Rozdělení pravomocí mezi EU a členské státy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Předmět a prameny pracovního práva
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Pět evropských klišé české diplomacie 1. Členství v EU je naším národním zájmem ( ? ) 2. Členství v EU je základem naší ekonomické prosperity ( ?) 3.Pro.
Nelíbí se mi porušování lidských práv v různých zemích světa… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Společná.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Vítám vás! Školní rok 2006/2007 Gymnázium a SOŠ Orlová Lutyně JUDr. Ladislav Hýža.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ I.7. Unitární stát vs. stát složený
Hospodářská politika.
Mezinárodní ekonomické právo 1.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Běžné chyby při řízení procesů PPP Maarten Groothuis.
Daňová teorie a politika
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Členění a organizace veřejné správy
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Evropské správní právo
GMES, SEIS Bc. Jana Darmopilová, H2IGE1 LS Co je GMES/Copernicus?  GMES = Global Monitoring for Environment and Security (Globální monitoring životního.
Evropská charta místní samosprávy
Institucionální rámec/ Rozdělení kompetencí Úvod do evropských studií 3.11.
Struktura a principy Evropského práva
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Návrh Evropské charty regionální samosprávy
Charakteristika práva EU Přednost před vnitrostátním právem
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Demokratický deficit v EU: rámec analýzy
Institucionální rámec/ Rozdělení kompetencí Úvod do evropských studií
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Rozdělení pravomocí mezi EU a členské státy
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Fáze ekonomické integrace
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Evropská unie/Evropské společenství: Terminologie a struktura Úvod do evropských studií
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Institut ochránce práv dětí
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Úvod, základní principy a cíle
Obecně o veřejné správě
Fáze ekonomické integrace
Teorie fiskálního federalismu
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Transkript prezentace:

Rozdělení pravomocí mezi EU a členské státy Úvod do evropských studií 30. října 2012

Dělba pravomocí- základy moc: schopnost subjektu prosazovat své zájmy (určovat politiku) pravomoc: důvody a omezení k výkonu moci jde vlastně o normativní otázku je zde ale i reálný charakter situace důležitost mocenských vztahů horizontální vs vertikální rozdělení v EU jedna z nejdůležitějších otázek integrace je o přesunu pravomocí na evr. úroveň zcela determinuje podobu integrace i roli jednotlivých aktérů

Koncept (kon)federalismu propojeno s finalitou integrace koncept stále těsnější EU postupně opouštěno, ale bráno jako standard federalismus jasně rozdělení kompetencí, ústava, většinové rozhodování regulativní i (re)distributivní funkce kooperativní vs duální federalismus konfederační vlna v čele exekutivy, proto tak nejde jen regulativní funkce (negativní integrace, trh bránící federalismus) flexibilní integrace (polycentrismus) problémy fed.: ústavní řešení, ale ne co a proč konfed.: není jasně dělení, vše může vyvolávat rozdíly

Ekonomické teorie federalismu pravomoci by se měly vykonávat na co nejnižší úrovni decentralizace lépe reaguje na (heterogenní) zájmy občanů při mobilitě možnost vybrat si z různých systémů konkurence mezi jednotkami avšak protiváha v některých věcech je malost na škodu koordinace příliš drahá role externalit, využití úspor z rozsahu

Ekonomické teorie federalismu význam vzájemné soutěže bojuje se o poplatníky (služby za cenu- daně) laboratorní federalismus experimenty a inovace může ale vést k „závodu ke dnu“ jak mají voliči srovnávat výkonnost? stejný mechanismus? co když politici nejsou odpovědní? zůstává stále hodně teoretické obyčejně stejně vede k vzájemnému propojení pravomocí

Historie integrace- prohlubování

Kompetence v EU: trend

Subsidiarita a úst. vymezení pravomocí nutno zabránit přesunům autority zakotvení v primárním právu možnost úplného katalogu obecné dělení, přitom zpřesnění subsidiarita otázka formulace především ale vynucení soudy nefungují zcela dobře účast pol. orgánů nižších stupňů možnost politické provázanosti? (strany)

Normativita vs empirie dosavadní úvahy obecné jak vysvětlit přenos pravomocí na EU? vychází z integračních teorií

(Neo)funkcionalismus funkčně vymezené mezinárodní agentury administrativní a technické věci neofunkcionalismus regionální zaměření státy očekávají ekonomické výhody- spillover možný i spillback, ale role nestátních aktérů (postupné nabývání) transakcionalismus výměna a požadavky na sjednocení ne ale přesná odpověď na otázku, která politika se má přesouvat

Mezivládní teorie klíčový prvek suverenity rozdíly mezi vysokou a nízkou politikou liberálně mezivládní přístup hlavním cílem zajištění závazků vždy přesné vymezení zajištění kontroly ze strany států neoinstitucionální přístupy neúplné kontrakty, delegace atd. role Soudního dvora koncept zapouzdření

Víceúrovňové vládnutí jasné rozdělení nereálné- smíšený pohled není to nulová hra spíše jak reagovat na problémy skrz všechny stupně vzájemná závislost, ne boj o zdroje stálé pokračující vyjednávání není to o interakci teritoriálně vymezených subjektů nadnárodní subjekty jako podnikatelé, ne držitelé kompetencí rozdělení pravomocí nemusí určovat výsledky politiky dynamika je naznačena, ale už ne moc vysvětlena

Pravomoci EU v praxi základy výlučné pravomoci EU sdílené pravomoci EU zásada svěřených pravomocí jen to, co dovoluje smlouva a co přenesly členské státy nemá tzv. Kompetenz-Kompetenz zásada subsidiarity zásada proporcionality cíle plnit přiměřenými prostředky výlučné pravomoci EU členské státy ztratily možnost samostatně upravovat když nevykonává EU, tak nikdo sdílené pravomoci EU mohou konat oba, ale když přesun na EU, tak ČS ztrácejí možnost výkonu doplňkové pravomoci EU EU nemůže vydávat právně závazné akty (harmonizovat) poznámky: zásada loajality: nejít proti cílům EU (platí všude) tzv. zmizelé pravomoci, nemá je nikdo

http://eur-lex.europa.eu/JOHtml.do?uri=OJ:C:2010:083:SOM:CS:HTML

Pravomoci v praxi

Pravomoci v praxi

Pravomoci v praxi