OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Máj NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace CÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2193 KLÍČOVÁ AKTIVITA: III/2 TÉMA HODINY: Rozbor skladby Máj ROČNÍK: 8. PŘEDMĚT: Český jazyk AUTOR MATERIÁLU: Mgr. Josefa Omelková
POPIS MATERIÁLU DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: prezentace v PowerPointu MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY: D,Z POPIS PRÁCE S MATERIÁLEM: Prezentace je určena k výkladu lyrickoepické básně Máj, díla autora Karla Hynka Máchy. Lze využít i jako zápis žáků. Prezentace může být doplněna i filmovou ukázkou básně Máj. Využití knižní podoby Máje při výkladu ztvárnění námětu. Zopakují si poznatky o autorovi z předchozí hodiny. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žáci se seznámí s dílem Karla Hynka Máchy - lyrickoepickou básní Máj. Zhodnotí básnický jazyk a další básnické prostředky využití ve ztvárnění námětu. ZKUŠENOST S PILOTÁŽÍ: Žáci si zopakovali poznatky týkající se romantismu a seznámili se s kompozicí díla. Společně rozpoznávali rysy výrazného individuálního stylu autora. Zaujal je námět jako inspirativní a meditativní dílo. ZDROJ: viz příloha
Karel Hynek Mácha / 1810 – 1836 / nejvýznamnější a nejdůslednější básník českého romantismu Praha - studium práv záliba v cestování – okolí Prahy, Krkonoše,Itálie, východní Čechy- zříceniny hradů – všechny zážitky si zaznamenával do deníků hrál ochotnické divadlo advokátním praktikantem v Litoměřicích, tam těsně před sňatkem zemřel na vyčerpání a nemoc
Tvorba Karla Hynka Máchy: - poezie, próza, drama / Máj, Cikáni, Obrazy ze života mého, Márinka, Křivoklad / V tvorbě - vyjadřuje odpor k poměrům doby - pocit osamělosti, zklamání - protiklad krásy a ošklivosti, života a smrti - touha po lepším světě - jedinou jistotou je země
Vrchol tvorby : Lyrickoepická báseň Máj /1836 / základní dílo moderní české poezie, zaujímá ústřední místo v české literatuře na skladbě pracoval v letech 1835-1836 - jediná kniha, která mu vyšla za jeho života, musel si ji vydat sám - vyšla 23.4.1836
Skladba Máje : Dějiště : krajina pod Bezdězem, u Doks Prostý děj : 3 tragédie / Jarmilina, Vilémova, obecně lidská / východisko k úvahám o smyslu života kritika společnosti – rozvrácená rodina citová lhostejnost špatná spravedlnost
Báseň má 4 zpěvy a 2 intermezza : Básníka patrně inspirovala skutečná událost z roku 1774 1. zpěv : Obraz májové přírody, motiv lásky, první tragédie 2. Zpěv : Znázornění času : věčnost přírody x doba do popravy zločince Viléma
3. Zpěv : 4.Zpěv : Vrchol básně – krása přírody x lidský osud Vyznání lásky k rodné zemi / apostrofa země – poslední pozdrav vězně : „kolébka, hrob, matka, vlast“ Vzpomínka na dětství – nejkrásnější období života 4.Zpěv : Básníkovo ztotožnění s hrdinou a poutníkem, který se po letech vrací na popraviště
2 intermezza : 1. půlnoční popraviště 2. obraz horské přírody Máj – romantický příběh založen na motivech lásky, přírody a vlasti, ale také na zákonitostech života – duší člověka, tragikou lidského osudu : „Hynku! – Viléme! – Jarmilo!“
Ukázka Máje : Dobovým pravopisem: Byl pozdnj wečer – prwnj mág – Wečernj mág – byl lásky čas. Hrdliččin zwal ku lásce hlas, Kde borowý zawáněl hág. O lásce šeptal tichý mech; Kwětaucj strom lhal lásky žel, Swau lásku slawjk růži pěl, Růžinu gewil wonný wzdech. Gezero hladké w křowjch stinných Zwučelo temně tagný bol, Břeh ge obgjmal kol a kol; A slunce gasná swětů giných Blaudila blankytnými pásky, Planaucj tam co slzy lásky Přepis: Byl pozdní večer – první máj – Večerní máj – byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, Kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; Květoucí strom lhal lásky žel, Svou lásku slavík růži pěl, Růžinu jevil vonný vzdech. Jezero hladké v křovích stinných Zvučelo temně tajný bol, Břeh je objímal kol a kol; A slunce jasná světů jiných Bloudila blankytnými pásky, Planoucí tam co slzy lásky.
Dobový ohlas : Nepochopen současníky Mácha jako snivec a buřič Ohlas na další generace / májovci / Mnohá vydání ilustrovali naši výtvarníci : Mikoláš Aleš, Jan Zrzavý, Cyril Bouda, Karel Svolinský
Vyhledej umělecké prostředky v textu : 1. Verše ztvárňující obraz přírody 2. Spojení vyjadřující : metaforu, personifikaci, kontrasty, metonymii, gradaci 3. Příklad zvukomalby
Příklady řešení : 1. Modravé páry z lesů temných v růžové nebe stoupají … 2. metafora – bledá tvář lůny, personifikace – jezero zvučelo tajný bol, kontrasty – život x smrt, metonymie – hrdliččin zval ku lásce hlas, gradace – temná noc, temnější mně stává 3. zvukomalba - noci řinčí řetězů hřmot
Zdroj: Vlastní tvorba : Mgr. Josefa Omelková WIKIPEDIE.ukázka z Máje [online] [cit 2011-11-28] Dostupné z WWW <http://cs.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1j_(Karel_Hynek_M%C3%A1cha)>