Náboženská politika čínského státu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Politika, politické strany, politický pluralismus
Občanská nauka Politické strany ; VY_32_INOVACE_D2_16
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vznik státních útvarů V.
TEST 1 VY_32_INOVACE_  a. KLIDNÉMU SPOLEČENSKÉMU VÝVOJI  b. PŘEKOTNÉMU VÝVOJI, REVOLUCÍM  c. PROTI JAKÉKOLIV ZMĚNĚ.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Osvícenství.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
KOMUNISMUS Michal Hess.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Sovětizace.
Politické strany Jsou dobrovolné organizace občanů, které usilují o získání účasti na státní moci.
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Bachovský absolutismus Habsburská monarchie před rakousko–uherským vyrovnáním.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
POLITOLOGIE TEST 12.
Občanská společnost a občanský sektor PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
KMPV cvičení 1 1 Kvantitativní metody výzkumu v praxi CVIČENÍ pro 3. část.
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Institucionální a politická dimenze sociálního vyloučení.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Základní práva a svobody
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Pojem a předmět práva sociálního zabezpečení JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Nástin hospodářských problémů Čínské lidové republiky a rozvojových zemí od druhé světové války do roku 1990.
Vzdělávací politika.
Průvodce Čínou 21. století “Children in Meeting #8″, Zhigang Tang, 2000.
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Etnografie a národnostní politika ČLR
Revoluce
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Sociální práce charakteristiky, definice, vývoj oboru Úvod do sociální práce ZS 2015 Úvod do sociální práce ZS 2015.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_63_18 Název materiáluVýchodní.
Úvod do náboženského života čínské společnosti
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Stát Definice, funkce, typy.
Náboženská mapa současného světa
Sociální skupiny a role
PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
ČÍNA.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Revoluce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
Revoluce
Náboženská mapa současného světa
TOTALITNÍ STÁTY; FAŠISMUS
První čs. republika.
Politický systém ČSR.
Transkript prezentace:

Náboženská politika čínského státu

Charakteristika NP Náboženská politika 1912-1978(2013) až na výjimky především pragmatická Kontinuita v náboženské politice napříč režimy 3 hlavní zdroje: Tradiční vztah státu a náboženství Modernistické pojetí konceptu náboženství Nacionalismus/sinocentrimus

Historie vztahu stát - náboženství stát = rodina = císařská dynastie státní náboženství = kult předků = císařský kult teorie mandátu nebes 天命 císař = syn nebes 天子 Ortodoxie vs. Heterodoxie výsadní postavení konfuciánsko-úřednické vrstvy („teokratická společenská vrstva“)

Náboženství jako mocenská konkurence Jednotlivá náboženství na ideologické rovině konkurovalo teologickému zdůvodnění císařského systému (podobně jako evropské ideové rozpory mezi jednotlivými náboženskými tradicemi) Ohrožení zavedeného mocenského systému Mocné a bohaté kláštery Náboženství sjednocující etnického nepřítele Nábožensky motivovaná lidová povstání

Byrokratická regulace Orgány státní kontroly náboženství Ministerstvo rituálů - 禮部 (6.st – 1911) Hierarchicky uspořádané úřady, registry náboženských profesionálů, úředníky většinou sami mniši ve službách státu Mnišské průkazy (registrace, osvobození od placení daní, právo pobývat v klášteře…) Zákony vynucovány jen v okamžicích krize a ohrožení Většinou náboženský život společnosti přehlížen a tolerován: náboženský život byl záležitostí rodin, klanů a lokálních komunit ⇨ nešlo o mocenské ohrožení

Pronikání modernistických myšlenek Moderna v čínském pojetí obecně protináboženská Náboženství odmítáno jako anachronismus odsouzený k nevyhnutelnému zániku vlivem sociální evoluce pohled sdílený zastánci liberalismu, nacionalismu i socialismu Trend se objevuje ještě před koncem císařství např. Kang Youwei (康有为) - „zničit chrámy budovat školy“ (毁庙瓣学) konfiskace majetku ve prospěch státu, vzdělanosti, pokroku Zavádění moderních konceptů s tradičním obsahem: Konstrukce kategorie zongjiao 宗教 a hledání jeho obsahu v čínském prostředí Kategorie mixin 迷信 ⇨ politika proti feudálním pověrám např. zákon zakazující geomantii, fyziognomii, věštění astrologii a používání vonných tyčinek (1929) – neuplatňován Kampaň proti křesťanství 1922-27 vliv anti-imperialistických i obecně proti-náboženských nálad Kampaně polevují za Čankajška – křesťan, hnutí „Nový život“ 新生活运动

Legislativní rámec NP po roce 1949 Všechny ústavy od r. 1949 až po dnešek zaručují svobodu náboženského vyznání Komentář Liu Shaoqi (刘少奇) k první Ústavě z roku 1953 vystihuje přístup komunistů k této zaručené svobodě: „Svoboda vyznání není svobodou kontrarevolučních aktivit. Tyto dvě svobody není možné zaměňovat“ Žádný z čínských politických režimů náboženskou svobodu dosud nerealizoval

4 hlavní problémy náboženství Problém definice náboženství a uspořádání vztahu mez nimi a státem Problém zahraničních vlivů na čínské náboženské komunity a jejich záležitosti „Feudální charakter“ náboženských institucí Úzký vztah mezi náboženskou a národnostní otázkou některých etnik ⇨ řešení těchto otázek = náboženská politika

NP po nástupu čínských komunistů Společensko-ekonomické změny po r. 1949: Půdní reforma, konec soukromého podnikání = ekonomická závislost na státu Omezení vlivu ze zahraničí (TSPM, migrace) Nová organizace společnosti (třídní, genderová, zánik tradiční rodiny) Radikální národnostní (náboženská) politika na perifériích Číny (Tibet, Mongolsko, Xinjiang) Důsledná regulace = nárůst moci centrální vlády Kult komunistické strany, armády, předsedy Maa Exklusivní státní ideologie, vědecký ateismus Radikálně protináboženská politika až za Kulturní revoluce (1966-76) Střídání revoluční a pragmatické politiky

Náboženská politika ČLR Vytvoření pěti „vlasteneckých“ organizací Čínská buddhistická asociace (1953) Čínská islámská asociace (1953) Troj-samostatné vlastenecké hnutí (protestanti, 1954) Čínská vlastenecká katolická asociace (1957) Čínská taoistická asociace (1957) Podřízení těchto organizací dohledu státního úřadu pro náboženské záležitosti国家宗教事务局 (SARA) Zákaz náboženských vazeb do zahraničí Právně zakotvená ochrana zdraví jedince a sociálního smíru ve společnosti Ekonomické a společenské reformy

Náboženská politika po roce 1978 Náboženství se nepodařilo vymýtit ani samo nezaniklo S uvolněním společnosti v důsledku ekonomických reforem v roce 1978 dochází k signifikantní náboženské obnově/ transformaci Stále zůstává mnoho třecích ploch mezi státem a náboženstvím (1999, 2008-9) Čínský stát dnes zastává (neformulovanou) politiku: Podpory (buddhismus, konfucianismus, státní kult) Regulace (zákony a vyhlášky, SARA, 5 organizací) Nezasahování (většinový přístup, difusní náboženství) Represe („kulty“, podzemní církve, etnická náboženství)