Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu Centrum Bazalka – Základní škola speciální a Mateřská škola speciální, o.p.s. Téma Ovoce a zelenina Název DUM Hrášek Popis Zpracování tématu ve Snoezelen konceptu Ročník 1.-10. třída Autor Mgr. Linda Grguričová Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3826 Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_CJS4 Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět
DOPORUČENÉ VYBAVENÍ MÍSTNOSTI Aroma lampa na vodní bázi Audiopřehrávač Možnost nasvětlení (tónového ladění) místnosti Polohovací pomůcky Projektor Projekční plátno (interaktivní tabule) Zatemnění
POMŮCKY DO HODINY Podle počtu žáků si připravte hrášek, případně lusky v celém stavu Pokud máte možnost, připravte si i ukázku rostliny Máte-li pocit, že hrášek nemá výrazné aroma, můžete si připravit aromaváčky s koncentrovanější vůní Pro žáky, kteří potřebují jídlo ve speciální konzistenci, si jej připravíme dopředu. Mějte po ruce vše, co žáci obvykle potřebují při stravování (dle individuálních potřeb - pleny, bryndáky, lžičky,…) Vyberte vhodnou hudbu (použijte jen u žáků, u kterých nepůsobí rušivě)
PŘÍPRAVA MÍSTNOSTI Místnost zatemněte, pokud chcete vylaďte osvětlení do světle zelené barvy V aromalampě použijte hráškovou vůni (cca 10 minut dopředu, aby provoněla místnost) Pro jednotlivé žáky připravte místa k pohodlnému zapolohování, nejlépe v sedě či polosedě Nastavte tuto projekci na první obrázek (prezentace trvá 25 minut, což odpovídá plánu postupu výuky) Připravte si hudbu (pokud ji budete používat)
POSTUP VÝUKY Výuku začněte obvyklým rituálem spojeným s prací ve snoezelenu (pokud jej máte zavedený). Zapněte prezentaci (časově je koncipována na individuální práci s jedním, maximálně dvěma žáky na jednoho zaměstnance). Během práce u žáků podporujte vnímání všemi smysly a co největší míru samostatnost Časování : - 5 min. si s komentářem prohlížíme celý hrachový lusk, jeho jednotlivé části, povrch, vůni… - 5 min. je vyhrazeno na ukázku, jak se hrách vyloupává, jak vypadá, jak se připravuje ke snězení apod. - 15 min. věnujte samotnému ochutnávání (postup dle individuálních schopností žáka) výuku ukončete dle vlastního uvážení (rituálem, návaznou činností,…)
KONEC
ZDROJE http://pixabay.com/static/uploads/photo/2014/07/02/17/17/pea-plant-382294_640.jpg http://pixabay.com/static/uploads/photo/2012/12/24/08/38/agriculture-72080_640.jpg http://pixabay.com/static/uploads/photo/2014/11/01/15/39/peas-512254_640.jpg http://pixabay.com/static/uploads/photo/2010/12/10/08/peas-1144_640.jpg http://pixabay.com/static/uploads/photo/2010/12/13/10/20/peas-2686_640.jpg http://pixabay.com/static/uploads/photo/2014/02/22/00/20/hand-271756_640.jpg http://pixabay.com/static/uploads/photo/2014/01/16/17/18/peas-246460_640.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Doperwt_rijserwt_peulen_Pisum_sativum.jpg http://pixabay.com/static/uploads/photo/2014/01/16/17/24/peas-246493_640.jpg http://pixabay.com/static/uploads/photo/2014/07/02/17/14/peas-382280_640.jpg http://s0.geograph.org.uk/geophotos/02/44/29/2442912_77db37c3.jpg https://c1.staticflickr.com/5/4003/4673059779_a375dcc136_b.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/Peas_-_Studio_-_2011.jpg