Polohová energie, výkon – úlohy 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vnitřní energie těles Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
PASCALŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_15_29.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. V čem se liší? Eva o hmotnosti 54 kg vyšplhala do výšky 4 metrů za 6.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
HUSTOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_29.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Vodič a izolant v elektrickém poli Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Rozklad světla optickým hranolem.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Měření objemu pevného tělesa
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Změny skupenství látky
VZTLAKOVÁ SÍLA VY_32_INOVACE_29_Vztlakova_sila_ulohy
Gravitační síla a hmotnost
VY_32_INOVACE_12 12 PRÁCE autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Měření objemu kapalin Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Teplota a měření Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Chování těles v kapalině
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
VY_32_INOVACE_29_Deleni_se_zbytkem Matematika - 3. ročník
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Autor: Veronika Biskupová, Základní škola a Mateřská škola Jivina
KMITAVÝ POHYB Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_32.
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zatmění Slunce a Měsíce
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Skládání rovnoběžných sil
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_51_Převody rychlost
Opakování-posuvný a otáčivý pohyb
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Pohybová energie tělesa TÉMATICKÝ CELEK:
Úlohy na výpočet práce VY_32_INOVACE_02_Úlohy na výpočet práce
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_ INOVACE_50_ Opakování měření
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
VY_32_INOVACE_35_Nacvik_deleni Matematika - 2. ročník
Polohová energie VY_32_INOVACE_07_Polohová energie - zavedení pojmu
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
3. ročník Písemná práce 3.
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
zpracovaný v rámci projektu
Světelné jevy -shrnutí
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Jako předvést výkon na práci
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Měření elektrického proudu a napětí
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Polohová energie, výkon – úlohy 2 VY_32_INOVACE_09_Polohová energie - úlohy II. Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Panel visí na háku jeřábu v určité výšce nad povrchem Země v klidu. Koná jeřáb práci? Mění se polohová energie panelu? Panel nemění svoji polohu (výšku) a proto se nemění ani jeho polohová energie. 2. Jeřáb zvedl panel o hmotnosti 100 kg svisle vzhůru po dráze 15 m. Jak se při tom změnila polohová energie panelu? m = 100 kg h = 15 m Ep = ? J Ep = m . g . h Ep = 100 . 10 . 15 J Ep = 15 000 J = 15kJ Polohová energie panelu se zvýšila o 15 kJ.

3. Motor výtahu má výkon 12 kW. Za jak dlouho vyjede se čtyřmi lidmi do výšky 40 metrů? Hmotnost kabiny výtahu je 250 kg, hmotnost lidí 350 kg. Polohová energie kabiny s lidmi se zvýšila o 240 kJ. Motor výtahu tudíž vykonal práci 240 kJ. mV = 250 kg mL = 350 kg P = 12 kW h = 40 m Ep = ? J Ep = m . g . h Ep = 600 . 10 . 40 J Ep = 240 000 J Výtah vyjede do této výšky za 20 sekund. mC = 600 kg W = P . t t = W : P t = 240 000 : 12 000 s t = 20 s

je 400 m nad místem, ze kterého vyrazí. Monika šla pěšky po turistické 4. Monika, Jaroslav, Eva a Tomáš si dali sraz na rozhledně na kopci, která je 400 m nad místem, ze kterého vyrazí. Monika šla pěšky po turistické stezce, Jaroslav jel na horském kole, Eva lanovkou a Tomáš autem s rodiči. O kolik zvýšil každý svou polohovou energii? Kdo vykonal nejvyšší práci? Hmotnosti mají: mM = 45 kg, mJ = 40 kg, mE = 50 kg, mT = 55 kg, hmotnost Jaroslavova kola je mk = 9 kg. Potřebné výšky urči podle obrázku. Monika Jaroslav Eva Tomáš

Monika mM = 45 kg h = 400 m …šla pěšky Ep = mM . g . h Ep = 45 . 10 . 400 J Ep = 180 000 J = 180 kJ Monika zvýšila svoji polohovou energii o 180 kJ. Na tuto energii se přeměnila jí vykonaná práce. Monika vykonala práci 180 kJ. Zpět na zadání

Práce vykonaná při jízdě na kole: Jaroslav mJ = 40 kg mk = 9 kg hc = 400 m hk = 360 m hp = 40 m …jel na kole Ep = mJ . g . h Ep = 40 . 10 . 400 J Ep = 160 000 J = 160 kJ Práce vykonaná při jízdě na kole: W1 = F . s W1 = (mJ+mK) . g . hk W1 = (40+9) . 10 . 360 J W1 = 176 400 J … na kole jel pouze k úschovně – 360 m … na rozhlednu došel pěšky – 40 m Práce vykonaná při cestě pěšky: W2 = mJ . g . hp W2 = 40 . 10 . 40 J W2 = 16 000 J Zpět na zadání Celková vykonaná práce: W = W1 + W2 = 176 400 + 16 000 J = 192 400 J = 192,4 kJ

Práce vykonaná při cestě pěšky: Eva mE = 50 kg hc = 400 m hL = 260 m hp = 140 m Ep = mE . g . h Ep = 50 . 10 . 400 J Ep = 200 000 J = 200 kJ Práce vykonaná při cestě pěšky: W = mE . g . hp W = 50 . 10 . 140 J W = 70 000 J = 70 kJ … tuto výšku překonala lanovkou … tuto výšku překonala pěšky Zbývající práci vykonal motor lanovky. Zpět na zadání

Práce vykonaná při cestě pěšky: Tomáš mT = 55 kg hc = 400 m hA = 280 m hp = 120 m Ep = mT . g . h Ep = 55 . 10 . 400 J Ep = 220 000 J = 220 kJ Práce vykonaná při cestě pěšky: … tuto výšku překonal autem W = mT . g . hp W = 55 . 10 . 120 J W = 66 000 J = 66 kJ … tuto výšku překonal pěšky Zbývající práci vykonal motor automobilu. Zpět na zadání

Porovnání polohových energií: Závěr: Porovnání polohových energií: Rozdíl mezi jednotlivými změnami polohových energií vyplývá z jejich rozdílných hmotností. Monika zvýšila svoji polohovou energii o 180 kJ. Jaroslav zvýšil svoji polohovou energii o 160 kJ. Eva zvýšila svoji polohovou energii o 200 kJ. Tomáš zvýšil svoji polohovou energii o 220 kJ. Porovnání vykonaných prací: Monika vykonala práci 180 kJ. Jaroslav vykonal práci 192,4 kJ. Největší práci vykonal Jaroslav, nejmenší Tomáš. Eva vykonala práci 70 kJ. Tomáš vykonal práci 66 kJ.

Zdroje: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 60 s. ISBN 80-7238-526-7 Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-525-9. Doc. RNDr. KOLÁŘOVÁ,CSc., Růžena; Paed. Dr. BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 8. ročník základní školy. Praha 4 : Prometheus, 2005. 224 s. ISBN 80-7196-149-3 www.office.microsoft.cz Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště