Diagnóza, klasifikační systémy Psychodiagnostika dětí a mládeže, PSY 403 Přednáška 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Struktura poradenského procesu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Hypotézy ve výzkumu.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Rodinné prostředí žáka
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Metody pedagogické diagnostiky
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Klasifikace duševních poruch
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Vztah výpočetní techniky a biomedicíny  počítač - nástroj pro vývoj nových přístrojů  počítač - součást přístrojových.
Strachy v období rané adolescence
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Pedagogická diagnostika
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Pedagogická diagnostika
Pokyny pro zpracování případové studie. V PRÁCI BYSTE MĚLI MANIFESTOVAT VAŠE NABYTÉ ZNALOSTI A DOVEDNOSTI VE VEDENÍ PŘÍPADU! Využijte znalosti z předmětů.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Specifické metody SP LS 2014
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Téma Hypotézy ve výzkumu
INTERVENČNÍ TÉMA – KVALITA ŽIVOTA Tipy a nástroje k vytváření a prezentacím snímků v širokoúhlých formátech.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Úvod do psychologie
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Odborný seminář – INFORMAČNÍ CENTRUM OSN ve spolupráci s proFEM o. p. s SEZNÁMENÍ S DOSUD NEUVEDENOU PŘÍČINOU K PÁCHÁNÍ DOMÁCÍHO NÁSILÍ (DÁLE JEN DN) Dle.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Epidemiologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Rizika, omezení a možné negativní účinky poradenských intervencí
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Struktura poradenského procesu
Mixed methods design (MMD)
Sociální práce s rodinou 4
Posouzení životní situace rodin s dětmi
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Pedagogicko–psychologická diagnostika
Sociální šetření a legislativa
Psychologie výchovy a vzdělávání
Speciálně pedagogická diagnostika
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychiatrické vyšetření
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Přednáška 1 Prof. PhDr. I. Čermák,CSc.
Transkript prezentace:

Diagnóza, klasifikační systémy Psychodiagnostika dětí a mládeže, PSY 403 Přednáška 2

Obsah přednášky 2. Tvorba diagnózy 3. Diferenciální diagnóza 1. Vymezení diagnózy - Formulace problému, kladení otázek, formulace hypotéz, volba metod 2. Tvorba diagnózy 3. Diferenciální diagnóza 4. Diferenciální diagnóza, vývojově pojatá diagnóza, specifika dg.dětí 5. Etiologie, etiopatogeneze 6. Zdroje diagnózy 7.Diagnóza a terapie, pozitivní a negativní důsledky dg. 8. Klasifikační systémy, MKN 10, DSM IV, Achenbachův a Edelbrockův multiaxiální posuzovací systém

Diagnóza Zjištění podstaty (příčiny) problému Prognóza nebo tvorba predikcí Základ pro terapii nebo poradenskou intervenci Hodnotící kriterium pro posouzení účinnosti intervence

Pojetí diagnózy obecně Taxonomie Analýza řešení problému

Dg. otázky Co způsobuje dítěti problém (jednání, myšlenky, emoce, etc.)? Co je potenciálně využitelné ke kontrole problémového chování dítěte?

Specifika diagnostiky u dětí rychlost a nestejnoměrnost vývoje plasticita a modifikovatelnost ve vztahu k prostředí souvislosti s prognózou a terapeutickou intervencí

Syndrom Osobnostní nebo charakterový typ Dimenze nebo rysy Reakční typ Statisticky významně související soubor dílčích projevů

Typy diagnóz Kategoriální diagnóza Dimenzionální diagnóza Vývojová diagnóza Diferenciální diagnóza rozhodnutí o normalitě problému rozhodnutí o klasifikaci problému

Chyby v diferenciální diagnostice falešná pozitivní chyba falešná negativní chyba

Pozitivní důsledky diagnózy komunikace mezi profesionály tvorba intervenčního (terapeutického) plánu přístup ke klinickým datům a výzkumům facilitace provedení etiologických, epidemiologických a intervenčních studií tolerance a akceptace

Negativní důsledky diagnózy je diagnóza vůbec pravdivá? negativní označkování (diagnostická nálepka) => zaměření na psychopatologii => negativní očekávání

Etiologické předpoklady mnohonásobná kauzalita žádné apriorní předpoklady primárnost empiricky podložených proměnných – pozorovatelné, měřitelné, modifikovatelné reciproční interakce mezi relevantními proměnnými stejná aplikovatelnost výkladových principů pro normální i patologický vývoj význam současných vlivů i mimosituačních faktorů a vzdálenějších událostí

Empirický, multiaxiální posuzovací systém dětské a adolescentní psychopatologie (Achenbach, Edelbrock) Principy Odvozeny z psychometrického konceptu- standardizované procedury, kvantitativní analýza údajů od různých informantů Syndromy jsou odvozeny z identifikovaných spojení mezi problémy Škály jsou konstruovány z položek sytících syndromy Škály jsou normalizovány Dítě může být hodnoceno stejnými procedurami, které byly užity k operacionální definici syndromu

Achenbach, Edelbrock, pokračování Cíle Facilitovat zdravý vývoj Společný deskriptivní jazyk Usnadnit získání standardních dat pro různé uživatele Facilitovat komunikaci mezi praktiky různých profesí Umožnit uživatelům měřit změny funkcí Umožnit uživatelům hodnotit klinický význam změn

Achenbach, Edelbrock, pokračování Pomoci aplikovat znalosti získané z předchozích případů na případy nové Osvobodit se od aspektů hodnocení, které nemohou být standardizovány Identifikovat případy s různými druhy poruch, které by měly být diagnostikovi známy Rozvinout hodnotící schopnosti diagnostiků pomocí kompletního standardizovaného nástroje

Achenbach, Edelbrock, pokračování Multiaxiální hodnocení Osa I : Informace od rodičů Osa II: Informace od učitelů Osa III: Hodnocení kognitivních kompetencí Osa IV: Hodnocení fyzických předpokladů Osa V: Přímé hodnocení dítěte

Achenbach, Edelbrock, pokračování Syndromy Syndromy širšího pásma Syndromy užšího pásma Multizdrojový syndrom („cross-informant“ syndrom) Syndrom jako hypotetický konstrukt (latentní proměnná) Externalizované a internalizované syndromy Syndromologický profil

Srovnání kategorií poruch z DSM-IV s empiricky založenými syndromy podle Achenbacha ADHD Poruchy chování Dysthymní porucha Generalizovaná úzkost Velká deprese Opoziční vzdor Somatizace Nediferencovaná somatoformní porucha Achenbach Problémy s pozorností Agresivní chování, Delikventní chování Úzkostně depresivní Agresivní chování Somatické stížnosti

DSM-IV, MKN-10, Achenbach- srov. ADHD Hyperkinetické poruchy Problémy s pozorností Poruchy chování Agresivní chování Delikventní chování Dysthymní porucha Smíšené poruchy chování a emocí, emoční poruchy se začátkem spec.v dětství Úzkostně depresivní Generalizovaná úzkost Emoční poruchy se začátkem specifickým pro dětství Velká deprese Opoziční vzdor Somatizace Somatické stížnosti Nediferencovaná somatoformní porucha

Víceosý systém diagnostiky MKN-10 Klinická diagnóza Více než jedna diagnóza, pořadí důležitosti, diagnózy Vyjádření míry postižení (poškození, zneschopnění, handicapujících důsledků) A-péče o vlastní osobu, B- práce, C-rodina, D-širší sociální kontext 0-bez postižení, 1-minimální postižení (cca 20%), 2-zřetelné postižení (cca 40%), 3-podstatné postižení (cca 60%), 4-závažné postižení (cca 80%), 5-těžké postižení (cca 100%).

Víceosý systém diagnostiky MKN-10 – pokrač. Související faktory (přidružení, s klinickým stavem související okolnosti) Problémy související s negativními událostmi v dětství Problémy se vzděláním a gramotností Problémy v primární skupině včetně rodiny Problémy vyplývající ze sociálního prostředí Problémy týkající se bydlení a ekonomických podmínek Problémy týkající se fyzikálních kvalit prostředí Problémy spojené s právními okolnostmi Problémy s nemocností a invaliditou v rodině Problémy vyplývající ze životního stylu Nedbalost, špatné zacházení

Komponenty diagnózy Metody Zdroje Prostředí Domov Škola Přímé pozorování Pozorovací škály Interview Záznamy předchozích hodnocení Sociometrická hodnocení Sebeposuzovací procedury, osobnostní testy Výkonové testy Projektivní techniky Klient (dítě,adolescent) Rodiče Jiní členové rodiny Učitelé Další zaměstnanci školy Vrstevníci Informanti z komunity Domov Škola Poradna, klinika Prostředí her Komunita