Vývoj didaktiky chemie
Justus von Liebig Autorem nové vyučovací metody, kterou nazval „ experimentální chemie“.Jejím základem bylo důsledné zavedení demonstračních pokusů a praktických cvičení. Těžiště výuky přenesl do laboratorních cvičení Vypracoval didaktickou soustavu chemie
Justus von Liebig - myšlenky Experimentální chemie má posluchače seznámit se základními zákony a vlastnostmi látek, na nichž se zakládá jejich použití. Postihnul význam chemie pro všeobecné vzdělání – chemie přispívá k duševnímu rozvoji člověka. Nutnost umět pozorovat, dělat pokusy lze pouze prací v laboratoři. Školou chemického jazyka je praktikum z analytické chemie
Richard Arendt Zakladatel vyučování metodiky chemie Němec
Didaktika chemie v rakouském školství V roce 1911 požadoval zkušební řád pro všechny adepty učitelství na středních školách absolutorium přednášek z metodiky svých předmětů. Přednášky z metodiky se realizovaly v metodickém oddělení (1912) při pedagogickém oddělení Filosofické fakulty pod vedením O. Kádnera. V semináři metodiky vyučování přírodním vědám bylo jenom několik hodin zaměřených na chemii Arendt, R.: Metodischer Lehrgang der Chemie (1887, Halle)
Didaktika chemie v první republice Jednosemestrová účast na přednáškách lektorů metodik První přednášky z metodiky chemie na UK vedl docent anorganické chemie Jaroslav Křepelka Později byly přednášky vedeny středoškolskými profesory
Metodické příručky Rheinbold, H.: Chemische Unterrichtsversuche ( Leipzig, 1934) Březina, J.: Z metodiky chemie (Praha, 1938)
Didaktika chemie po roce 1945 Od roku 1946 se staly přednášky z didaktiky chemie povinnými, byly zakončeny zkouškami na nově zřízených pedagogických fakultách. Stoupal počet vysokoškolských pedagogických pracovníků, kteří se didaktikou chemie zabývali. Řešeny otázky:“Jak učit.“ a „ Co učit.“ Úroveň didaktiky chemie se odráží v periodicích.
Poválečné modely školní chemie Rozlišovány jsou podle vedoucí linie, která je základním kriteriem výběru učiva ( poznatků a činností) Viz přehled
Učení poznatků a činností v poválečných projektech výuky chemie Poznatkům činnostem Empiric-kým Teoretic- kým Praktic- Senzomo- torickým Intelektuál- ním Sociál- Fenomenologický + (+) Strukturální Polytechnický Integrovaný Orientovaný na rozvoj myšlení Ideální