Zlomky Sčítání zlomků..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zlomky Násobení zlomků..
Advertisements

Zlomky Sčítání zlomků..
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
POZORUJ: = = =
Lomené algebraické výrazy
Pojem zlomek a jeho zápis.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Rovnost, rozšiřování a krácení.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
7.
Rozšiřování zlomků Krácení zlomků Rovnost zlomků
Sčítání lomených výrazů – 3
Zlomky Porovnávání zlomků..
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Zlomky Smíšená čísla.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
5.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Racionální čísla.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1859_POČETNÍ_OPERACE_SE_ZLOMKY_II. Téma:
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Výukový materiál pro 7.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem.
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Zlomky Porovnávání zlomků..
Zlomky Čísla smíšená..
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Převeď zlomky do základního tvaru:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Složitější složené zlomky
Lomené algebraické výrazy
Základní škola Čelákovice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zlomky Složené zlomky..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Základní škola Čelákovice
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Vy_32_Inovace_12_Sčítání a odčítání lomených výrazů
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
* Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky Násobení zlomků..
Zlomky Sčítání zlomků..
Zlomky Dělení zlomků..
Zlomky a desetinná čísla.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Zlomky (5) Porovnávání zlomků
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Zlomky Složené zlomky..
ZLOMKY A DESETINNÁ ČÍSLA
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky Čísla smíšená..
Zlomky Čísla smíšená..
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_29
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky Čísla smíšená..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Početní výkony s celými čísly: násobení
Transkript prezentace:

Zlomky Sčítání zlomků.

Sčítání zlomků Sčítání zlomků znamená hledání celkového množství daného několika částmi celků či celých celků. Celkové množství nelze určit, jsou-li sčítaná množství vyjádřena různými částmi, tedy nejsou-li sčítaná množství rozdělena na stejné části. třetina čtvrtina O jakou část celku jde? Jinými slovy: nemají-li sčítané zlomky stejné jmenovatele, nedokážeme určit výsledek.

Sčítání zlomků Změnilo by se něco, kdyby měly zlomky jmenovatele stejné?

Sčítání zlomků Jak se tedy postupuje při sčítání zlomků? 1.) Nejdříve určíme společného jmenovatele, to znamená číslo, které umístíme pod zlomkovou čáru obou zlomků. Toto číslo musí být násobkem jmenovatele prvního zlomku i jmenovatele druhého zlomku. Nejlépe je najít přímo nejmenší společný násobek obou jmenovatelů – nejmenšího společného jmenovatele.

Sčítání zlomků Jak se tedy postupuje při sčítání zlomků? 2.) Dále postupujeme na základě znalosti rozšiřování zlomků. Ptáme se, čím jsme vynásobili jmenovatele prvního zlomku (číslo 3), abychom dostali společného jmenovatele (číslo 12). Násobili jsme číslem čtyři, a tudíž čtyřkou násobíme i čitatel prvního zlomku (číslo 2): .4 .4

Sčítání zlomků Jak se tedy postupuje při sčítání zlomků? 3.) Obdobně se ptáme, čím jsme vynásobili jmenovatele druhého zlomku (číslo 4), abychom dostali společného jmenovatele (číslo 12). Násobili jsme číslem tři, a tudíž trojkou násobíme i čitatele druhého zlomku (číslo 1): .3 .3

Sčítání zlomků 4.) Jmenovatele opíšeme a čísla v čitateli sečteme. Jak se tedy postupuje při sčítání zlomků? 4.) Jmenovatele opíšeme a čísla v čitateli sečteme. V případě, že by výsledný zlomek nebyl v základním tvaru, tak jej do něj uvedeme. Kdyby výsledkem byl zlomek nepravý, převedeme jej do tvaru smíšeného čísla.

Nejmenším společným jmenovatelem sčítaných zlomků je číslo 30. Sčítání více zlomků Obdobně jako v případě dvou zlomků postupujeme i v případě sčítání většího počtu zlomků. .10 .2 .6 .3 .10 .2 .6 .3 Nejmenším společným jmenovatelem sčítaných zlomků je číslo 30.

A nyní již příklady k procvičení – poprvé Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní již příklady k procvičení – poprvé (řešení)

A nyní již příklady k procvičení – podruhé Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní již příklady k procvičení – podruhé (řešení)

Klikni pro zadání příkladu. A ještě něco interaktivního – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr4/10.html Pomůcka, jak na to (klikej): Klikni pro zadání příkladu.

Zmáčkni ENTER pro kontrolu správného určení společného jmenovatele. A nyní něco na procvičení – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr4/10.html Pomůcka, jak na to (klikej): Zmáčkni ENTER pro kontrolu správného určení společného jmenovatele. Urči nejmenšího společného jmenovatele a zadej ho do prázdného obdélníku.

A nyní něco na procvičení – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr4/10.html Pomůcka, jak na to (klikej): Pro kontrolu vždy opět zmáčkněte ENTER. Až budete hotovi, tímto tlačítkem si vyvoláte nový příklad. Pokud jste správně určili společného jmenovatele, pokračujte doplňováním čitatelů.

A ještě trošku jinak – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_106_g_2_t_1.html Pomůcka, jak na to (klikej): Pro kontrolu pak zmáčkněte toto tlačítko. Upravte oba zlomky na zlomky se společným jmenovatelem.

A ještě trošku jinak – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_106_g_2_t_1.html Pomůcka, jak na to (klikej): Pro kontrolu pak opět zmáčkněte toto tlačítko. Určete a zapište výsledek sčítání zlomků.

A ještě trošku jinak – sečti zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_106_g_2_t_1.html Pomůcka, jak na to (klikej): Obtížnost příkladů si můžete změnit zde. Nový příklad si vyvoláte tímto tlačítkem.

Shrnutí: Sčítání zlomků provádíme tak, že zlomky nejprve převedeme na společného jmenovatele a teprve potom je sčítáme. A to tak, že jmenovatele opíšeme a čitatele sečteme.