Elektronické informační zdroje (VIKBA25)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronické informační zdroje (VIKBA25) Martin Krčál EIZ - kurz pro studenty KISK FF MUBrno, 1. listopadu Proces vyhledávání a rešerše.
Advertisements

Rešerše ...hledáme dokumenty a informace
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Téma: Využití Accessu pro tvorbu evidence našeho podnikání Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Školení MS Word 2007 pro začátečníky RNDr. Milan Zmátlo MěÚ Třebíč, říjen 2011 Vzdělávání v eGON centru Třebíč Tento.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Jak citovat informační zdroje Citace jsou nezbytnou součástí odborného textu. Hlavním smyslem citování je zachytit myšlenkové vazby mezi originálním textem.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Co nového ve VVIS Tereza Černá
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_14_Internet1 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_15_Sítě_internet2 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Věcné autority v roce 2016
Základy automatického řízení 1
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Databáze pro hledání odborných informací
Bohumil Havel MoodleMoot.cz 2016
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Inf Počítač a lidé s handicapem
EIZ - bilance Profesionální informační zdroje
INTERNET Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Téma 11: Finanční plánování
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
TIPY A RADY PRO PRÁCI S DATABÁZÍ SCOPUS
Kurz informačního vzdělávání: průvodce online databázemi EBSCO
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Databáze MS ACCESS 2010.
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Rešerše.
VIKMA05 Organizace znalostí
Formální úprava rešerše
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
VIKMA06 Vyhledávání informací
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
Novinky v Záznamníku učitele
Elektronické informační zdroje pro obor pedagogika
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Významné normy Bibliografické citace - obsah, forma, struktura ČSN ISO 690 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovávaných textovými editory ČSN.
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Aplikace vyhledávače Google na zdroje odborných informací
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
OECD iLibrary Mgr. Alena Filipová
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
ProQuest Central Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Klíčové aktivity projektu
ProQuest Central Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
PŘÍRODNÍ POMĚRY ČR – ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Transkript prezentace:

Elektronické informační zdroje (VIKBA25) 10. Proces vyhledávání a rešerše Martin Krčál EIZ - kurz pro studenty KISK FF MU Brno, 12. prosince 2014 1

Příprava vyhledávání co hledat kde hledat jak hledat správná definice tématu = pochopení klíčová slova, předmětová hesla,… synonyma kde hledat jaké zdroje, dle tématu jak hledat vyhledávací strategie vytvoření dotazů

Internet vs. deep web

Jak poznat kvalitní informace?

Booleovské vyhledávání operátor AND – průnik, logický součin operátor OR – sjednocení, logický součet operátor NOT - logická negace (zužuje počet výsledků)

Jak fungují? - přiřaďte rozšiřuje počet záznamů snižuje počet záznamů

Další operátory proximitní operátory krácení termínů (truncation) * near, n/4 krácení termínů (truncation) * educat* najde educator, educated, education zástupné znaky (wild cards) ? educat?? najde educator, educated, nenajde education fráze „modern technology“

Úkol Téma: Vytvořte vyhledávací dotaz Jaké zdroje zvolíte? reforma zdravotní péče za prezidenta Obamy Vytvořte vyhledávací dotaz Jaké zdroje zvolíte?

Rešerše

Co je rešerše? Definice: Výsledek (popř. proces) vyhledávání informací ve formě dokumentografických nebo faktografických záznamů, popř. plných textů dokumentů. Rešerše se zpracovává na základě rešeršního požadavku uživatele, který je zformulován pomocí dotazovacího jazyka do rešeršního dotazu; při provádění rešerše se uplatňuje rešeršní strategie. Podle charakteru obsažených informací se rozlišuje dokumentografická nebo faktografická rešerše; rešerše fixovaná na nosič se považuje za sekundární dokument. (zdroj TDKIV)

Co je rešerše? soupis záznamů dokumentů x souhrn faktografických informací výběr dle věcných a formálních hledisek téma, jazyk, typ dokumentu, časové vymezení,… recherche (FRA) = vyhledávání, pátrání, výzkum, bádání

Dělení rešerše dle úplnosti všechny dostupné info a dokumenty, které odpovídá tématu rešeršního dotazu výběrová výběr info a dokumentů dle zadání uživatele např. rešerše orientační – první rychlá orientace v dané problematice

Dělení rešerše dle druhů dokumentů druhově komplexní zahrnuje všechny druhy dokumentů jednodruhová pouze jeden druh dokumentu např. pouze články vícedruhová dva nebo více druhů dokumentů např. články a normy

Dělení rešerše dle času jednorázová k určitému datu doplňková provede se doplňující rešerše, neděje se periodicky průběžná nepřetržité sledování výsledky vydávány periodicky např. výstřižková služba knihoven

Dělení rešerší dle způsobu zpracování ruční klasické rešerše bez PC strojové prostřednictvím PC a automatizovaného rešeršního systému kombinované

Struktura rešerše povinné části: volitelné části titulní list analytický list základní část volitelné části rejstříky obsah

Titulní list výraz „Rešerše“ upřesnění rešerše druh dokumentu, časové a geografické vymezení u průběžné se uvádí, na kterou rešerši navazuje evidenční číslo rešerše název a adresa organizace MDT, případně jiná klasifikace, předmětová hesla, KW, descriptory

Titulní list název rešerše co nejpřesněji vystihnout téma překlad názvu do jednoho světového jazyka - angličtina (nepovinné) jméno, příp. pracoviště a funkce zadavatele (nepovinné) datum vypracování rešerše počet záznamů rešerše jméno zpracovatele

Analytický list = informace o zpracování rešerše druhy dokumentů časové vymezení jazykové vymezení (volitelné) geografické vymezení (volitelné) způsob uspořádání záznamů např. ABC (názvy, autor), chronologicky (asc, desc) text dotazu rešerše od zadavatele (v)

Analytický list výčet a charakteristiky informačních pramenů použitých u rešerše přehled použitých zkratek + význam další vysvětlivky, poznámky,…

Základní část soupis záznamů dokumentů dle citačních norem (stylů), požadavků uživatele, instituce,… lze rozšířit o anotace uložení zdrojového dokumentu URL, knihovna,… stránky rešerše se číslují mimo titulní list

Metodika rešeršní činnosti 3 fáze rešerše: příprava rešerše informační průzkum (vyhledávání) zpracování výsledků

Příprava rešerše formulace rešeršního požadavku objednávka, pohovor s uživatelem analýza rešeršního požadavku definice klíčových pojmů, vztahy využití klasifikací a tezaurů volba zdroje či zdrojů informací jeden osvědčený zdroj x více zdrojů volba rešeršní strategie

Volba rešeršní strategie strategie stavebních kamenů kombinace výsledků vyhledávání pomocí AND mění jedno z klíčových slov a jedno zůstává stejné např.: knihovní systémy AND Library 2.0 knihovní systémy AND vyhledávání knihovní systémy AND fasety

Volba rešeršní strategie strategie rostoucí perly postupné rozšiřování dotazu a doplňování o další klíčová slova cílem získání více vhodných dokumentů mění jedno z klíčových slov a jedno zůstává stejné např.: moderní knihovní systémy AND Library 2.0 pokud málo dokumentů - rozšíření: knihovní systémy AND Library 2.0

Volba rešeršní strategie Strategie osekávání zužování dotazu zpřesňování klíčových slov cíl: snížení konečného počtu záznamů např.: (knihovní systémy AND Library 2.0) NOT fasetové vyhledávání

Příprava rešerše vyjádření pojmů rešeršního požadavku v selekčních jazycích zvolených informačních souborů možnosti dotazování ve zvolených systémech nápověda, pomůcky, klasifikace, tezaury, rejstříky,… formulace rešeršního dotazu selekční údaje + operátoři (booleovské, proximitní, nahrazení,…)

Druhy infopramenů pro rešerše primární sekundární terciální

Použité jazyky v procesu vyhledávání přirozený jazyk jazyk autorů, zadavatelů rešerše, zpracovatelů,… selekční jazyky pro organizaci dokumentů v systémech dotazovací jazyky pro zadání dotazu ve vyhledávacích systémech

Vyhledání = informační průzkum zjištění (ne)existence již hotové rešerše vyhledávání na vlastním pracovišti vlastní zdroje a DB rozšíření na jiné knihovny, zdroje,…

Negativní rešerše vyčerpáme všechny zdroje, ale… …žádný záznam info pro zadavatele o dané problematice nebylo nic publikováno špatně formulované téma

Zpracování výsledků zpracování výstupu rešerše dodržení formálních pravidel důležité vyhodnocení rešerše zadavatelem!!! relevance pertinence

Předpoklady práce rešeršéra znalost informačních pramenů znalost sekundárních informačních pramenů znalost práce s moderními informačními technologiemi znalost rešeršních technik znalost jazyků pedagogické předpoklady

Literatura více info o rešerších v prezentaci Miluše Mírkové „Rešerše“ nebo na stránkách Infogram.cz vyhledávání R. Papík (např. Vyhledávání informací I.  Umění či věda?)

Děkuji Vám za pozornost Závěr Děkuji Vám za pozornost Martin Krčál krcal@phil.muni.cz 35