Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Matematika 6 Název Desetinná čísla_5 Klíčová slova desetinná čísla, násobení, dělení, slovní úloha Pomůcky dataprojektor Druh interaktivity výklad, cvičení Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 – 2 vyučovací hodiny Velikost 779 kB Zdroje viz použitá literatura a elektronické zdroje, archiv autora

2 DESETINNÁ ČÍSLA 5 Násobení a dělení 10, 100, 1000 Matematika 6
Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Bc. Hana Amlerová, 2011

3 Obsah Početní operace s desetinnými čísly Násobení 10, 100, 1 000 ...
Dělení 10, 100, Slovní úlohy z praxe

4 Násobení čísel 10, 100, 1000 … 2, = 2, , = 2, = 23, , = 2, = , , = 2, = , = 2, = , = Co se děje s číslem při násobení číslem 10, 100, atd.? Říkejte/pište výsledky příkladů z druhého sloupce. Odpověď: Při násobení číslem 10 (100, 1 000…) se číslo zvětšuje o 1 (2, 3…) řády.

5 Násobíme-li číslem 10 posunujeme desetinnou čárku o 1 místo vpravo
2, = 24,5 Násobíme-li číslem 100 posunujeme desetinnou čárku o 2 místa vpravo 3, = 320,5 Násobíme-li číslem posunujeme desetinnou čárku o 3 místa vpravo 4, = atd.

6 Cvičení Vynásobte zpaměti: 21,458 . 100 0,764 . 1 000
21, , 31, , 24, , 0, , Zvuk urazí za 1 sekundu asi 0,34 km. Kolik je to metrů? Jakou vzdálenost urazí zvuk za 10 sekund? 1. ř ,8; 764 2. ř ,3; ,3 3. ř ,7; 4. ř. 2,48; 47,67 Slovní úloha: m; = m = 3,4 km

7 Dělení čísel 10, 100, 1000 … 745,3 : = 745, ,9 : = 745,3 : = 74, ,9 : = 745,3 : = 7, ,9 : = 745,3 : = 0, ,9 : = 745,3 : = 0, ,9 : = Co se děje s číslem při dělení číslem 10, 100, atd.? Říkejte/pište výsledky příkladů z druhého sloupce. Odpověď: Při dělení číslem 10 (100, 1 000…) se číslo zmenšuje o 1 (2, 3…) řády.

8 Dělíme-li číslem 10 posunujeme desetinnou čárku o 1 místo vlevo
24,5 : 10 = 2,45 Dělíme-li číslem 100 posunujeme desetinnou čárku o 2 místa vlevo 3 255,03 : 100 = 32,550 3 Dělíme-li číslem posunujeme desetinnou čárku o 3 místa vlevo 451,6 : = 0, atd.

9 Cvičení Vydělte zpaměti: 21,458 : 100 76,4 : 1 000
21,458 : ,4 : 1 000 3 195,43 : ,3 : 24,67 : ,35 : 100 2,48 : ,26 : 1000 Závodník v běhu na 10 km uběhl trať za 27:21,4 s (27 min a 21,4 s). Převeďte tento čas na sekundy. Za jak dlouho (průměrně) uběhl 100m? Za jak dlouho uběhl 10m? Za jak dlouho uběhl 1m? 1. ř. 0,214 58; 0,076 4 2. ř. 3,195 43; 5,387 93 3. ř. 2,467; 6,873 5 4. ř. 0,24 8; 4,767 26 Slovní úloha: 27 min 21,4 s = ,4 = ,4 = 1 641,4 s a) 10 km = m; 1 641,4 : 100 = 16,414 s b) 1 641,4 : = 1,641 4 s c) 1 641,4 : = 0, s

10 Shrnutí Posun desetinné čárky při násobení a dělení čísel 10, 100, atd. můžeme schematicky vyjádřit takto: : 10 posun o 1 místo vlevo . 10 posun o 1 místo vpravo atd. 6,784 67,84 Schéma je podobné pro násobení a dělení 100, atd.

11 METODICKÉ POZNÁMKY str. 1 – 3 Úvodní strany, povinné údaje, obsah.
Výklad proložený řešenými příklady, cvičení a slovními úlohami. Slide možno použít pro zápis do sešitu, diskusi s žáky, řízený rozhovor, samostatnou nebo skupinovou práci žáků. Vždy po výkladové části následuje procvičování látky a slovní úloha na aplikaci získané dovednosti v úloze z praxe. Výsledky příkladů a řešení slovních úloh je uvedeno v poznámce u příslušného slide. str. 10 Shrnutí je možno použít pro zápis do sešitu a opakování. str. 11 – 12 Metodické poznámky, zdroje. Slide 4 – 9 může učitel využít pro výše uvedené činnosti dle vlastního uvážení.

12 POUŽITÁ LITERATURA CIHLÁŘ, J.; ZELENKA, M. Matematika 6. Praha: Pythagoras Publishing, s. ISBN ODVÁRKO, O.; KADLEČEK, J. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl. Praha: Prométheus, s. ISBN PůLPÁN, Z.; ČIHÁK, M.; MüLLEROVÁ, Š. Matematika 6 pro základní školy - aritmetika. Praha: SPN, s. ISBN


Stáhnout ppt "zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google