www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín VY_32_INOVACE_50_07 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Nauka o společnosti Tematický okruh Člověk a společnost - sociologie Téma Tematická oblast Název Vývoj lidského společenství Autor Mgr.Jana Gerlichová Vytvořeno, pro obor, ročník Leden 2012, technické lyceum 3. roč. Anotace Znaky a modernizace lidské společnosti Přínos/cílové kompetence Seznámení se se základními znaky lidské společnosti www.zlinskedumy.cz
Vývoj lidského společenství - úvod Seznámení se se základními znaky lidské společnosti a jejich vliv na modernizaci společnosti
POJMY Ontogeneze – vývoj jedince od narození až po smrt Fylogeneze – vývoj druhu, od nejjednodušších organismů až po člověka Antropogeneze – řeší otázku vzniku člověka a společnosti
Znaky lidské společnosti a) život ve společenstvích Člověk není izolovaným individuem, a to jak z hlediska ontogenetického( z biologického hlediska je zřejmé, že je k tomu zapotřebí dvou pohlavně odlišných jedinců), tak z hlediska fylogenetického(vývoj společnosti).
Znaky lidské společnosti b) formy komunikace Elementární formy komunikace nacházíme i u zvířat, ale lidská komunikace se zaměřuje na cíl, stává se vědomou
Znaky lidské společnosti c) cílevědomá činnost Člověk při svém chování aktivně předjímá výsledek, přemýšlí o výsledku svého chování Práce – produktivní záměrná činnost, využívající nástrojů, k pořízení prostředků nezbytných k obživě a k přežití
Člověk a kultura Homo sapiens je již od počátku člověkem kulturním Kultura umožňuje člověku pohodlnější variantu přežití Vyvíjí se řečové dovednosti a jazyk Kulturní rozvoj se dostává v jisté fázi do dramatických konfliktů s přírodou – ekologická krize
Kultura a příroda Po dlouhém období, kdy se zdůrazňovaly odlišnosti lidského světa od světa přírody, se někteří sociologové vracejí k biologickým kořenům lidské existence E.O.Wilson – zakládá novou disciplínu – sociobiologii
Vývoj společnosti je ovlivňován nejen faktory geografickými ( klimatické podmínky, reliéf krajiny), ale také demografickými ( hustota obyvatelstva, sňatečnost, přírůstek, velikost rodin).
Úkoly 1) Najdi na internetu jména zemí s největší a nejmenší hustotou obyvatelstva! 2)Jakou hustotu obyvatelstva má ČR ? 3) Jaký byl přírůstek obyvatelstva v ČR v letech 2010, 2011 a 2012? Je tato tendence zvyšující se? Jaký je předpoklad do dalších let?
Úkoly 4)Jaká je sňatečnost v ČR? Pokus se srovnat tento údaj s nějakým vyspělým státem, vyber si jej podle tvého vkusu. Kolik dětí se rodí v průměru v české rodině? Najdi opět nějaké srovnání! Jak je na tom ČR s rozvodovostí ?
Vývoj a modernizace společnosti Z historického hlediska prošla společnost poměrně dlouhým vývojem, ve kterém bývají rozlišovány následující mezníky: a) počátek lidské společnosti - vyčlenění člověka z přírody, vznik společnosti, minimální zásah člověka do společnosti
Vývoj a modernizace společnosti b) vydělení pastevectví a zemědělství -první velká dělba práce, kácení lesů, zavodňování c) organizace společnosti - vznik tradičních států, preindustriální civilizace, negativní narušování přírody
Vývoj a modernizace společnosti d) průmyslová revoluce - přechod k industriální společnosti, druhá polovina 17.století e) vědeckotechnická revoluce – druhá polovina 19.století, vynález parního stroje
Modernizace společnosti Přechod k průmyslové výrobě Vývoj politiky Urbanizace Nový pohled na vztah jedince a společnosti Stabilizace společnosti Nové ideje, technologie a postupy Modernizační postupy
Zdroje a prameny PETRUSEK, Miloslav. Sociologie: občanská nauka : základy společenských věd. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 118 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-5981-2. BURIÁNEK, Jiří. Sociologie: Pro střední školy a vyšší odborné školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 127 s. ISBN 80-716-8304-3. EDUARD URBÁNEK, Jiří Buriánek. Základy sociologie: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: S, 1992, 127 s. ISBN 80-900-0966-2. ČADOVÁ, Barbara, Eduard URBÁNEK a Miroslava ČERMÁKOVÁ. Maturitní otázky - občanský a společenskovědní základ: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 224 s. Maturitní otázky. ISBN 978-80-253-0600-0. BLAŽKOVÁ, Miloslava a BLAŽKOVÁ. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 160 s. Odmaturuj!. ISBN 978-80-7358-118-3.