti lodí na moři, dále při odhadu výšky pyramid podle délky vrhajících stínů   dodnes: Thaletova kružnice („všechny obvodové úhly sestrojené nad  kružnice jsou pravé) F.: sjednocujícím principem jsoucna = voda „Všechno pochází z vody a do ní se všecko navrací“. důvody: Živé vzniká ve vlhkém. Země leží na vodě  země vzniká „houstnutím vody“. Např. v údolí Nilu po záplavách přibývá pevné země. Živé vodu potřebuje. I kámen se potí. . Milétská škola - též iónská Thales Milétský Klllllll

3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje   asi 528 Podle něho začátkem a podstatou věcí musí být vzduch, to pro způsob, jakým se dokáže přeměnit v jiné živly (oheň, vodu, zemi). Všechny věci pocházejí z neomezeného vzduchu, a to buď ředěním nebo koncentrací ( první náznak mechanického vysvětlení)   přechodných stavů vzduchu: oheň- čistý vzduch – vítr- oblak- voda- země- kámen   Všechny věci včetně boha vznikly z těchto stavů vzduchu.   Thaletův nástupce první, kdo sepsal filozof. dílo  „ O přírodě“ – nedochovaný spis (Peri fyseós) - považován za vynálezce slunečních hodin - vytvořil model vesmíru jako první mapu světa   podle něho původním principem světa a příčinou všeho bytí je pro něho neurčité – neomezené a nezničitelné, nemající žádné omezení- řecky: apeiron (= neomezené)- nevzniká ani nezaniká. Sám o sobě je našim smyslům nepřístupný, neboť smyslově můžeme vnímat jenom věci- tvary, které vznikají až vydělením (vytvarováním) z apeironu - (velmi abstraktní pojem). Anaximénes Anaximandros Iba

4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Považuje za jsoucí nepatrné částečky tzv. „kořenů všeho“ – 4: oheň, vzduch, voda a země. Míšením těchto kořenů vznikají věci. Individuální věci, které vidíme jako narozené a odumírající, nejsou ničím než produktem těchto elementů, jejich míšení a upadávání. Rozdíly mezi lidmi vysvětluje také podle toho, jak se v nich různě mísily tyto 4 základní vlivy. Mluví o bezpočtu tzv. „semen věcí“. U obou: Jejich elementy nejsou nadány vlastním pohybem (tedy životem), nýbrž jsou pohybovány vnější silou. Empedoklés Anaxigorás Iba

5 Pýthágorás a jeho stoupenci
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 580 – 500 př. n.l. - narozen na Samosu syn zlatotepce studoval matematiku u egyptských kněží, astronomii u Babyloňanů, geometrii u Féničanů na Sicílii si založil vlastní školu vměšuje se do politických záležitostí → vyhnán z města umírá v jednom z chrámů (prý údajně dobrovolně hladem Pýthágorás a jeho stoupenci - velký vědec, matematik- formuloval významné matematické poučky - Pythagorova věta + objev oktávy a matem. poměry v hudebních notách jeho filozofie: za podstatu všech věcí ( arché, pralátka, prvopočátek ..) považuje omezující prvek číslo Čísla = základní elementy, určující věci, vztahy, podstatu věcí → věci jsou napodobením čísel,

6 Pythagoras byl první, kdo nazval svět „kosmem“.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje = na nich je závislý celý vesmír = kosmos; Pythagoras byl první, kdo nazval svět „kosmem“.   Kosmos = ladně – harmonicky uspořádaný celek Vše se dá převést na číselné vztahy a poměry   Každé číslo od má zvláštní moc a význam bod 1 přímka 2 trojúhelník 3 jehlan 4 magické = všezahrnující“ číslo = dokonalé 10 = minimální počet bodů, jejichž součtem lze zajistit konstrukci vesmírného prostoru

7 Příroda je řízená matematickým zákonem harmonie:
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příroda je řízená matematickým zákonem harmonie: Která věc je nejmoudřejší? - číslo Která věc je nejkrásnější? - harmonie Čísla a harmonie jsou pro něj tak důležité, že je dokonce používá k terapeutickým účelům. → Magické čtverce vyryté do stříbrných destiček mají chránit před morem, cholerou, ohavnými pohlavními chorobami. To, co nemá tvar (co je neurčité) vlastně ani není, neboť se nedá nijak vymezit navzájem od jiného.  Každé jsoucno je vytvarováno- má tedy svou hranici. Každá hranice má svůj rozměr, který je měřitelný- dá se vyjádřit číslem. základem světa, všech věcí, jsoucen = číslo Zatímco milétská škola dospěla k „ neomezenu“ , Pýthágorás a jeho stoupenci spatřovali podstatu všeho v omezujícím prvku – čísle.      

8 Použité zdroje vlastní
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje vlastní


Stáhnout ppt "Předsókratovská řecká filozofie"

Podobné prezentace


Reklamy Google