Měření rychlosti zvuku FYZIKA Měření rychlosti zvuku Online diskuse k virtuální hospitaci – 10. 5. 2011 Gymnázium Polička Vyučující: RNDr. Miroslav Jílek, Ph.D. Expert: RNDr. Vojtěch Žák, Ph.D. Titulní strana prezentace.
Osnova Okruhy k zamyšlení: cíle výuky formy a metody interakce žáků a učitele komunikace ve výuce struktura vyučovací hodiny hodnocení ve výuce souhrn poznámek k výuce obecné zamyšlení - podněty do další výuky
Cíle výuky učitel: další možnosti: osvojení metody měření rychlosti zvuku práce s daným počítačovým programem další možnosti: obecnější cíle (rozvoj komunikačních dovedností žáků, spolupráce mezi žáky, kritického myšlení, práce s chybou …)
Formy a metody výuky obecně: střídání různých metod a forem Formy: hromadná (frontální) výuka – úvod a konec skupinová (kooperativní) výuka – dominovala Metody: vysvětlování (výklad) – vhodné by bylo položit více otázek žákům názorně-demonstrační metoda – ukázka, jak pracovat s počítačovým programem dovednostně-praktické metody – laborování a experimentování metoda rozhovoru
Interakce žáků a učitele poměrně velká aktivita žáků vhodné střídání fází, kdy dominoval tok informací od učitele k žákům, s fázemi, kdy komunikovali žáci mezi sebou žáci skutečně kooperovali (pomáhali si v rámci dvojic při měření) učitel získával průběžně zpětnou vazbu od jednotlivých dvojic, pokládal doplňující otázky, vybízel k dalšímu hlubšímu myšlení důvěra žáků v učitele (žáci se nebáli zeptat se, učitel byl do jisté míry v roli „konzultanta“)
Komunikace ve výuce dobrá úroveň vzájemné komunikace žákům věnován přiměřený prostor v komunikaci učitel mohl žáky vybízet více otázkami ke komunikaci v úvodní fázi výuky (Čím změříme průměr trubky? Co se hodí na určení délky trubky? …) doporučuji uvádět systematicky jednotky u všech veličin Znají všichni žáci slova cizího původu použitá učitelem (empiricky, korekce)?
Struktura vyučovací hodiny velmi dobrá struktura úvod část, kdy dominovala práce žáků závěr (shrnutí učitelem) – mohli být více zapojení žáci, mohli sobě navzájem a učiteli dát reflexi, jak se jim pracovalo X je to zřejmě součástí protokolů z laboratorních cvičení a nebylo příliš času
Hodnocení ve výuce učitel diskutoval během skupinové práce fyzikální záležitosti spojené s měřením mohl by hodnotit obecněji a dotknout se více emocionální složky žáků (Tohle se Ti povedlo! Máš dobrý nápad. Ještě to není ono, zkus ještě zapřemýšlet …)
Souhrn poznámek k výuce velmi dobrá vyučovací hodina (zejména po fyzikální stránce nadstandardní, obsahově velmi na úrovni) Poznámky jedna dvojice měřila jinak, než bylo zamýšleno (rychlá kontrola všech skupinek na začátku jejich práce, pak hlubší rozhovory) uvádění jednotek hodnotit nejen fyzikální stránku práce zvážit účel měření teploty formální nesrovnalosti – označení aritmetického průměru „přeškrtnutou nulou“
Obecné zamyšlení - podněty do další výuky zvážit možnost obecnějších cílů K čemu bude taková výuka těm, kteří se v životě nebudou profesně zabývat fyzikou? Co si z toho mohou vzít? zvážit možnost většího využití zájmu žáků (lze pak pozitivně hodnotit jako práci navíc) Kdo bude chtít půjčit domů mikrofon? Kdo bude měření zpracovávat v EXCELu?
Děkuji za pozornost