OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztahy ve dvojici – láska, partnerství
Advertisements

Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Karel Hynek Mácha „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal…“
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Karel Hynek Mácha ( – ) Máj
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Karel Hynek Mácha Karel Hynek Mácha (16. listopadu 1810 Praha – 6. listopadu 1836 Litoměřice) byl český básník a prozaik, představitel českého romantismu.
( Praha - † 5./ Litoměřice)
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura – Funkční styly.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Karel Hynek Mácha
Vývoj českého pravopisu
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Karel Toman Anarchistický buřič.
DUM - Digitální Učební Materiál
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Procvičování českého romantismu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 8.ročník III
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Karel Hynek Mácha - Máj Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL.
Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) MÁJ. Karel Hynek Mácha 1. pol. 19. st. 1. pol. 19. st. romantismus romantismus současníci: K. J. Erben (Kytice), J. K.
Karel Hynek Mácha „Někdy tři čtyři slova jak uzavřená skříňka chovají celý poklad myšlenek.“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
KAREL HYNEK MÁCHA Mgr. Michal Oblouk
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Jan Neruda - dílo.
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_16_Literatura 19. století Národní obrození
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_32 KAREL HYNEK MÁCHA 1810 –
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_116_M6
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_293_ČJ9
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Dělení literatury.
Máj Karel Hynek Mácha. Něco málo o spisovateli ( ) Karel Hynek Mácha byl českým básníkem, prozaikem, představitelem českého romantismu a zakladatel.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_50_F6
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_49_F6
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Máj NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace CÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2193 KLÍČOVÁ AKTIVITA: III/2 TÉMA HODINY: Rozbor skladby Máj ROČNÍK: 8. PŘEDMĚT: Český jazyk AUTOR MATERIÁLU: Mgr. Josefa Omelková

POPIS MATERIÁLU DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: prezentace v PowerPointu MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY: D,Z POPIS PRÁCE S MATERIÁLEM: Prezentace je určena k výkladu lyrickoepické básně Máj, díla autora Karla Hynka Máchy. Lze využít i jako zápis žáků. Prezentace může být doplněna i filmovou ukázkou básně Máj. Využití knižní podoby Máje při výkladu ztvárnění námětu. Zopakují si poznatky o autorovi z předchozí hodiny. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žáci se seznámí s dílem Karla Hynka Máchy - lyrickoepickou básní Máj. Zhodnotí básnický jazyk a další básnické prostředky využití ve ztvárnění námětu. ZKUŠENOST S PILOTÁŽÍ: Žáci si zopakovali poznatky týkající se romantismu a seznámili se s kompozicí díla. Společně rozpoznávali rysy výrazného individuálního stylu autora. Zaujal je námět jako inspirativní a meditativní dílo. ZDROJ: viz příloha

Karel Hynek Mácha / 1810 – 1836 / nejvýznamnější a nejdůslednější básník českého romantismu Praha - studium práv záliba v cestování – okolí Prahy, Krkonoše,Itálie, východní Čechy- zříceniny hradů – všechny zážitky si zaznamenával do deníků hrál ochotnické divadlo advokátním praktikantem v Litoměřicích, tam těsně před sňatkem zemřel na vyčerpání a nemoc

Tvorba Karla Hynka Máchy: - poezie, próza, drama / Máj, Cikáni, Obrazy ze života mého, Márinka, Křivoklad / V tvorbě - vyjadřuje odpor k poměrům doby - pocit osamělosti, zklamání - protiklad krásy a ošklivosti, života a smrti - touha po lepším světě - jedinou jistotou je země

Vrchol tvorby : Lyrickoepická báseň Máj /1836 / základní dílo moderní české poezie, zaujímá ústřední místo v české literatuře na skladbě pracoval v letech 1835-1836 - jediná kniha, která mu vyšla za jeho života, musel si ji vydat sám - vyšla 23.4.1836

Skladba Máje : Dějiště : krajina pod Bezdězem, u Doks Prostý děj : 3 tragédie / Jarmilina, Vilémova, obecně lidská / východisko k úvahám o smyslu života kritika společnosti – rozvrácená rodina citová lhostejnost špatná spravedlnost

Báseň má 4 zpěvy a 2 intermezza : Básníka patrně inspirovala skutečná událost z roku 1774 1. zpěv : Obraz májové přírody, motiv lásky, první tragédie 2. Zpěv : Znázornění času : věčnost přírody x doba do popravy zločince Viléma

3. Zpěv : 4.Zpěv : Vrchol básně – krása přírody x lidský osud Vyznání lásky k rodné zemi / apostrofa země – poslední pozdrav vězně : „kolébka, hrob, matka, vlast“ Vzpomínka na dětství – nejkrásnější období života 4.Zpěv : Básníkovo ztotožnění s hrdinou a poutníkem, který se po letech vrací na popraviště

2 intermezza : 1. půlnoční popraviště 2. obraz horské přírody Máj – romantický příběh založen na motivech lásky, přírody a vlasti, ale také na zákonitostech života – duší člověka, tragikou lidského osudu : „Hynku! – Viléme! – Jarmilo!“

Ukázka Máje : Dobovým pravopisem: Byl pozdnj wečer – prwnj mág – Wečernj mág – byl lásky čas. Hrdliččin zwal ku lásce hlas, Kde borowý zawáněl hág. O lásce šeptal tichý mech; Kwětaucj strom lhal lásky žel, Swau lásku slawjk růži pěl, Růžinu gewil wonný wzdech. Gezero hladké w křowjch stinných Zwučelo temně tagný bol, Břeh ge obgjmal kol a kol; A slunce gasná swětů giných Blaudila blankytnými pásky, Planaucj tam co slzy lásky Přepis: Byl pozdní večer – první máj – Večerní máj – byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, Kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; Květoucí strom lhal lásky žel, Svou lásku slavík růži pěl, Růžinu jevil vonný vzdech. Jezero hladké v křovích stinných Zvučelo temně tajný bol, Břeh je objímal kol a kol; A slunce jasná světů jiných Bloudila blankytnými pásky, Planoucí tam co slzy lásky.

Dobový ohlas : Nepochopen současníky Mácha jako snivec a buřič Ohlas na další generace / májovci / Mnohá vydání ilustrovali naši výtvarníci : Mikoláš Aleš, Jan Zrzavý, Cyril Bouda, Karel Svolinský

Vyhledej umělecké prostředky v textu : 1. Verše ztvárňující obraz přírody 2. Spojení vyjadřující : metaforu, personifikaci, kontrasty, metonymii, gradaci 3. Příklad zvukomalby

Příklady řešení : 1. Modravé páry z lesů temných v růžové nebe stoupají … 2. metafora – bledá tvář lůny, personifikace – jezero zvučelo tajný bol, kontrasty – život x smrt, metonymie – hrdliččin zval ku lásce hlas, gradace – temná noc, temnější mně stává 3. zvukomalba - noci řinčí řetězů hřmot

Zdroj: Vlastní tvorba : Mgr. Josefa Omelková WIKIPEDIE.ukázka z Máje [online] [cit 2011-11-28] Dostupné z WWW <http://cs.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1j_(Karel_Hynek_M%C3%A1cha)>