Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Planety sluneční soustavy
Advertisements

SLUNEČNÍ SOUSTAVA SOLAR SYSTEM Mgr Iva Lulayová.
Sluneční soustava.
Soubor všech fyzikálně na sebe působících objektů, který je současná astronomie a kosmologie schopna obsáhnout. staří vesmíru se odhaduje na 13 až 18miliard.
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Planety sluneční soustavy
Geologický průvodce po Marsu
ŠKEBLOŇ 2010 Trip sluneční soustavou Díl první Merkur Škebloň 2010.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Trip sluneční soustavou
Sluneční soustava 5. ročník
Sluneční soustava Miroslava Maňásková.
Sluneční soustava.
David Hnátek A Radka Střihavková
Země jako planeta Lucie Racková KVA.
Mars. Mars obíhá kolem Slunce ve vzdálenosti mezi km. Doba jednoho oběhu kolem Slunce je 686,9601 pozemského dne. Kolem své osy se Mars otočí.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Planety sluneční soustavy
… aneb letem světem Sluneční soustavou
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Saturn Šablona: III/2
Slunce vzniklo asi před 4,6 miliardami let a bude svítit ještě přibližně 7 miliard let. Stejně jako všechny hvězdy hlavní posloupnosti i Slunce.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Projekt – Sluneční soustava PLANETA MARS
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
Planety sluneční soustavy
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_10 Název materiáluPlanety.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09_Sluneční soustava TÉMATICKÝ.
Sluneční soustava planety kontrolní otázky Merkur Jupiter Venuše Saturn Země Uran Mars Neptun.
Sluneční soustava -Tvoři ji: Slunce, planety, měsíce, planetky, komety, meteoritická tělesa.
Sesterská planeta Země Zuzana Prášilová Lucie Ulehlová Matěj Plevák1.a.
Sluneční soustava. Sluneční soustava (podle Pravidel českého pravopisu psáno s malým s, tedy sluneční soustava) je planetární systém hvězdy známé pod.
Mars Jindra Kučerová. Obsah  Základní údaje  Nitro Marsu  Povrch Marsu  Atmosféra  Voda na Marsu  Měsíce Marsu  Závěr  Zdroje.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie Datum vytvoření
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k zopakování naučeného učiva. Žák prohloubí znalosti získané v zeměpisu a ve fyzice. Hvězdné systémy.
MARS 4.Planeta ve sluneční soustavě MARS 4.Planeta ve sluneční soustavě.
Vesmír. MERKUR NEPTUN SATURN URAN JUPITERVENUŠE ZEMĚ MARS SLUNCE.
Planety sluneční soustavy
KAMENNÉ PLANETY VY_32_INOVACE_12_32
Merkur.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Slunce Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Planety sluneční soustavy
Saturn.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Planeta nejblíže Slunci
Země – modrá planeta.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Saturn.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor Ing. Dana Sobotková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_231_PR5 Předmět: Přírodověda.
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
Mgr. Jiří Kliner 8. ročník Cestování vesmírem s rovnicemi Červen 2012
PLANETY SLUNEČNÍ SOUSTAVY
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
PLANETY SLUNEČNÍ SOUSTAVY
MERKUR Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 03/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.06_ terestricke_ planety Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Terestrické planety Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na znalosti ze zeměpisu. Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími informacemi o jednotlivých planetách v literatuře nebo na internetu. Žák se zaměří na planety zemského typu (terestrické). Žák odpovídá na otázky, vytváří vlastní odpověď nebo vybírá s možností odpovědí.

Planety zemského typu (terestrické): Merkur Venuše Země Mars

Charakteristika planet zemského typu: Podobná struktura-centrální kovové jádro, převážně ze železa, obklopené křemičitanovým pláštěm, který přechází v kůru. Různorodý povrch, jejich topografii tvoří krátery, kaňony, hory a sopky. Relativně malá hmotnost, ale látky, z nichž jsou složeny, mají poměrně velkou průměrnou hustotu.

Merkur nejbližší Slunci, nejmenší planeta, nejmenší sklon rotační osy, první sonda – americká Mariner 10 (70. léta) r. 2008 sonda Messenger, krajina plná impaktních kráterů, nízkých pohoří a lávových planin, teplota dosahuje na téměř 430°C, na polokouli odvrácené panuje mráz až -180°C, atmosféra je složená především z kyslíku a sodíku, vodíku a helia, předpokládá se, že jádro je tvořeno železem a niklem

Merkur Porovnání Merkuru se Zemí

Venuše „sesterská planeta“ Země, „Jitřenka“ či „Večernice“, nejhustší atmosféra ze všech terestrických planet, tvořena převážně z oxidu uhličitého, suchý a prašný svět, planeta pokryta hustou vrstvou mraků, teploty přes 450°C, povrch 10% hornatý, 70% roviny, 20% prolákliny, nejméně před 100 miliony let byla na povrchu hojná vulkanická činnost

Venuše

Země jako na jediné planetě existence života, 70% vodní plochy, voda v kapalném stavu na jediné planetě, 30% pevnina, rozmanitě tvarovaná, skládá se ze tří vrstev – kůra, plášť a jádro, obíhá kolem Slunce (365,25 dne), otáčí se kolem své osy (23 hod. 56 min), na pólech zploštělá, atmosféra – 78% dusík, 21% kyslík, 0,9% argon, 0,04% oxid uhličitý, stopy neonu, vodíku, helia, ozonu, metanu a oxidu dusnatého

Fyzikální charakteristiky Země Největší terestrická planeta (co do velikosti, tak i v hmotnosti). Mezi terestrickými tělesy planeta s: největší hustota, největší povrchová gravitace, nejsilnější magnetické pole, nejrychlejší rotace, jako jediná má aktivní deskovou tektoniku.

Země

Průřez Zemí

Předpokládaný rozpad kontinentů

Mars Zemi nejpodobnější, 1976 sonda Viking, velmi tenká atmosféra, z 95% tvořena oxidem uhličitým, teploty se pohybují v rozmezí 20 °C- (-120 °C), charakteristicky červená – povrch pokryt vrstvou oxidu železnatého, oblasti kráterů, pohoří, rozsáhlé pouště, ledové čepičky na pólech, hluboké příkopy a velmi vysoké sopky (Olympus Mons) dva měsíce - Phobos a Deimos (Strach a Hrůza), vyschlá koryta řek ukazují na to, že kdysi na Marsu byla voda

Povrch Marsu Phobos a Deimos

Odpověz na otázky: 1) Vyjmenuj terestrické planety. Odpověď na otázku č.1: Merkur, Venuše, Země, Mars

2) Vyjmenuj rozdíly terestrických planet oproti velkým planetám 2) Vyjmenuj rozdíly terestrických planet oproti velkým planetám. Vyber správné odpovědi. Jsou tvořeny především z křemičitanových hornin. Nemají pevný povrch a jsou tvořeny především z vodíku a hélia. Jejich topografii tvoří krátery, kaňony, hory a sopky. Mají rychlou rotaci kolem své osy. Mají relativné malou hmotnost.

Země Mars Venuše Merkur 3) Které planetě se říká „Jitřenka“ či „Večernice“? Vyber správnou odpověď: Země Mars Venuše Merkur

4) Na které planetě se nachází hora Olympus Mons 4) Na které planetě se nachází hora Olympus Mons? Vyber správnou odpověď: Merkur Venuše Země Mars

5) Co tvoří atmosféru Země? Odpověď na otázku č.5: 78% dusík, 21% kyslík, 0,9% argon, 0,04% oxid uhličitý, stopy neonu, vodíku, helia, ozonu, metanu a oxidu dusnatého.

6) Která terestrická planeta má dva měsíce. (Jak se jmenují 6) Která terestrická planeta má dva měsíce? (Jak se jmenují?) Vyber správnou odpověď: Venuše (Veněra, Magellan) Mars (Phobos, Deimos) Merkur (Mariner, Messenger)

7) Jaký je poloměr planety Země? Odpověď na otázku č. 7: 6378 km

8) V jakém směru se otáčejí planety kolem své osy 8) V jakém směru se otáčejí planety kolem své osy? Je mezi planetami nějaká výjimka? Vyber správnou odpověď: a)Všechny planety se otáčejí kolem osy ve stejném směru, ve kterém se otáčí i Slunce, s výjimkou Uranu. b)Všechny planety se otáčejí kolem osy ve stejném směru, proti pohybu rotace Slunce, s výjimkou Marsu.

9) Čemu je rovna astronomická jednotka? Odpověď na otázku č.9: značka AU, je rovna střední vzdálenosti mezi Zemí a Sluncem, tj. 150 milionů km.

10) Jaká jednotka se používá pro větší vzdálenosti než AU? Odpověď na otázku č. 10: Pro větší vzdálenosti se používá jednotka světelný rok (l.y.).

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. http://gimeda.cz/soustava/ter.jpg [cit.: 2012-03-02] http://www.observatory.cz/static/elearn/velke/icon.jpg [cit.: 2012-03-02] http://www.scienceweek.cz/cache/images/50/ac1f94dff71220e5de739f4feb860b3f6cc39d61.png [cit.: 2012-03- 02] http://planety.astro.cz/obr/planety/soustava/zeme_merkur.png [cit.: 2012-03-02] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Venus_globe.jpg/220px-Venus_globe.jpg [cit.: 2012-03-02] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/Venus_In-Situ_Explorer.png/220px-Venus_In- Situ_Explorer.png [cit.: 2012-03-02] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg/280px- The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg [cit.: 2012-03-02] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Pr%C5%AF%C5%99ez_Zem%C3%AD.png [cit.: 2012-03-02] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Pangea_animation_03.gif [cit.: 2012-03-02] http://www.astronomie.cz/data/2010/07/hoax_mars1.png [cit.: 2012-03-02] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/Mars_atmosphere.jpg/220px-Mars_atmosphere.jpg [cit.: 2012-03-02] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Phobos_deimos_diff_rotated.jpg [cit.: 2012-03-02] http://www.aldebaran.cz/astrofyzika/sunsystem/images/slun_sou/terplnt.jpg [cit.: 2012-03-02] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Venuspioneeruv.jpg [cit.: 2012-03-02] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Olympus_Mons-scale-white_in_km.png [cit.: 2012-03-02] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Nasa_earth.jpg [cit.: 2012-03-02] http://cs.wikipedia.org/wiki [cit.: 2012-03-02]

Metodika prezentace: Žák vyjmenuje planety podle jejich vzrůstající vzdálenosti od Slunce. Porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími informacemi o jednotlivých planetách v literatuře nebo na internetu Žák se zaměří na planety zemského typu (terestrické). Žák popíše hlavní charakteristiky terestrických planet. Žák odpovídá na otázky, které slouží k zopakování probraného učiva.