Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02 TÉMA: ČESKÝ JAZYK PRO 2. STUPEŇ ČÍSLO PROJEKTU: CZ. 1. 07/ 1. 4. 00/ 21. 1843
Anotace Tato prezentace je určena žákům 7. a 8. třídy. Zaměřuje se na vedlejší věty přívlastkové. Podává přehled spojovacích výrazů. Upevňuje poznatky o přívlastku a vedlejší větě přívlastkové. Slouží k praktickému procvičení a tvoření vět.
Vedlejší věta přívlastková Vyjadřuje přívlastek podstatného jména věty řídící. Určuje (blíže vymezuje) význam podstatného jména. Spojovací výrazy: vztažná zájmena – kdo, co, jaký, který, čí, jenž vztažná příslovce – kdy, kde, kam spojky – že, aby
Čárka v souvětí Na polici ležela kniha, kterou jsem dostala k narozeninám. Pes, který štěká, nekouše. Pozor! Vložené věty jsou odděleny z obou stran čárkou.
Popište obrázek. Z přívlastků utvořte vedlejší věty přívlastkové. Nabídka: ospalá krajina klátící se stromy opuštěný dům zrcadlící se hladina šedivé nebe
Řešení Vyhlíží na nás krajina, která vypadá ospale. Smutné stromy, jež se klátí ve větru, zde žijí již spoustu let. Starý dům, který je již opuštěný, vypadá stále pěkně. Hladina jezera, ve které se zrcadlí ponuré stromy, v sobě ukrývá mnoho tajemství. Nebe, jež je protkané šedivou barvou, uzavírá lítostivý pohled na tuto krajinu.
Nahraďte vedlejší věty přívlastkové rozvitým přívlastkem. Žáci, kteří navštěvují naši školu, se mohou stravovat ve školní jídelně. Diváci obdivovali známou oponu, kterou namaloval Vojtěch Hynais. Ukázal nám kapsu, kde byl list papíru. Babička zná mnoho pověstí z kraje, kde se narodila. Monika dostala zprávu, že byla přijata na vysokou školu.
Řešení Naši žáci se mohou stravovat ve školní jídelně. Diváci obdivovali známou oponu od Vojtěcha Hynaise. Ukázal nám kapsu s listem papíru. Babička zná mnoho pověstí ze svého rodného kraje. Monika dostala zprávu o přijetí na vysokou školu.
Vyhledejte vedlejší věty přívlastkové. Nové domky a zahrádky byly v místech, kde se dříve táhla jen pole, louky a pustina. Ještě mám v dobré paměti, jak se k nám zachoval. Kdy pojedete na hory, vám řekne váš třídní učitel. Z obavy, aby dítě neprochladlo, navlékala matka chlapce do další vrstvy svetrů. Sednu si tam, kde bude volné místo.
Řešení Nové domky a zahrádky byly v místech, kde se dříve táhla jen pole, louky a pustina. Ještě mám v dobré paměti, jak se k nám zachoval. Kdy pojedete na hory, vám řekne váš třídní učitel. Z obavy, aby dítě neprochladlo, navlékala matka chlapce do další vrstvy svetrů. Sednu si tam, kde bude volné místo.
Použité zdroje KRAUSOVÁ, Zdeňka a Renata TERŠOVÁ. Český jazyk pro 7. ročník základní školy a sekundu víceletého gymnázia :. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, 136 s. ISBN 80-723-8320-5. KRAUSOVÁ, Zdeňka a Martina PAŠKOVÁ. Český jazyk 8: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 128 s. ISBN 80-723-8419-8. Otevřená galerie MS Office Vlastní zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Palečková.