MODERNÍ PEDAGOGIKA KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Vzdělávání a jeho kategorie
Pedagogika volného času (VČ)
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Struktura výuky.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Vztahy ve třídě, sociální klima
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Pedagogická diagnostika
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
MODERNÍ PEDAGOGIKA KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
ABSTRAKT příspěvku (sdělení) Název příspěvku: Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce Autor:
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Pedagogická komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pedagogické disciplíny
Rozhodování jako manažerská funkce
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Kurikulum: obsah školní edukace
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
MODERNÍ PEDAGOGIKA KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

MODERNÍ PEDAGOGIKA KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV OBSAH : KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV METODY ZJIŠŤOVÁNÍ KLIMATU SOCIOMETRIE EDUKAČNÍ PROCES V KONTERXTU SPOLEČNOSTI ŽÁK – SUBJEKT EDUKACE Benjamin S. Bloom a jeho teorie – kognitivní determinanty mastery learning

KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV

LITERATURA : 1/ Průcha, J. Walterová, E. Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1996, ISBN 80-7178-029-4 2/ Průcha, J. Walterová, E. Mareš, J. Sborník referátů a abstrakt z 1. konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1993 3/ Gold, A. Řízení současné školy. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, ISBN 80-902614-0-x 4/ Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002, ISBN 80-7178-631-4 5/ Programové prohlášení vlády České republiky. Praha: 1998 6/ Blížkovský, B. Kučerová, S. Kurelová, M. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 2000,ISBN 80-85615-95-9 7/ Křivohlavý, J.Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-551-2 8/ Kalous,Z. Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál …?????? 9/ Paterson, T.T. Teorie řízení. Praha: Svoboda, 1971 10/ Gavore, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996, ISBN 80-85931-15- 11/ Prokopenko, J. Kubr, M. Vzdělávání a rozvoj manažérů. Praha: Grada Publishing s.r.o. 1996 12/

Typologie pojetí klimatu

K L I M A Š K O L K L I M A T Ř Í D Y  ÚVOD  TEORETICKÝ ÚVOD  ŠKOLNÍ TŘÍDA JAKO MALÁ SOCIÁLNÍ SKUPINA  ZPŮSOBY ZJIŠŤOVÁNÍ a) POHÁDKOU b) SOCIOMETRICKÁ METODA jednoduchém provedení kvantitativní vystižení sociopreferenčního chování

ve kterých žáci žijí a které na ně působí VĚDOMÍ Učitelé si dobře uvědomují, že jedním z předpokladů úspěšného pedagogického působení ve výchovně vzdělávacím procesu je věnovat patřičnou pozornost sociálním vztahům, ve kterých žáci žijí a které na ně působí

SOCIOMETRICKÁ METODA JE ZALOŽENA NA PRINCIPU výběru někoho druhého k určité spolupráci či ke kontaktu s ním může učiteli pomoci získat informace o postavení žáka ve třídě i o třídě jako celku

JACOB LEVY MORENO 1892 - 1974 Americký psychiatr rumunsko – rakouského původu propracoval metodiku skupinové terapie, psychodramatu a je považován za zakladatele sociometrie

„Nejvýstižněji charakterizují tuto metodu patrně ty definice, které (v různých formách) vymezují sociometrii jako kvantitativní postižení sociopreferenčního chování, a které upozorňují na rozdíl mezi výskedky získanými pozorováním a výsledky založenými na sdělení“ J.Janoušek: Sociální psychologie

CÍL PŘEDNÁŠKY  zjistit specifické klima školy, třídy  zjistit strukturu třídy  vytipovat nejoblíbenější (nejméně oblíbené) osobnosti kolektivu  stanovit jejich vliv  náhled na kritéria, podle kterých si žáci vybírají svoje kamarády  možných vůdčích osobností

Při interakci v lidské skupině existuje cosi,co je silně jednotlivci pociťováno, co označujeme jako : nálada ovzduší atmosféra klima Vytváří jej : všichni žáci konkrétní třídy a) dílčí skupiny b) žáci mimo skupiny c) vyučující ve třídě

C Í L P R Ů Z K U M U PARCIÁLNÍ ZJIŠTĚNÍ K L I M A T U T Ř Í D Y NA I. STUPNI ZŠ NA II. STUPNI ZŠ a) výchovné problémy b) sociální vztahy

P R Ů B Ě H ZPRÁVA O STAVU ŠKOLY hledejte prameny doplňte případně vlastními prameny ZJIŠTĚNÉ HODNOTY grafické zpracování s komentářem ANALÝZA STAVU ŠKOLY závěr, doporučení, opatření ap

Termín klima zahrnuje : KLIMA TŘÍDY, ŠKOLY Termín klima zahrnuje : ustálený způsob vnímání hodnocení a reagování na situace :  co se ve třídě děje  co se dříve stalo  co se očekává  co se odehraje TO JSOU OBSAHOVÉ ASPEKTY ČASOVÉ ASPEKTY -jsou typické pro konkrétní školní třídu a jejího učitele, mohou trvat i několik měsíců i let

POHÁDKOVOU CESTOU KE KLIMATU ŠKOLY Počet otázek : 10 1. – 5. otázka otevřená /odpovědi a,b,c 6. – 10. otázka uzavřená / hodnotová škála známkou 1 – 5 /nejlepší x nejhorší/

POHÁDKOVOU CESTOU KE KLIMATU ŠKOLY UKÁZKA POHÁDKOVOU CESTOU KE KLIMATU ŠKOLY

Sociometrická metoda Je to způsob zjišťování bezprostředních emocionálních vztahů uvnitř malé skupiny J,L,Kolomlinskij : Sociometrie měří neviditelné nitky sympatií a antipatií, které lidi vzájemně svazují, a určují ty, kteří jsou oblíbeni, i ty, kteří jsou psychologicky izolováni

„Existují tři druhy přátel : S O C I O M E T R I E „Existují tři druhy přátel : ti, kteří vás mají rádi, ti, jímž jste lhostejní, a ti, kteří vás nenávidí Nicholas Chamfort

SOCIOMETRICKÉ STRUKTURY A PODSTRUKTURY DYÁDY - dvojice vytvářející při stálejším kontaktu více lidí ve skupině síť vztahů, která je jednou ze základních komponent skupinové struktury  

ŘETĚZ osoba A vybírá osobu B, ta vybírá osobu C atd ŘETĚZ osoba A vybírá osobu B, ta vybírá osobu C atd.        A B C D

K L I K A nejméně tři osoby, které se navzájem volí   

H V Ě Z D A jedna osoba obdrží naprostou většinu voleb, které však nevrací 

S Í Ť všichni členové skupiny se volí navzájem            

I Z O L Á T O R nikdo je nevolí     

SOCIOMETRICKÉ STRUKTURY A PODSTRUKTURY DYÁDY–dvojice vytvářející při stálejším kontaktu více lidí ve skupině síť vztahů, která je jednou ze základních komponent skupinové struktury PÁR – dvě osoby, které se navzájem volí ŘETĚZ – osoba A vybírá osobu B, ta vybírá osobu C atd. KLIKA– nejméně tři osoby, které se navzájem volí HVĚZDA– jedna osoba obdrží naprostou většinu voleb, které však nevrací SÍŤ – všichni členové skupiny se volí navzájem IZOLÁTORY – nikdo je nevolí

HYPOTÉZY Sociální vztahy ve školní třídě: budou roztříštěné s nízkou mírou koheze, integrovanosti a slabou vnitřní strukturou

U K Á Z K Y

SOCIOGRAM PRACOVNI KRITERIUM POZITIVNI 1.VOLBA 9.A

SOCIOGRAM PRACOVNI KRITERIUM NEGATIVNI 1. VOLBA 9.A

SOCIOGRAM REKREAČNÍ KRITERIUM POZITIVNÍ 1. VOLBA 9.A

SOCIOGRAM REKREAČNÍ KRITÉRIUM POZITIVNI 1.a 2. VOLBA 9. A

Rekreační kritérium negativní 1. volba

Z Á V Ě R KLIMA TŘÍDY, které při vyučování panuje, má zásadní vliv na motivaci žáků a na jejich postoj k učení KLIMA TŘÍDY se dá ovlivňovat Jedna z nejdůležitějších dovedností učitele je schopnost podporovat dobré KLIMA TŘÍDY KLIMA TŘÍDY, ŠKOLY je záležitost dlouhodobá F O R M Y Podporující dobré KLIMA TŘÍDY : Dobrý příklad učitele Umět žáky motivovat Vzájemná úcta a respekt Umět používat humor Být přátelský Chápat život žáků i mimo školu Vzhled třídy, školy, upravenost žáků, učitelů atd

MNOHO ÚSPĚCHŮ