Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Vysvětlení elektrování těles Číslo DUM: III/2/FY/2/2/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrování těles. Vznik iontů.
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Model atomu a elektrování těles
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI LÁTEK
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Elektrické vlastnosti látek
MODEL ATOMU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Elektrické vlastnosti látek
Anotace Prezentace, která se zabývá elektrickými vlastnostmi látek. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit a popsat.
CHEMICKÁ VAZBA Chemie 8. ročník
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Elektrování těles (Učebnice strana 47 – 48) K elektrování těles dochází při jejich vzájemném tření. Atom tělesa 1 Atom tělesa 2 Obě.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrické vlastnosti látek Číslo DUM: III/2/FY/2/2/1 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti OS Windows Číslo DUM: III/2/VT/2/2/23 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Publikování fotografií Číslo DUM: III/2/VT/2/3/56 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové prohlížeče Číslo DUM: III/2/VT/2/2/26 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektroskop a jednotka elektrického náboje Číslo DUM: III/2/FY/2/2/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vodič a izolant v elektrickém poli Číslo DUM: III/2/FY/2/2/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Tělesa –S krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Model atomu. Elektrování těles. Vypracoval: Lukáš Karlík
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Částicové složení látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
JAK LZE VYSVĚTLIT ELEKTROVÁNÍ TĚLES
JAK LZE VYSVĚTLIT ELEKTROVÁNÍ TĚLES
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vysvětlení elektrování těles Číslo DUM: III/2/FY/2/2/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti elektrického náboje
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Stavba atomu.
Elektrické vlastnosti látek
Stavba atomu ATOM Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady)
Elektrické vlastnosti látek
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Vysvětlení elektrování těles Číslo DUM: III/2/FY/2/2/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a magnetické jevy Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace: Žák se seznámí s principem elektrování těles, vznikem kladného a záporného iontu a vznikem kladně a záporně nabitého tělesa. Naučí se pomocí periodické tabulky poznávat ionty jednotlivých prvků. Klíčová slova: Elektrování těles, iont, kladný iont, záporný iont. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 6. ročníku Datum vzniku DUM: 27.7.2013

Vysvětlení elektrování těles Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Atom za normálních podmínek obsahuje stejný počet protonů v jádře jako elektronů v obalu. Je elektricky neutrální. Za určitých podmínek např. třením těles nebo zahříváním plynů může dojít k odtržení elektronů z elektronového obalu. Někdy naopak dojte k přijetí elektronu do obalu atomu. Tomuto jevu říkáme elektrování těles.

Vznik iontu Kladný iont (kationt) – je to kladně nabitá částice, která vznikne odtržením jednoho nebo více elektronů z obalu elektricky neutrálního atomu. Z atomu helia vznikl kladný iont helia. V jádře je více protonů než v obalu elektronů. Převažuje kladný náboj.

Vznik iontu Záporný iont (aniont) – je to záporně nabitá částice, která vznikne přijetím jednoho nebo více elektronů do obalu elektricky neutrálního atomu. Z atomu helia vznikl záporný iont helia. V jádře je méně protonů než v obalu elektronů. Převažuje záporný náboj.

Při elektrování těles dochází k přemístění elektronů z jednoho tělesa na druhé. Např. při česání vlasů: Před česáním jsou hřeben i vlasy elektricky neutrální. Při česání dochází ke tření a některé elektrony přecházejí z vlasů na hřeben. Hřeben – z některých neutrálních atomů se stávají záporné ionty, hřeben má záporný elektrický náboj. Vlasy – odtržením elektronů se z některých neutrálních atomů staly kladné ionty, vlasy se nabily kladně.

Hřeben a vlasy jsou nabity opačnými elektrickými náboji, proto se vzájemně přitahují elektrickou silou.(obr.a) Vlasy jsou nabity stejným elektrickým nábojem, proto se navzájem odpuzují elektrickou silou.(obr.b) a) b)

Pomocí periodické soustavy prvků se naučíme určovat ionty daných prvků: Záporný iont uhlíku Kladný iont fluoru Záporný iont dusíku Záporný iont křemíku

Kladný iont uhlíku Kladný iont helia Záporný iont neonu Záporný iont fosforu

Nakresli si obrázky do sešitu a doplň správný počet elektronů, protonů a neutronů. Kladný iont draslíku Záporný iont kyslíku 19 8 17 Kladný iont vápníku Záporný iont stříbra 20 19 49 47

Otázky a úkoly: 1. Jaký je za normálních podmínek atom? Elektricky neutrální. (obsahuje stejný počet protonů v jádře jako v obalu elektronů) 2. Vysvětli jev elektrování těles. Za určitých podmínek může dojít k odtržení elektronů z elektronového obalu nebo naopak přijetí elektronu do elektronového obalu. 3. Jak vzniká kladný iont? Vznikne odtržením jednoho nebo více elektronů z obalu elektricky neutrálního atomu. 4. Jak vzniká záporný iont. Vznikne přijetím jednoho nebo více elektronů do obalu elektricky neutrálního atomu.

Použité zdroje: Obrázky a fotografie autor.