ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D. Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická TUL ICT panel při Národním ústavu pro vzdělávání Jednota školských informatiků 24. 4. 2017
Téma do škol? 24. 4. 2017 GRAMOTNOST POZNÁVÁNÍ SVĚTA ROZVOJ odborník technik uživatel 24. 4. 2017
Je se od koho učit? SLOVENSKO 2008, 2010 a 2013 kontinuální příprava (výchova → obor) věková adekvátnost podpora DVUI ANGLIE (+ SKOTSKO) zlom 2013 ICT → Computing podpora vzdělávání, mentoring, komunita 24. 4. 2017
Jaký je v tom rozdíl? ! různé modely, pojmy a definice (počítačová/informační/ICT gramotnost, informatika, počítačová věda, informační technologie) DIGITÁLNÍ GRAMOTNOST (uživatelské dovednosti) INFORMATICKÉ MYŠLENÍ (algoritmizace) 24. 4. 2017
Jak je to tedy nyní? v klíčových kompetencích spíše skryto vzdělávací obor Informační a komunikační technologie nebo ICT a Informatika (min. dotace 1 + 1 hodina, ! předmět informatika) v ostatních oborech různě, spíše poskrovnu průřezové téma Mediální výchova 24. 4. 2017
O čem se tedy uvažuje? kontinuita specifika průřezovost na všech stupních ! Od kdy začít? Jak intenzivně? informatických témat ! Učit programování? V čem? Budou to učitelé umět? Co z konceptů zařadit? digitální gramotnosti ! Jak by se měla promítnout do všech oborů? Budou to učitelé chtít a umět? 24. 4. 2017
Kdo na tom pracuje? Národní ústav pro vzdělávání – ICT panel didaktik a koordinátor NÚV oboroví didaktici z univerzit učitelé ze střední školy učitelé ze základní školy členové Jednoty školských informatiků zaměstnanec České školní inspekce 24. 4. 2017
? 2020 Jak to dopadne na školy? opilotované ve vybraných školách s připravenými učebními materiály zakomponované do pregraduální přípravy budoucích učitelů na pedagogických fakultách s nabídkou vzdělávání učitelů z praxe zafinancované 2020 24. 4. 2017
Děkuji za pozornost a těším se na diskusi. Jan Berki, KAP FP TUL jan.berki@tul.cz 24. 4. 2017