Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Práce se Slovníkem spisovné češtiny
Advertisements

Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.16
SLOVA JEDNOZNAČNÁ SLOVA MNOHOZNAČNÁ
VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
slovo je skupina hlásek (někdy i hláska sama), která má určitý význam
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VÝZNAM SLOV Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-22
Slovní zásoba.
Risk - lexikologie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Zpracováno: Autor: Mgr. Petra Adamovská
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
SLOVO SOUSLOVÍ FRAZÉMY
Obohacování slovní zásoby
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Synonyma antonyma homonyma
VY_32_INOVACE_05_03 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_03 Zpracovala:Mgr.
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
Význam slov – jednoznačná a mnohoznačná slova
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ 1 SEXTA.
Synonyma, homonyma, antonyma
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
Slovní zásoba Osnova pro studenty středních pedagogických škol.
Mgr. Marie Havránková NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Nauka o tvoření slov Autor Fulínová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_07_Homonyma Autor Chňoupková Martina.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
VY_32_Inovace_6.1.5 homonyma Český jazyk 7. ročník
SLOVO SOUSLOVÍ FRAZÉMY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
Příprava na čtvrtletní prověrku – 7. třída
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_04
RYS VÝZNAM SLOV BOUDA STAVENÍ DŮM CHÝŠE BUDOVA BARÁK CHATA CHATRČ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_259_ČJ7
CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ – vystihuje vzhled, zevnějšek
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B28Čj7_Význam slov
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Frazeologie a její užití
Název školy: ZŠ A MŠ Březno
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_06
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_12_INOVACE_Rů_I_02 Synonyma a homonyma
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Obohacování slovní zásoby
Starověk a středověk v ústní tradici
Lexikológia – Náuka o slove
Triedenie slov slovnej zásoby.
Opakujeme základní pojmy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou Lézt = plazivě se pohybovat Význam mluvnický (gramatický) – vyjadřuje mluvnické kategorie ohebných slov, může vyjadřovat i vztahy mezi slovy Hlemýžď = 1.p., č.j., r.m. živ. Leze = 3.os., č.j., zp.ozn.,č.přít.

Slova jednoznačná – 1 význam Tomáš, sloveso, crrr, lustr, květináč Slova mnohoznačná – význam základní i druhotný Vznikají přenesením významu na jinou věc na základě: Vnější podobnosti (metafora) Vnitřní souvislosti (metonymie)

Sousloví, rčení, přísloví, pořekadla Pojmenování Jednoslovná víceslovná sousloví, rčení, přísloví, pořekadla Sousloví Ustálené spojení slov, nerozdělitelné, nese jeden význam Nádraží, škola

Rčení (frazémy) – ustálené spojení slov, pobavení, bez mravního ponaučení, základní podobu lze volně měnit (přirovnání) Přísloví – ustálené spojení slov, vychází z lidové tradice, obsahuje mravní ponaučení (výstraha, pokárání) Pořekadlo – ustálené spojení slov nesoucí životní zkušenost, bývají rýmovaná, základní podobu nelze volně měnit

Synonyma a homonyma Synonyma = různě znějí, ale mají podobný význam Homonyma = slova souzvučná, ale mají zcela odlišný význam Antonyma = slova opačného významu Jaký je rozdíl mezi homonymy a slovy mnohoznačnými?, str. 20, cv. 6