Salinita (zasolení) půdy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZVOSLOVÍ SOLÍ.
Neutralizace Mgr. Helena Roubalová
Analytická chemie Kvalitativní analýza
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Soli Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
SOLI RZ
Analytická chemie.
Soli Rozdělení solí Charakteristika solí
SOLI.
Názvosloví - opakování II.
Vzorce - opakování I..
Názvosloví solí.
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH LÁTEK.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Hydroxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2313_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Vzorce pro opakování.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní procesy při úpravě technologické vody
Salinita – iontové složení vody a
Neutralizace Vznik solí
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zopakuj si vzorce a názvy
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Metody analytické chemie
Jak vznikají soli.
Salinita půdy = množství rozpustných solí v půdě - nadbytek solí zhoršuje fyzikální, chemické a biologické vlastnosti půdy a snižuje její úrodnost.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_114.
Půdní typ Půdní typ je přírodní útvar, jehož vnitřní i vnější uspořádání je výsledkem působení půdotvorných činitelů na matečnou horninu.
RISKUJ.
SOLI KYSLÍKATÝCH KYSELIN
Halogeny Jsou prvky 7.A skupiny – mají 7 valenčních elektronů a podobné vlastnosti Tvoří dvouatomové molekuly F2, Cl2, Br2, I2 Ve sloučeninách tvoří halogenidové.
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1) Napište chemické názvy sloučenin nebo iontů:
Názvosloví - opakování III.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Gravimetrie gravimetrie (vážková analýza) - ze známé navážky vzorku izolujeme vhodným postupem stanovovanou složku ve formě čisté sloučeniny známého chemického.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Názvosloví solí. Soli 1.) Bezkyslíkatých kyselin 2.) Kyslíkatých kyselin.
Rozpustné soli v půdách
Stanovení půdní reakce, výměnné acidity
Ledek Pyrit Vápenec Dusičnany Soli kyselin Kuchyňská sůl Sírany
Rozpustné soli v půdách
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Soli a jejich chemické vlastnosti
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Zásady.
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vážková analýza - gravimetrie
Přehled chemických vzorců
Transkript prezentace:

Salinita (zasolení) půdy

Salinita půdy vyšší množství rozpustných solí v půdě; značí zvýšený obsah anorganického podílu rozpustného ve vodě nadbytek solí zhoršuje fyzikální, chemické a biologické vlastnosti půdy a snižuje její úrodnost - zasolená půda je definovaná jako půdy, jejíž nasycený vodní extrakt má elektrickou vodivost nad 4 mS.cm-1

Původ zasolení Primární (přírodní procesy) hlavním zdrojem rozpustných solí v půdách jsou primární minerály spodní vody (výpar > srážky) pobřeží moře Sekundární (antropogenní činnost) závlahové vody průmyslová hnojiva (intenzívní zemědělství)

Ionty způsobující zasolení Anionty - síranový (SO42-), chloridový (Cl-), nitráty (NO2-), uhličitanový (CO32-) a fosfáty (PO43-) Kationty - vápenatý (Ca2+), hořečnatý (Mg2+), draselný (K+), sodný (Na+) - hlinitý (Al3+), železitý (Fe3+)

Solončak (Solonchaks) - Salisoly Půdní typy ovlivněné solemi Solončak (Solonchaks) - Salisoly

Slanec (Solonetz) - Natrisoly

Kvantitativní stanovení salinity Stanovení ve vodném extraktu Postup navážíme 10 g vzorku do PE lahve přidáme 50 ml destilované vody třepeme na třepačce 45 minut přefiltrujeme přes filtrační papír ve filtrátu změříme konduktometrem specifickou vodivost v µS.cm-1

Kvalitativní stanovení salinity Stanovení v alkoholovém extraktu Postup navážíme 10 g vzorku do PE lahve přidáme 50 ml převařené destilované H2O intenzivně třepeme v ruce 3 minuty přefiltrujeme přes filtrační papír malé množství filtrátu (2-3 ml) přelijeme do zkumavky, přidáme kapku fft a přivedeme nad kahanem k varu - růžové zbarvení = obsah uhličitanů (CO32-)

Kvalitativní stanovení salinity do stejného extraktu přidáme kapku metyloranže - žluté zbarvení = obsah hydrogenuhličitanů (HCO3-) další malé množství filtrátu (2-3 ml) přelijeme do zkumavky, přidáme několik kapek HNO3 a několik kapek 5% AgNO3 - bílá sraženina, zákal = obsah chloridů (Cl-) další malé množství filtrátu (2-3 ml) přelijeme do zkumavky, přidáme 3 kapky 10% HCl a několik kapek 10% BaCl2 - bílá sraženina, zákal = obsah síranů (SO42-)

Protokol princip stanovení – stanovení kvantitativní potřeby, činidla – stanovení kvalitativní potřeby, činidla postup stanovení elektrická vodivost v μS.m-1, vyhodnocení (str. 96) vliv salinity na rostliny a třída zasolení (str. 95) obsah jednotlivých aniontů závěr