Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Veronika Košťálová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_DEJEPIS_13 Válka Severu proti Jihu – občanská válka v USA Téma sady: Dějepis Obor, ročník: Ekonomické lyceum 3. ročník, Obchodní akademie 2. ročník Datum vytvoření: říjen 2013 Anotace: Rozšiřování teritoria Spojených států amerických po získání nezávislosti, otázka přistěhovalectví a osídlování země, boj proti otrokářství, který vedl k válce mezi Severem a Jihem USA. Důsledky války. Metodický obsah: Prezentace sloužící k výkladu nového učiva, závěrečná kontrola učiva pomocí kontrolních otázek.
Válka Severu proti Jihu – – občanská válka v USA
Obrázek [1]
Zvětšování teritoria USA Původně 13 osad na východním pobřeží 1803 odkoupen od Napoleona stát Luisiana a tím USA zdvojnásobily své území 1846–48 získán Texas, Nové Mexiko, Kalifornie válkou s Mexikem Florida zakoupena od Španělska 1867 zakoupena Aljaška od ruského cara
Přistěhovalectví Do oblastí, původně osídlených Indiány, se po získání nezávislosti USA stěhují bílí přistěhovalci. Osidlování středozápadu trvá až do 90. let 19. století. Rychlá a tvrdá kolonizace = zásahy do přírody a života Indiánů I uvnitř USA docházelo ke stálým přesunům obyvatelstva
vznik nových států → „krvácející Kansas“ – mezi osadníky vypukl spor o to, zda na nových území má být zakázáno otroctví či ne konflikty mezi zastánci a odpůrci otroctví vedly r. 1854 k přijetí zákona o Kansasu a Nebrasce → umožnil jednotlivým státům samostatně se rozhodnout v otázce otroctví.
Zlatá horečka 1848 – objeveno zlato v Kalifornii → nájezdy zlatokopů, dobrodruhů (celkem vytěženo zlato v hodnotě více než 50 milionů dolarů) ↓ Osídlování nových oblastí → střety s domorodými Indiány → genocida (americká vláda vykupovala jejich půdu, násilně přesídlovala Indiány do malých rezervací, platila kovbojům za vybíjení bizonů)
Obrázek [3] Obrázek [2] Obrázek [4]
jižanské státy – plantážnické, otrokářské potřeba pracovní síly, Indiáni nevyhovující => černoši vládní Demokratická strana hájí zájmy jižanských plantážníků severní státy – průmyslové -otrokářství jako brzda rozvoje → zrušeno již r. 1790 r. 1854 vznikla Republikánská strana s abolicionistickým programem -(z angl. abolition = zrušení) zrušení otroctví Nejvyšší soud ovšem rozhodl, že Kongres nemá právo zrušit otroctví v žádném státu USA.
R. 1859 se bílý Jižan John Brown neúspěšně pokusil vyvolat povstání černých otroků. Byl oběšen ve Virginii. Prosazoval ozbrojené povstání jako jedinou cestu k ukončení otroctví. Obrázek [5]
Abraham Lincoln 1809–1865 V letech 1861–1865 byl 16. americkým prezidentem, prvním z řad Republikánské strany V zásadě odmítavý pohled na otrokářství, ale byl pouze proti šíření otroctví do nových států (S, Z). Nebyl proti jeho zrušení tam, kde již existovalo. Obrázek [6]
Jižní státy (Jižní Karolína + dalších 10 států) se odtrhly od Unie (jejich ekonomika byla závislá na otroctví) R. 1861 jižní státy vytvořily Konfederaci amerických států – prezidentem Jefferson Davis Severní státy to považují za porušení ústavy a rozhodly se pro válku ve snaze zachovat jednotu USA Obrázek [7]
- liberální kapitalismus Sever - 23 států, Unie - 22 milionů obyvatel - hl. m. Washington - 91 % průmyslu Hosp. charakteristika - liberální kapitalismus - průmyslová revoluce - industrializace - loďařství - farmářství - obilnářství - hlad po půdě Jih - 11 států Konfederace - 9 milionů obyvatel - hl. m. Richmond - 9 % průmyslu Hosp. charakteristika - agrární „feudalismus“ - plantáže - otroctví - pěstování bavlny a tabáku
Občanská válka Severu proti Jihu 1861–1865 Sever – početní i materiální převaha, Lincoln vyhlásil námořní blokádu Jihu. Získal farmáře prosazením zákona, že po válce získají 65 ha půdy, která se po 5 letech obdělávání stane za malý poplatek jejich vlastnictvím Vyhlásil osvobození černých otroků x Velitelé zpočátku nezkušení (Grant, Sherman)
Jih – silný morální faktor – obrana Pomoc VB, Francie, Španělska (zájem oslabit Ameriku) Zkušenější velitelé (generál Lee) x Hospodářská zaostalost Nedostatek surovin → špatné zásobování
Průběh války Duben 1861 – ostřelování a obsazení unionistické pevnosti Fort Sumter Jižany Lincoln povolal 75 tisíc dobrovolníků (přihlásilo se 500 tisíc). Sám viděl hlavní cíl války v zachování Unie, ne v záchraně či zrušení otroctví. Dlouho nerozhodný průběh, velkou roli sehrála námořní střetnutí. Léto 1863 – jižanský generál Lee poražen v bitvě u Gettysburgu
Obrázek [10] Obrázek [9]
1864–1865 – generálové Severu Sherman a Grant zaznamenávají sérii vítězství Duben 1865 – padl Richmond a generál Lee kapituluje generál Lee Obrázek [11]
generál Grant (18. prezident USA) Obrázek [12] Obrázek [13] Generál Sherman generál Grant (18. prezident USA)
unionistické obrněné lodě na řece Mississippi ostřelují pozice Jižanů Obrázek [15] unionistické obrněné lodě na řece Mississippi ostřelují pozice Jižanů Obrázek [14] pevnost Fort Sumter Obrázek [16]
Obrázek [17]
Appomattox Court House, 1865 – kapitulace Jihu Obrázek [18] Appomattox Court House, 1865 – kapitulace Jihu
Nesmírné hospodářské a ekonomické ztráty + další prohloubení rozdílů Důsledky války Nesmírné hospodářské a ekonomické ztráty + další prohloubení rozdílů v ekonomikách obou oblastí 620 tisíc mrtvých (Sever 360 tis., Jih 260 tis.) = největší ztráty v historii!! 1865 – atentát na Lincolna (zastřelen v divadle hercem – – stoupencem Jihu) Obrázek [19]
Rasismus – Ku-klux-klan Bezohledná rekonstrukce Jihu – vojenská diktatura a vykořisťování radikálů toužících po pomstě Jihu Zrušení otroctví v obnovené Unii x občanská práva černochů na Jihu nerespektována (např. volební právo vázáno na gramotnost a znalost ústavy) – trvá sociální problém = černoši jsou nekvalifikovaní a nevzdělaní Rasismus – Ku-klux-klan Obrázek [20]
Co válka změnila a přinesla nového? První masivní využití telegrafu, železnice, kulometů, opakovacích pušek Henry Puška Winchester a revolver Colt se díky válce rozšířily po Divokém Západě a byly využívány při vlakových loupežích a bankovních přepadeních Obrázek [21]
Vystěhovalecká vlna z Evropy 80. léta 19. století – další vlna přistěhovalců – z Evropy (např. z Německa, Itálie, Skandinávie), i z Asie – (Čína). Ekonomičtí, náboženští i političtí emigranti Nárůst obyvatelstva USA: R. 1850 – 23 mil. R. 1870 – 38, 5 mil. R. 1880 – více než 50 mil. USA pak přistěhovalectví omezily
Kontrolní otázky Jak probíhalo územní rozšiřování USA v 19. století? Co si představujete pod pojmem plantážnický způsob hospodaření? Jaký byl postoj prezidenta Lincolna k otázce otroctví? Které americké prezidenty znáte? Jaké byly důsledky války Severu proti Jihu?
Seznam použitého obrazového materiálu Obr. [1] http://www-tc.pbs.org/wnet/civilization-west-and-rest/files/2012/05/usa.jpg Obr. [2] http://www.i60.cz/obrazky/velke/gold-suttercreekminers_201301231903216.jpg Obr. [3] http://magazinuni.cz/wp-content/uploads/6_pribehy_pisni_1.jpg Obr. [4] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Robert_Edward_Lee.jpg Obr. [5] http://www.old-picture.com/civil-war/pictures/General-Sherman.jpg Obr. [6] http://civilwarinvirginia.files.wordpress.com/2011/04/generalgrant.jpg Obr. [7] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Conf_Navy_Jack_(light_blue).svg/220px-Conf_Navy_Jack_(light_blue).svg.png Obr. [8] https://cs.wikipedia.org/wiki/Ob%C4%8Dansk%C3%A1_v%C3%A1lka_v_USA#mediaviewer/Soubor:American_Civil_War_Montage_2.jpg Obr. [9] http://klempera.tripod.com/appom.jpg Obr. [10] http://www.whyguides.com/wp-content/uploads/2009/06/gettysburgbattle.jpg Obr. [11] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/John_brown_v2.jpg Obr. [12] http://www.civilwar.com//media/alincoln.gif Obr. [13] http://forum.valka.cz/files/css_baltic.jpg Obr. [14] http://www.electricscotland.com/history/america/civilwar/ftsumter.jpg
Obr. [15] http://images. forwallpaper
Autorská práva a citace Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autorská práva a citace Autor: Veronika Košťálová Název díla: Válka Severu proti Jihu – občanská válka v USA Datum vzniku: říjen 2013 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Tato prezentace je autorským dílem.