Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb Anotace Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb Autor Dagmar Kaisrová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova k odpovědnosti za svá rozhodnutí .Schopnost vyhledávání informací. Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Klid, pohyb, tření, setrvačnost Druh učebního materiálu Pracovní list Druh interaktivity Aktivita Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 13 - 14 let Celková velikost 1,1 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Kaisrová Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Klid, pohyb a setrvačnost Pohyb a síla Klid, pohyb a setrvačnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Kaisrová Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Klid a pohyb Předměty, tělesa, která nemění svou polohu vůči okolí jsou v klidu. (stojící auto,nábytek, dům) Předměty, tělesa, která mění svou polohu vůči okolí jsou v pohybu. (jedoucí auto, běžící pes, otáčející se kola strojů). Tělesa mohou být v klidu nebo v pohybu vzhledem ke svému okolí. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Kaisrová Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Praktické příklady POHYB KLID Autorem materiálu a všech jeho částí, není – li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Kaisrová Dostupné z Metodického materiálu www.rvp.cz., ISSN 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Kaisrová Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Tření pohybu brání, ale někdy může pohyb usnadnit Pohybují – li se po sobě dvě plochy ( vysunování a zasunování zásuvky u stolu, sáňkování, špatné otáčení kola u jízdního kola), třou se. Tření brání v pohybu. Tření se sníží použitím oleje, mýdla, lyžařského vosku. Někdy je třeba naopak tření zvýšit – náledí. Tření pohybu brání, ale někdy může pohyb usnadnit Autorem materiálu a všech jeho částí, není – li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Kaisrová Dostupné z Metodického materiálu www.rvp.cz., ISSN 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Příklad Lepší je zvětšit tření - posyp Lepší je malé tření http://www.pixmac.cz/pictures/kluzká#/page/1/obj/20 http://www.pixmac.cz/pictures/kluzká#/page/1/obj/20 Autorem materiálu a všech jeho částí, není – li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Kaisrová Dostupné z Metodického materiálu www.rvp.cz., ISSN 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze
Tato vlastnost těles se jmenuje setrvačnost Pohybující se těleso nezastaví v jediném okamžiku. Ještě se dál pohybuje ve směru pohybu. Záleží na rychlosti pohybu a hmotnosti tělesa. Tato vlastnost těles se jmenuje setrvačnost Proto musíme dávat velký pozor např. při pohybu po komunikaci nebo přecházení! Autorem materiálu a všech jeho částí, není – li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Kaisrová Dostupné z Metodického materiálu www.rvp.cz., ISSN 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Opakování Jmenuj tělesa, která jsou v klidu. Jmenuj tělesa, která jsou v pohybu. Proč lyžař maže lyže voskem? Proč silničáři v zimě sypou zasněžené silnice drobným štěrkem? Co se stane, když stojíš v autobusu, který prudce zabrzdí? Autorem materiálu a všech jeho částí, není – li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Kaisrová Dostupné z Metodického materiálu www.rvp.cz., ISSN 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Řešení Stůl, židle, strom, dům, počítač, atd.. Jedoucí vlak, automobil, letící letadlo, pták, běžící zvíře, rozhoupaná houpačka. Voskuje lyže proto, aby snížil tření a lyže mu jely rychleji. Silničáři sypou proto, aby se tření zvětšilo a auta nedostávala smyky. Pokud autobus prudce zabrzdí budu se setrvačností pohybovat v původním směru – dopředu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není – li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Kaisrová Dostupné z Metodického materiálu www.rvp.cz., ISSN 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze