NOVÉ METODY STUDIA HUMUSOVÝCH LÁTEK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
COMPTONŮV JEV aneb O důkazu Einsteinovy teorie fotoelektrického jevu
Advertisements

Půdy:.
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
PEDOSFÉRA.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Zemědělství České republiky.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
ZEMĚDĚLSTVÍ ČR ZEMĚPIS 8. ročník
Humus Odumřelé org.l. v různém stupni rozkladu a resyntézy, jejichž část je vázána na minerální podíl.
Pedosféra.
Rostlinná produkce a prostředí
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU – 6 - půdy_CR AnotacePrezentace – půdy České republiky AutorMgr. Michaela Eisenhammerová JazykČeština Očekávaný výstupŽáci.
Půdní typy v ČR.
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
Povrch ČR.
Ovlivňuje vodní režim krajiny Zásoba nezbytných látek Má vliv na zdraví člověka, půdní organismy mohou zvyšovat imunitu.
PEDOSFÉRA.
Jakub Meloun Daniel Tureček David Berka 4. ročník
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Vlastnosti půdy Autor: Mgr. Miloslav Šůstek
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Půdy.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
VY_32_INOVACE_10-1-4_Rozvoj klíčových kompetencí v předmětu Pracovní činnosti v ročníku. Rozdělení půd Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
PŮDOZNALSTVÍ.
Aplikace rentgenfluorescenční analýzy při studiu památek Z.Ferda, T.Kulatá, L.Bandas Rentgenfluorescenční analýza je fyzikální metoda, pomocí které snadno,
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
Hnědozem   je typ půdy, která je typická svojí hnědou barvou, od níž je odvozen i její název. Jedná se o půdní typ, který je méně kvalitní než černozemě.
Kvalita humusu Definice humusu Synonymum k půdní organické hmotě
David Fischer a Ladislav Odvárka 9.A
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Lubica Pospíšilová, CSc.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Krajina České republiky
Kvalita humusu Rozdělení půdní organické hmoty Humusotvorný materiál
PEDOSFÉRA.
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Vzdělávací akce s názvem
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
Půdy.
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Půdy.
Transkript prezentace:

NOVÉ METODY STUDIA HUMUSOVÝCH LÁTEK Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Agronomická fakulta Ústav agrochemie, půdoznalství, mikrobiologie a výživy rostlin

VYPRACOVALA: Iva Kulhánková VEDOUCÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE: RNDr. Lubica Pospíšilová, CSc.

OBJEKTY STUDIA 1. Lokalita Bratčice Poloha: jižně od Brna, mírně zvlněná rovina Nadmořská výška: 250 m n. m. Rostlinný pokryv: orná půda, porost ječmene Hladina podzemní vody: nedosažena Půdní typ: černozem modální, varieta karbonátová, hlinitá, na karbonátové spraši

2. Lokalita Veverské Knínice Poloha: západně od Brna, mírně zvlněná rovina Boskovické brázdy Nadmořská výška: 320 m n. m. Rostlinný pokryv: orná půda (kukuřičná výrobní oblast) Hladina podzemní vody: nedosažena Půdní typ: hnědozem modální, hlinitá, na karbonátové spraši

3. Lokalita Žabčice Poloha: jižně od Brna, ŠZP MZLU Nadmořská výška: 180 m n. m. Rostlinný pokryv: orná půda (kukuřičná výrobní oblast) Hladina podzemní vody: více než 2 m Půdní typ: fluvizem glejová, středně těžká až těžká, s obsahem 55 - 65 % jílnatých částic

4. Lokalita Vatín Poloha: JZ svah Žákovy hory, VPS MZLU Nadmořská výška: 750 m n. m. Rostlinný pokryv: orná půda (bramborářská výrobní oblast) Hladina podzemní vody: nedosažena Půdní typ: kambizem modální, varieta kyselá, písčito - hlinitá na rule

METODY STUDIA 1. UV–VIS spektra spektrometr Varian Cary Probe 50 v intervalu od 200 do 700 nm (po 1 nm) lze z nich získat tzv. barevnou křivku a barevný kvocient (Q4/6) Q4/6 jsme stanovili jako poměr absorbance při 465 nm a 665 nm, resp. 400 nm a 600 nm kvalitní HK mají zpravidla hodnoty Q4/6 menší než 4

2. FTIR spektra spektrometr Shimadzu FTIR - 8700 měří se v intervalu  = 400 - 8000 cm-1 slouží k vyhodnocení obsahu funkčních skupin a typů vazeb v molekulách HK použili jsme tyto FTIR metody: DRIFTS SRATR HATR

3. RENTGENOVÁ spektra rentgeno – fluorescenční spektrometr Xepos (Spectro APS) sleduje se struktura látek a chemické složení princip metody: každý atom je při vybuzení schopen vysílat nebo absorbovat rentgenové záření ze spojitého rentgenového spektra

DÁLE JSME SLEDOVALI: celkový obsah uhlíku v půdě frakční složení humusu zralost HK vztah optických parametrů a frakčního složení humusu

VÝSLEDKY: 1. UV-VIS spektra: nejvyšší absorbance u HK černozemě modální nejnižší u HK kambizemě modální 2. Q4/6 klesá v pořadí: kambizem>fluvizem>hnědozem>černozem 3. Zralost klesá v pořadí: černozem>hnědozem>kambizem>fluvizem

4. FTIR spektra HK rozdělila do dvou skupin: HK černozemě a hnědozemě modální (více aromatických skupin a méně alifatických skupin) HK fluvizemě glejové a kambizemě modální (více alifatických skupin a méně aromatických skupin) 5. Rentgenová spektra černozemě a hnědozemě měla vysoký obsah Fe a Cl.

ZÁVĚR Klasická metoda frakcionace humusu potvrdila výsledky kvality HK zjištěné spektrálními metodami. Spektrální metody můžeme zařadit mezi spolehlivé a rychlé metody k zjišťování kvality organických látek. Byla zjištěna lineární korelace mezi optickými indexy a frakčním složením humusu.

DĚKUJI ZA POZORNOST.