Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 VY_32_INOVACE_Jir_II_12 Věty dvojčlenné a jednočlenné. Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu:Ivana Jiránková
Věty dvojčlenné a jednočlenné Věty dvojčlenné - obsahují oba základní větné členy, holé nebo rozvité. Nikdo to neviděl. Píšu dopis. Štěně je hravé.Vstupné dobrovolné. Věty jednočlenné (bezpodmětné věty) – větný obsah můžeme vyjádřit jen jedním základním členem. Jejich základem je slovesný tvar určitý.Tělesné a duševní stavy, přírodní jevy, neosobní slovesa,…jakési „ONO“ NENÍ PODMĚTEM. Stmívá se. Stýská se mi.
VĚTNÉ EKVIVALENTY – jednočlenné věty neslovesné Základem může být: Infinitiv – často vyjadřuje rozkaz. ZASTAVIT! SEDNOUT! NEMLUVIT! Jméno – podstatné nebo přídavné jméno. VCHOD. VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ. 1.PÁD - názvy, tituly, hesla. 5.PÁD – PANE HAVRÁNKU! MILÁ BABIČKO! S přídavným jménem vyjadřují hlavně HODNOCENÍ. VELMI KRÁSNÉ. VÝBORNÉ.
Změna věty jednočlenné na dvojčlennou a naopak. SNĚŽÍ. - PADÁ SNÍH. Citoslovce – HURÁ.CRR.BĚDA! Částice – ANO.NE.ZAJISTÉ! Příslovce – VŠICHNI VPRAVO. VZHŮRU! Změna věty jednočlenné na dvojčlennou a naopak. SNĚŽÍ. - PADÁ SNÍH. JE MI SMUTNO. – JSEM SMUTNÝ. (JÁ) DOBRÝ DEN! – PŘEJI DOBRÝ DEN!( JÁ) VSTÁT! – VSTAŇTE! ( VY)
VĚTA A VÝPOVĚĎ Každou myšlenku, oznámení, vzkaz, rozkaz, varování atp., které proneseme v konkrétní komunikativní situaci, nazýváme výpověď. Základní znaky: 1.JE ZAKOTVENA VŽDY V URČITÉ SITUACI. 2.VĚTŠINOU MÁ VĚCNÝ OBSAH, O NĚČEM VYPOVÍDÁME, TVRDÍME, POKAZUJEME ATP. 3.KAŽDÁ VÝPOVĚĎ MÁ TZV.KOMUNIKATIVNÍ FUNKCI. KAŽDÁ VÝPOVĚĎ MÁ SVOU GRAMATICKOU (FORMÁLNÍ) PODOBU.
POUŽITÁ LITERATURA: Český jazyk 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2006 Český jazyk pro 9. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN 1998 Praha
Datum vytvoření: 2.2.2012 Ročník, pro který je materiál určen: 9.ročník Předmět: Český jazyk Anotace: Po ověření učiva budou žáci umět poznat větu jednočlennou a dvojčlennou.