Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
Advertisements

Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 18 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: listopad 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Korelace 20. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190227
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Aritmetická posloupnost
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
CZ.1.07/1.4.00/ číslo a název klíčové aktivity III/2
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lineární rovnice a nerovnice I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lineární rovnice a nerovnice III.
Matematika Koule.
MS WORD 2010 – STYLY Název školy
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Inf Ovládání operačního systému
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Matematika Komolý rotační kužel
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Kritéria dělitelnosti
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Přímka a kuželosečka Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Parametrická rovnice přímky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ. 1. 07/1. 5. 00/34 Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0280 - Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Negace složených výroků Autor: Mgr. Petr Vanický kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ma.8.3 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Tem. oblast: Logika v přípravě na TSP Šk. rok: 2012/2013 Datum: 1. 10. 2012 Ročník: 8. Anotace: Prezentace, která má za cíl seznámit studenty s negacemi složených výroků. Obsahuje i mnoho příkladů.

Negace složených výroků Mgr. Petr Vanický

Opakování – složené výroky Druhy Konjunkce, disjunkce, implikace, ekvivalence Doplňte tabulku: a b a  b a  b ab ab 1 a b a  b a  b ab ab 1 a b a  b a  b ab ab 1 a b a  b a  b ab ab 1 a b a  b a  b ab ab 1

Negace konjunkce Vyjdeme z tabulky 1 Vyjdeme z tabulky Je vidět, že negací konjunkce je disjunkce negací. v: Platí a a zároveň b. ¬v: Neplatí a nebo neplatí b. ¬(a  b)= (¬a  ¬b)

Negace konjunkce - příklad Ideální manželka ráda myje nádobí a umí dobře vařit. Výrok ve tvaru (a  b) a: Ideální manželka ráda myje nádobí. b: Ideální manželka umí dobře vařit. Negace ve tvaru ¬(a  b)= (¬a  ¬b) ¬a: Ideální manželka nemyje ráda nádobí. ¬b: Ideální manželka neumí dobře vařit. Negace: Ideální manželka nemyje ráda nádobí nebo neumí dobře vařit.

Negace konjunkce - příklady Číslo 12 je dělitelné 3 a 4. Číslo 12 není dělitelné 3 nebo není dělitelné 4. Kočka leze dírou, pes oknem. Kočka neleze dírou nebo pes neleze oknem. K obědu si dám hrachovou kaši a párek. K obědu si nedám hrachovou kaši nebo si nedám párek. ? ? ?

Negace disjunkce Vyjdeme z tabulky 1 Vyjdeme z tabulky Je vidět, že negací disjunkce je konjunkce negací. v: Platí a nebo b. ¬v: Neplatí a a zároveň neplatí b. ¬(a  b)= (¬a  ¬b)

Negace disjunkce - příklady Odpoledne půjdu plavat nebo běhat. Odpoledne nepůjdu ani plavat ani běhat. Číslo x je prvočíslo nebo násobek pěti. Číslo x není prvočíslo a zároveň není násobkem pěti. Je odemčeno nebo je klíč pod rohožkou. Je zamčeno a zároveň není klíč pod rohožkou. ? ? ?

Negace implikace Vyjdeme z tabulky 1 Vyjdeme z tabulky Je vidět, že negací implikace je konjunkce prvního výroku a negace druhého. v: Je-li a, pak b. ¬v: Platí a a zároveň neplatí b. ¬(a  b)= a  ¬b

Negace implikace - příklady Pokud je zeměkoule koule, pak je to krychle. Zeměkoule je koule a zároveň to není krychle . Pokud bude ráno pršet, pak nepůjdeme při TV ven. Ráno bude pršet a přesto půjdeme při TV ven. Pokud je číslo 5 prvočíslo, pak je číslo 11 také prvočíslo. Číslo 5 je prvočíslo a 11 není prvočíslo. Nebude-li pršet, nezmoknem. Nebude pršet a zároveň zmokneme. ? ? ? ?

Negace ekvivalence Vyjdeme z tabulky Negace: 1 Vyjdeme z tabulky Negace: ¬v: Platí a právě tehdy když neplatí b. ¬v: Neplatí a právě tehdy když platí b. ¬(a b)= (a  ¬b)  (¬a  b) ¬(a b)= (¬a  b) ¬(a b)= (a  b) - Exkluzivní (vylučovací) disjunkce (XOR)

Negace ekvivalence - příklady Číslo je sudé, právě tehdy, když je dělitelné dvěma. Číslo je sudé a není dělitelné dvěma nebo není sudé a je dělitelné dvěma. Číslo není sudé právě tehdy když je dělitelné dvěma. Dostaneme jedničku právě tehdy, když se budeme učit. Budeme se učit a nedostaneme jedničku nebo se nebudeme učit a dostaneme jedničku. Přijdu pozdě do školy, právě když bude mít autobus zpoždění. Přijdu pozdě do školy, právě když autobus přijede včas. ? ? ?

Zdroje: Formální logika (výroky). KRYNICKÝ, Martin. Matematika realisticky: když (se) chcete naučit... [online]. 2010 [cit. 2012-09-13]. Dostupné z: http://www.realisticky.cz BUŠEK, Ivan a Emil CALDA. Matematika pro gymnázia. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2008, 195 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 978-80-7196-366-0.