Základní vzdělávání a další … Porada OŠMTS s pracovníky školství ORP 25.08.2011
1. Informace z odboru dopravy KÚ pátek 18. listopadu 2011 nebudou zajišťovány tzv. "školní spoje", tj. ty spoje autobusových linek
2. Novela vyhlášky o zájmovém vzdělávání Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání (109/2011 Sb.) – školní družina může poskytovat vzdělávání také dětem v přípravné třídě ZŠ (a přípravném stupni ZŠ spec.) = ve ŠD „děti“ novela vyhlášky o krajských normativech – technická „děti“
3. Docházka žáků ŠD do MŠ Informace MŠMT o smluvním řešení docházky žáků školní družiny do mateřské školy v okrajových úsecích dne (14. 6. 2011, čj. 17 878/2011-22) ZŠ a MŠ - jeden právní subjekt, ale i samostatné Podmínky: ZŠ, MŠ a ŠD v jedné budově; jen žáci školní družiny do mateřské školy děti max. do 3. třídy (9 let) pouze v okrajových úsecích dne dodržení početní a prostorové kapacity MŠ SMLOUVA „o svěření k dohledu“ zákonný zástupce +mateřské školy; bezúplatně, nebo za úplatu odpovědnost za škodu
4. Novela školského zákona účinnost novel od 1.1.2012. školní rok 2011/2012 - stávající podoba školského zákona vlastní hodnocení školy každé 3 roky pokud před sebou = ŘŠ projednat s pedagogickou radou do konce září návrh struktury vlastního hodnocení školy pokud končí = do 31. října 2011 projednat hodnocení v pedagogické radě POZN.: „Vlastní hodnocení školy je východiskem pro zpracování výroční zprávy školy.“ volby do školské rady konec 2. volebního období ředitelé škol odpovídají za organizaci voleb
5. Dlouhodobý záměr Libereckého kraje Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2012/2015 1. verze 21.10. 2011 ► = EDUKA 2011 MYJOB LIBEREC konec října 2012 – verze MŠMT (soulad DZ LK s DZ ČR) do 31. 3. 2012 finální verze oficiální DZ ČR 2012/2015 nebyl dosud schválen!!!
Vliv demografického vývoje na předškolní vzdělávání (3-5 let) nárůst a maximum v roce 2013 kapacitní nároky na nová místa míra účasti okrajových věkových skupin – 2leté, starších 5let
Vliv demografického vývoje na základní vzdělávání (6-10 let) 2007- 2017 nárůst počtu žáků na 1. stupni ZŠ Maximum 2014 děti narozené v roce 2008)
Vliv demografického vývoje na základní vzdělávání (11-14 let) na 2. stupni ZŠ pokračující úbytek žáků – zastaví se až v roce 2011 a nastane obdobný trend jako na 1. stupni ZŠ ZŠ celkově úbytek
Vzdělávání v ZŠ Kurikulum období inovací obsahu vzdělávání (RVP ► ŠVP) zavedení evaluačních standardů = výstupy z I. a II. stupně ?? výstupy úrovni ročníků (některých předmětů) důraz na závaznost učiva ► prostupnost mezi školami, kvalitní důraz na profesní přípravu učitelů a podporu oborových didaktik Víceletá gymnázia Odchody žáků do 6 a 8letých gymnázií = dnes přes 12 % MŠMT předpokládá: „…při nárůstu počtu žáků na druhém stupni ZŠ a při výraznějším zásahu krajů se bude tento podíl postupně snižovat až k celorepublikovým 5-10 %, a to v roce 2015.“
Vliv demografického vývoje na oblast středního vzdělávání (15-18 let) historicky nejvýraznější demografický propad - až do roku 2017 ve všech krajích ČR (lépe přirozená centra migrace; hůře malé kraje, MSK)
Základní umělecké školy stoupá absolutní počet žáků a míra účasti v ZUŠ „Současný stav absolutního počtu žáků i míra účasti vyjádřená v podílu vzhledem ke generaci 6 – 18letých je s přihlédnutím k výběrovému zaměření tohoto druhu škol na hranici přiměřenosti k finančnímu zajištění. „ Opatření: nezvyšovat kapacity ZUŠ vypracovat materiální standard pro ZUŠ jako závazný podklad pro zařazování do rejstříku škol a školských zařízení
Zájmové vzdělávání (SVČ, ŠK, ŠD) Opatření „Systémově podporovat obsahové zkvalitňování zájmového vzdělávání a činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání, především z legislativního a personálního hlediska, a jeho dostupnost (průběžně).“