VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Digitální učební materiál
Rozvíjející větné členy
SKLADBA PŘEDMĚT.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Přívlastek (Pk).
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Mgr. Michal Oblouk. rozvíjející větný člen blíže určuje různé okolnosti dějů závisí na SLOVESE, PŘÍDAVNÉM JMÉNĚ nebo PŘÍSLOVCI ptáme se na něj různými.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ příslovečné určení 1 Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ větné členy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
VY_32_INOVACE_02_Český jazyk pro 7. ročník_Jazykové příručky
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Téma: Předmět a příslovečné určení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Grafický rozbor vět Postup.
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C51Čj6_Předmět
Téma: Určování mluvnických kategorii u sloves
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Téma: Předpony s-, z-, vz-, se-, ze-, vze-
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Téma: Předmět a příslovečné určení
Rozvíjející větné členy
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Téma: Pravopis koncovek podstatných jmen
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Eva Sixtová VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů Téma: Určování větných členů CZ.1.07/1.4.00/21.1921 Vytvořeno: červenec 2012

Anotace Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku, slouží k procvičení učiva o rozvíjejících větných členech. Je vhodný pro práci s interaktivní tabulí. Vybraná cvičení lze vytisknout jako pracovní listy.

Větné členy – ZOPAKUJ SI! PODMĚT - vyjadřuje původce děje, nositele vlastnosti není na ničem závislý, ostatní členy o něm něco vypovídají ptáme se – KDO? CO? - označení - Po PŘÍSUDEK - vyjadřuje, co podmět dělá, co se sním děje - označení - Př

PŘEDMĚT - bývá nejčastěji podstatným jménem nebo zájmenem - nejčastěji je ve 4.pádě, může být i ve 3., 2. nebo 7. pádě - označujeme – Pt PŘÍVLASTEK - je závislý na podstatném jméně (oproti Pt, Pu) - rozvíjí – blíže určuje význam podstatného jména ptáme se na něho: Jaký? Který? Čí? - dělíme ho na shodný a neshodný - označujeme - Pk

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ - je závislý na slovese, přídavném jménu nebo příslovci - vyjadřuje různé okolnosti a vztahy místa - ptáme se Kde? Kam? Odkud? Kudy? času – ptáme se Kdy? Odkdy? Dokdy? Jak dlouho? Jak často? způsobu – ptáme se Jak? Jakým způsobem?

Odpoledne si v parku hrálo malé dítě. Urči větné členy Odpoledne si v parku hrálo malé dítě. Odpoledne (PUČ) si v parku (PUM) hrálo (Př) malé (PkS) dítě (Po). Tvoje maminka mi poslala včera blahopřejný dopis. Tvoje (PkS) maminka (Po) mi (Pt, 3. p.) poslala (Př) včera (PUČ) blahopřejný (PkS) dopis (Pt, 4. p.).

Petr se lehce dotkl mé ruky. Petr (Po) se lehce (PUZ) dotkl (Př) mé (PkS) ruky (Pt, 2. p.). Rodiče včera nevěděli o pětce z matematiky. Rodiče (Po) včera (PUČ) nevěděli (Př) o pětce (Pt, 6. p.) z matematiky (PkN).

Z hlubokého lesa se ozývaly tajemné hlasy zvířat. Z hlubokého (PkS) lesa (PUM) se ozývaly (Př) tajemné (PKS) hlasy (Po) zvířat (PkN). Už na chodbě jsem cítil vůni vánočního cukroví. Už (PUČ) na chodbě (PUM) jsem cítil (Př) vůni (Pt, 4. p.) vánočního (PkS) cukroví (PkN).

Použité zdroje Ve výukovém materiálu byly použity kliparty z programu MS Word 2010 od firmy www.microsoft.com . Na tento software máme zakoupenou licenci.