Rozpustné soli v půdách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
REDOXNÍ DĚJ RZ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
D-prvky.
Druhy chemických reakcí
Neutralizace Mgr. Helena Roubalová
Analytická chemie Kvalitativní analýza
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Kyseliny a zásady.
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
SOLI RZ
Analytická chemie.
Vzorce - opakování I..
Názvosloví solí.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Síla kyselin a zásad.
Vzorce pro opakování.
Měření vody z Jičínky Vypracovali: Jiří Hodura, Silvie Vykydalová, Jana Konvičková, Dominika Miková Třída: 8.A.
Kovy alkalických zemin
Mineralogický systém Dusičnany
Základní procesy při úpravě technologické vody
Salinita – iontové složení vody a
Neutralizace Vznik solí
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Zopakuj si vzorce a názvy
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Protolytické reakce.
Metody analytické chemie
K Y S L Í KK Y S L Í KK Y S L Í KK Y S L Í K. K Y S L Í K O 16 O 17 O 18 O 16 O (99,76%), 17 O (0,04%), 18 O (0,2%) 2s 2 2p 4 Fyzikální vlastnosti:
Jak vznikají soli.
Nikl.
Půda Svět práce, 6. ročník VY_32_INOVACE_322, 17. sada, SP ANOTACE
Salinita půdy = množství rozpustných solí v půdě - nadbytek solí zhoršuje fyzikální, chemické a biologické vlastnosti půdy a snižuje její úrodnost.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_114.
Neutralizace.
Kovy II. hlavní skupiny (alkalických zemin + Be, Mg)
Měď Cu.
ELEKTRICKÝ PROUD V KAPALINÁCH I.
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Názvosloví - opakování III.
Dvacet let hydrologického a biogeochemického výzkumu povodí Červík v Beskydech Filip Oulehle1, František Zemek2, Zora Lachmanová3, Oldřich Myška1, Jan.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Půdní reakce Půdní reakce patří k nejvýznamnějším charakteristikám půdy !!! Vyjádření  v hodnotách aktivity (koncentrace) hydroxoniových (H 3 O + ) iontů.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Organická hmota v půdě Soubor všech odumřelých organických látek rostlinného i živočišného původu Odumřelá organická hmota v různém stupni rozkladu a resyntézy,
Rozpustné soli v půdách
Stanovení půdní reakce, výměnné acidity
Neutralizace Vznik solí
Salinita (zasolení) půdy
Hořčík.
Zásady.
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Kationtová výměnná kapacita
Působení ekologických faktorů
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vážková analýza - gravimetrie
Mineralogický systém Dusičnany
Transkript prezentace:

Rozpustné soli v půdách

Salinita Vyšší množství rozpustných solí v půdě Ovlivňuje: Fyzikálně-chemické vlastnosti půdy, chemické, biologické, úrodnost

Salinita Zdroje rozpustných solí primární minerály ze spodních výpar > srážky závlahové vody pobřežní půdy vysoké dávky průmyslových hnojiv

Salinita Anionty – SO42-, Cl-, CO32-,NO3-, PO43- Kationty – Ca2+, Mg2+, K+, Na+; Al3+, Fe3+

Metody stanovení Měření el. odporu Měření el. Vodivosti Stanovení jednotlivých iontů

Postup Kvantitativní stanovení salinity měřením elektrické vodivosti v etanolovém výluhu 10 g zeminy do PE lahve přidáme 50 ml 50 % etanolu necháme 45 min třepat zfiltrujeme a měříme na konduktometru vodivost

Hodnocení do 30 µS.cm-l : většina zemědělských půd, s normální (nižší) intenzitou hnojení a vápnění, s minimálním zatížením půd solemi 30 - 60 µS.cm-l : půdy minerálně bohaté se středně vysokou intenzitou hnojení a vápnění, bez negativních účinků obsahu solí 60 - 120 µS.cm-l: půdy s vysokým stupněm vyhnojení (vyvápnění) na minerálně bohatých substrátech (ale i silně kyselé půdy) se zvýšeným zatížením půd solemi (na hlinitých, jílovitých půdách bez negativních účinků) nad 120 µS.cm-l :vysoké zatížení půd solemi s možnými negativními účinky na růst a vývoj rostlin (zejména v sušších podmínkách).

Postup Kvalitativní stanovení přítomnosti vybraných aniontů 10 g zeminy + 50 ml převařené destilované vody třepeme 3 min a zfiltrujeme do kádinky CO32-: 2-3 ml filtrátu + kapku fenolftaleinu, zahřejeme nad kahanem k varu. Růžové zbarvení → přítomnost uhličitanů HCO3-: do stejného extraktu po vymizení růžového zbarvení přidáme 1 kapku !! metyloranže Žluté zbarvení → přítomnost hydrogenuhličitanů

Postup Cl-: 2-3 ml filtrátu + několik kapek koncetrované HNO3 + několik kapek 5% AgNO3 Bílá sraženina (zákal) → přítomnost chloridů SO42-: 2-3 ml filtrátu + 3 kapky 10% HCl + několik kapek 10% BaCl2 Bílá sraženina (zákal) → sírany (nerozpustný BaSO4 )