HMYZ – STRATEGIE PŘEŽITÍ a OCHRANA PROTI ŠKODLIVÉMU HMYZU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
HMYZ – STRATEGIE PŘEŽITÍ a OCHRANA PROTI ŠKODLIVÉMU HMYZU.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
ČELEDI: LIPNICOVITÉ A VSTAVAČOVITÉ ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHOLTICE, OKRES PARDUBICE - "UČÍME SE PRO ŽIVOT" ŠABLONA: Č. III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY POMOCÍ.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_20 Jednoduchý elektrický obvod Šablona číslo: VIII. Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:20. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní.
  Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život"  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 28.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě7 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Habsburkové na českém trůnu v 19. a 20. století Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_02.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Test Čtvrtek, 2.3..
ŠELMY LASICOVITÉ Hana Ošlejšková
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Organismy v sadech a ovocných zahradách.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Čeledi: lipnicovité a vstavačovité
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Algoritmizace - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny a živočichové.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_10_HK ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Ekosystém pole Savci Přírodověda 4. ročník
TÉMA: Počítačové systémy
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
Čím se živí probraní bezobratlí živočichové?
Ekologie a ochrana přírody
VY_32_INOVACE_199 Tomáš Nový osmý Kraje ČR
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_129_Hmyz - brouci
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Přírodopis Plavuně.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
STULÍK ŽLUTÝ BLATOUCH BAHENNÍ
Čeledi: liliovité a amarylkovité
HMYZ STAVBA TĚLA.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada:Přírodopis,2. stupeň
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PRO ZÁJEMCE O FOTOGRAFOVÁNÍ
Habsburkové na českém trůnu po roce 1620 (I. část)
ŠABLONA III/2 ŽIVOČICHOVÉ Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Neživá příroda - vzduch
Rozmnožování organismů
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola, Hradec Králové
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

HMYZ – STRATEGIE PŘEŽITÍ a OCHRANA PROTI ŠKODLIVÉMU HMYZU

Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 15 Autor: Ošlejšková Hana Ověření ve výuce: 6. třída Datum ověření: 19.6.2012

Metodika: Prohlédněte si prezentaci a vyslechněte výklad. Odpovězte na otázky. Zkontrolujte si odpovědi. KLÍČOVÁ SLOVA: PŘEDSTÍRÁNÍ, SPLYNUTÍ, MIMIKRY, KRYCÍ ZBARVENÍ, SKRÝŠE, OCHRANA CHEMICKÁ, INSEKTICIDY, BIOLOGICKÁ OCHRANA, FEROMONY, PŘIROZENÍ NEPŘÁTELÉ

Předstírání, že jsou něco jiného a) list - lupenitka

b) větvička – tmavoskvrnáč borový

c) klacík - pakobylka

d) trn - ostnohřbetka

e) ptačí trus - ostruháček

2. Splynutí s okolím drsnokřídlec březový

3. Mimikry a) pestřenky X vosy

b) housenka lišaje Falešná hlava /připomíná hlavu hada/ Skutečná hlava

4. Krycí zbarvení v kombinaci s jedovatými látkami – housenka hranostajníka vrbového Plive nestrávené zbytky potravy smíchané s kyselinou

5. Strašné skrýše A) Housenka pernatušky se skrývá v masožravé rostlině rosnatce, saje její šťávy a živí se hmyzem chyceným rosnatkou

B) pěnodějky – vytváří si samy nechutnou pěnu, která odradí predátory a kryje je

OCHRANA PROTI ŠKODLIVÉMU HMYZU A) mechanický sběr B) lepivé pásy

C) chemická ochrana (insekticidy) D) biologická ochrana: 1.feromonové lapače

2. použití přirozených nepřátel E) kombinované metody zlatoočka lumek lumčík larva slunéčka sedmitečného

Otázky: 1. Vyjmenuj možnosti, jak se může maskovat hmyz. 2 Otázky: 1. Vyjmenuj možnosti, jak se může maskovat hmyz. 2. Napiš jméno živočicha, který splývá barvou se svým okolím. 3. Co jsou to mimikry? 4. Uveď alespoň 1 příklad mimiker. 5. Který alespoň 1 druh hmyzu se brání ve „skrýších“? 6. Které 2 druhy mechanické ochrany znáš? 7. Vyjmenuj způsoby ochrany proti škodlivému hmyzu. 8. Které způsoby ochrany používáte u vás doma?

Odpovědi: 1. Jako list, větvička, klacík, trn, ptačí trus. 2 Odpovědi: 1. Jako list, větvička, klacík, trn, ptačí trus. 2. Drsnokřídlec březový. 3. Napodobování nebezpečného druhu druhem neškodným. 4. Pestřenky a vosy. 5. Pěnodějky, pernatušky. 6. Mechanický sběr, lepivé pásy. 7. Mechanický sběr, lepivé pásy, chemická ochrana, biologická ochrana (feromonové lapače, přirození nepřátelé)

Zápis: STRATEGIE PŘEŽITÍ a OCHRANA PROTI ŠKODLIVÉMU HMYZU 1 Zápis: STRATEGIE PŘEŽITÍ a OCHRANA PROTI ŠKODLIVÉMU HMYZU 1. Předstírání, že jsou něco jiného a) list b) větvička c) klacík d) trn e) ptačí trus 2. Splynutí s okolím 3. Mimikry 4. Krycí zbarvení v kombinaci s jedovatými látkami

5. Skrýše OCHRANA PROTI ŠKODLIVÉMU HMYZU A) mechanický sběr B) lepivé pásy C) chemická ochrana (insekticidy) D) biologická ochrana: 1.feromonové lapače 2. použití přirozených nepřátel E) kombinované metody

Zdroje: http://upload. wikimedia Zdroje: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Mimetismo_ps1.jpg/225px-Mimetismo_ps1.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bupalus_piniaria_on_Picea_abies.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Medauroidea.extradentata.jpg/200px-Medauroidea.extradentata.jpg http://www.meloidae.com/data/zivocichove-00105/lycaenidae0029.JPG obrázky z galerie Smart board http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Hoverfly_December_2007-4.jpg/260px-Hoverfly_December_2007-4.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/Flying_Vespula_vulgaris.jpg/258px-Flying_Vespula_vulgaris.jpg http://wiki.rvp.cz/@api/deki/files/13545/=lisaj_housenka11.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/Colorado_potato_beetle.jpg/258px-Colorado_potato_beetle.jpg

http://upload. wikimedia http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/Coccinella_growing_up.jpg/220px-Coccinella_growing_up.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Rhyssa_persuasoria.jpg/255px-Rhyssa_persuasoria.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Lapa%C4%8D_hmyzu.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/Pterophorus_pentadactyla_MHNT.jpg/250px-Pterophorus_pentadactyla_MHNT.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/Stictocephala_bisonia_qtl3.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/Chrysoperla.carnea.jpg/270px-Chrysoperla.carnea.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/Rhyssa_persuasoria.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Cotesia_glomerata.png/200px-Cotesia_glomerata.png http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cerura_vinula1.jpg Jurčák J., Froněk J. a kol.: Přírodopis 6, Prodos, 1998 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/Larve_Philaenus_spumarius.jpg/1024px-Larve_Philaenus_spumarius.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Lichte_en_zwarte_versie_berkenspanner.jpg/220px-Lichte_en_zwarte_versie_berkenspanner.jpg