Zákon setrvačnosti FYZIKA Gymnázium Na Zatlance v Praze On-line diskuse k virtuální hospitaci – 13.1. 2011 Gymnázium Na Zatlance v Praze Vyučující: Mgr. Šárka Kvasničková Expert: Prof. RNDr. Emanuel Svoboda, CSc. Titulní strana prezentace.
Úvodem První Newtonův zákon jako úvodní učivo do Dynamiky hmotného bodu (resp. soustavy hmotných bodů) Předpoklady: - návaznost na učivo ZŠ a zkušenosti žáků; - vzájemné silové působení těles (resp. působení pole na těleso) a síla jako jedna z veličin vyjadřující toto působení; příklady těchto sil; - účinky sil (pohybové, deformační); výslednice sil; - zkušenost ze života – žádné těleso se nedá samo od sebe do pohybu; - model izolovaného tělesa (hmotného bodu, volné částice) – výslednice sil nulová; - vhodně zvolená soustava souřadnic. Základní textová strana.
Motivace I v současné době mimořádně důležité učivo fyziky o mechanických pohybech těles z hlediska jejich příčin – zvládnutí základních poznatků pro řešení přiměřených úloh a problémů, zdůraznění souvislostí Překonání názorů před Newtonem, že jakési působení, tj. „síla“, je nezbytné pro udržení tělesa v pohybu se stálou rychlostí. Ale i denní zkušenost je zdánlivě v rozporu s tvrzením zákona setrvačnosti Motivační pokus Příklady ze života kolem nás (jízda v dopravních prostředcích, připoutání v autě, přecházení vozovky a auta, nasazování topůrka, přenášení tekutiny v otevř. nádobě, vyklepávání prachu z rohožky, setřásání sněhu z oděvu, klopýtnutí – zakopnutí, problém „kečup“, posouvání žel. vagonů, těžké lodě v přístavu, …..) Základní textová strana.
CÍL VYUČOVACÍ HODINY (VH) „Cíle si všímej bedlivěji než prostředků“ Vyslovit 1.Newtonův zákon svými slovy, objasnit pojem setrvačnost, uvést příklady a vysvětlit chování těles; hodnotový cíl (osoby a věci v autě) Uvedení cíle na začátku VH; ve vlastní hodině neuveden – před žáky formulace „posuneme se dál …“, „návaznost na síly..“ jsou neurčité Použití aktivních sloves a aktivních slovesných vazeb Práce s cílem také během VH a na jejím konci (vyhodnocení) Základní textová strana.
Opakování učiva Samostatná práce žáků, spolupráce ve dvojicích, orientační rozhovor a společný zápis na tabuli („snos myšlenek“) Chybělo: síle jako jedna z charakteristik vzájemného působení těles Přirozený, nenásilný přechod k prezentaci nového učiva prostřednictvím nákresu sil působící na autíčko na vodorovné podložce Působiště zakreslovaných sil, šipky nad značkami sil Velikost síly od šikmé podložky ve srovnání s velikostí tíhové síly mg; rozklad tíhové síly; něco k výslednici Základní textová strana.
Expoziční část VH Nadpis vyučovací hodiny Nosný byl pokus s autíčkem, nákres na tabuli Dobrý spád heuristického postupu, aktivita žáků „Objevení zákona setrvačnosti“ a setrvačnosti těles, zápisy do sešitů, kontrola formulací Společné pro klid a rovnoměrný přímočarý pohyb je nulové zrychlení (návaznost na kinematiku a „předvoj“ interpretace 2. NZ) Základní textová strana.
Pokusy Další přesvědčivé, většinou opakovaně prováděné pokusy na setrvačnost; vysvětlení podávali žáci, upřesňování neúplných odpovědí učitelem Možnost změřit úseky na vodorovné podložce s malým třením (aspoň trochu verifikace „objevu“) Dobrá pozornost žáků, aktivita Záznam pokusů do sešitů? Závěrečný pokus na konci hodiny Základní textová strana.
Shrnutí, opakování Nezbyl čas – věnován záznamu na lístečky Příklady ze zkušenosti, z jevů kolem nás Nutné pro žáka: co se bude chtít, jak se bude ptát učitel, jaké se očekávají odpovědi, čemu máme rozumět, co bude následovat další hodinu (zdůraznění souvislostí, smysl probíraného učiva) Prostor pro dotazy žáků Nedá se vše říci k zákonu setrvačnosti v jedné VH, další zřejmě probíráno v následující hodině, především existence inerciálních vztažných soustav (a vlastnost těles v této soustavě), obrácená formulace zákona; neustálé vyhodnocování fyzikální situace silami, jejich nákresy, upřesňování formulací, rychlé pohyby, pohyb velmi hmotných těles atd. Základní textová strana.
Co lze zlepšovat Jak rozumět formulaci „nepůsobí žádná síla“ Více žáky chválit Návaznost na základní školu a zkušenosti z praxe Jak s domácím cvičením – připravit si příklady z praxe, umět vysvětlit jevy kolem nás? Volba motivačních prvků a jejich použití Formulace dílčích cílů, práce s cílem ve vyučovací hodině Jak vylepšit základní pokus (šikmá a vod. rovina), odkaz (ukázky) na přesnější pokusy Základní textová strana.
Celkové zhodnocení Promyšlená, v celku dobře vedená, zdařilá vyučovací hodina; tempo přijatelné, vhodné pokusy Důraz na aktivitu žáků, proběhnuté aktivity vhodné Příznivá atmosféra ve třídě po celou vyučovací hodinu, vztah učitel – žák kladně podporován Projev vyučující profesorky velmi dobrý Základní textová strana.