zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Matematika 6 Název Desetinná čísla_3 Klíčová slova desetinná čísla, sčítání, slovní úloha Pomůcky dataprojektor Druh interaktivity výklad, cvičení Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 661 kB Zdroje viz použitá literatura a elektronické zdroje, archiv autora
DESETINNÁ ČÍSLA 3 Sčítání Matematika 6 Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Bc. Hana Amlerová, 2011
OBSAH Početní operace s desetinnými čísly Sčítání Slovní úlohy z praxe
SČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL I. Sčítání pod sebou: Sčítance musíme zapisovat tak, aby jejich desetinné čárky byly pod sebou. Sčítance s nestejným počtem desetinných míst můžeme doplnit za desetinnou čárkou nulami. Například: 768,59 7,685 0 76,859 437,14 4,371 4 43,710 1205,73 12,056 4 120,569
Cvičení Zapište pod sebe a sečtěte: 27,395 + 6,802 835,517 9 + 48,506 1 894,12 + 65,37 + 1,076 5 Vyjádřete součet v metrech: 12,6 m + 16 cm 1,268 km + 26,54 m 34,197; 884,0239; 1960,5665 12,6 + 0,16 = 12,76 m; 1 268 + 26,54 = 1294,54 m
Cvičení Sečtěte písemně: 28,516 194,529 2,465 75,376 62,384 35,407 28,516 194,529 2,465 75,376 62,384 35,407 87,94 1 068,672 6 236,099 6,586 962,519 632,99 1. ř. 34,197; 884,0239; 1960,5665 2. ř. 103,892; 256,913; 37,872
SČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL II. Sčítání vedle sebe: Sčítáme čísla na řádech, které k sobě patří - desetiny s desetinami, setiny se setinami atd. Sčítance s nestejným počtem desetinných míst můžeme doplnit za desetinnou čárkou nulami. Například: 2,6 + 3,2 = 5,8 2,73 + 3,25 = 5,98 12,30 + 3,24 = 15,54 12,340 + 3,205 = 15,545
Cvičení Sečtěte zpaměti: 1,8 + 3,5 2,54 + 3,14 6,48 + 2,37 2,4 + 7,09 3,18 + 0,07 1 1,353 + 5,06 Doplňte místo hvězdiček chybějící číslice: 1 * 8 * , * 3 8 4 5 * 7 , 0 * 1 5 * 4 , 0 * 9 * 8 5 2 , 2 4 * * 8 8 1 , 4 7 * 8 * 3 * , * 4 0 1. ř. 5,3; 5,68; 8,85 2. ř. 9,49; 3,259; 6,413 1287,438 + 594,039 = 1881,477 2,7,4; 9,3; 1,7 4587,091 + 3852,249 = 8439,340 8,9; 3,9; 4,9,3
Slovní úloha Pan Veselý plánuje zavlažování zahrady pomocí několika hadic napojených na vodovodní trubku. Potřebuje hadice dlouhé 1,8 m, 5,9 m, 9,8 m a 15,3 m. V kůlně má hadici dlouhou 30 metrů. Odhadni, zda mu bude hadice z kůlny stačit. Vypočítej, kolik m hadice bude celkem potřebovat. a) Odhad – hadice z kůlny panu Veselému stačit nebude. b) Bude potřebovat 1,8 + 5,9 + 9,8 + 15,3 = 32,8 m hadice.
METODICKÉ POZNÁMKY str. 1 – 3 Úvodní strany, povinné údaje, obsah. Výklad, řízený rozhovor s žáky. Slide možno použít pro zápis do sešitu, diskusi s žáky, opakování. str. 5 – 6 Cvičení: Správný zápis desetinných čísel pod sebe pro sčítání (samostatná práce, skupinová práce), převody délkových jednotek a součet – společná kontrola, práce s chybou; sčítání desetinných čísel pod sebou je možné zadat jako samostatnou práci žáků (procvičování) str. 7 str. 8 – 9 Cvičení, problémové úlohy (doplňování číslic, slovní úloha) – samostatná práce žáků, soutěž. str. 10 – 11 Metodické poznámky, zdroje. Slide 4 – 9 může učitel využít pro výše uvedené činnosti dle vlastního uvážení. Výsledky prezentovaných příkladů a úloh jsou uvedeny v poznámkách k jednotlivým slide.
POUŽITÁ LITERATURA CIHLÁŘ, J.; ZELENKA, M. Matematika 6. Praha: Pythagoras Publishing, 1997. 191 s. ISBN 80-902382-0-3. ODVÁRKO, O.; KADLEČEK, J. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl. Praha: Prométheus, 1997. 88 s. ISBN 978-80-7196-143-7. PůLPÁN, Z.; ČIHÁK, M.; MüLLEROVÁ, Š. Matematika 6 pro základní školy - aritmetika. Praha: SPN, 2007. 135 s. ISBN 978-80-7235-364-4.