Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Advertisements

Vedení správního řízení
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu provozovatele a zpracovatele Jiří Krejča DEZA, a.s. Valašské Meziříčí 24. února 2004.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Právo na informace Tereza Danielisová,
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Ochrana před neionizujícím zářením PŽP II Teze přednášky Podzim 2009.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
1 Zkušenosti Agentury integrované prevence za rok 2003 ČEÚ – AIP Kodaňská 10 Praha
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Mgr. Magdaléna Peterková
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Jana Dudová Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Listina základních práva a svobod  Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  Občanský zákoník §§ 415 an.  Zákon č.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Evidence obyvatel Zderaz – Metodické školení.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Česká inspekce životního prostředí
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Odbor životního prostředí MHMP
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
BAT - BREF Jejich rozsah
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Transkript prezentace:

Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC) jaro 2012 I.Průchová

Pojem a cíl Integrovaná prevence a omezování znečisťování (Integrated Pollution Prevention and Control – IPPC) minimalizace znečistění volbou vhodných výrobních postupů integrovaný přístup při zvažování dopadů výrobního cyklu (činností) na dotčené složky životního prostředí

Prameny právní úpravy Vývoj: Směrnici Rady 96/61/EC) o integrované prevenci a omezování znečisťování) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/1/ES ze dne 15.ledna 2008 o integrované prevenci a omezování znečistění Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU ze dne 24. listopadu 2010 o průmyslových emisích (integrované prevenci a znečištění

Prameny právní úpravy Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečisťování, o integrovaném registru znečisťování a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 554/2002 Sb., kterou se stanoví vzor žádosti o vydání integrovaného povolením, rozsah a způsob jejího vyhlášen Nařízení vlády č. 63/2003 Sb., o způsobu a rozsahu zabezpečení systému výměny informací o nejlepších dostupných technikách

Věcná působnost Pozitivní vymezení: povinnost získat integrované povolení zařízení (stacionární technické jednotky) zařazené do přílohy č. 1 k zákonu o integrované prevenci Výjimky Zařízení používaná pro výzkum, vývoj a zkoušení nových výrobků a procesů možnost získat integrované povolení na principu dobrovolnosti zařízení neuvedená v příloze č. 1 k zákonu o integrované prevenci na základě principu dobrovolnosti Negativní vymezení Znečistění způsobené vniknutím radioaktivních látek do životního prostředí Vypouštění radioaktivních látek do životního prostředí a emisní limity stanovené pro tyto látky Nakládání s geneticky modifikovanými organismy

Kategorie průmyslových a zemědělských činností Energetika Výroba a zpracování kovů Zpracování nerostů Chemický průmysl Nakládání s odpady Ostatní průmyslové činnosti Zde i zemědělské činnosti – např. zařízení intenzivního chovu drůbeže nebo prasat kategorie obsahují přesně definované činnosti s event. uvedením prahových hodnot

Nejlepší dostupné techniky (BAT – Best Available Techniques) Legální definice - § 2 psím. e) zákona o IP nejúčinnější a nejpokročilejší stadium vývoje technologií a činností a způsobů jejich provozování, které ukazují praktickou vhodnost určitých technik navržených k předcházení, a pokud to není možné, tak k omezování emisí a jejich dopadů na životní prostředí Definice jednotlivých částí „BAT“ technika – jak použitá technologie, tak způsob, jakým je zařízení navrženo, vybudováno, provozováno, udržováno a vyřazováno z provozu (tj. celý cyklus) dostupná – technika, která je vyvinutá v měřítku umožňujícím zavedení v příslušném průmyslovém odvětví za ekonomicky a technicky přijatelných podmínek s ohledem na náklady a přínosy, pokud jsou provozovateli za rozumných podmínek dostupné bez ohledu na to, zda jsou používány nebo vyráběny v ČR nejlepší – nejúčinnější technika z hlediska dosažení vysoké úrovně ochrany životního prostředí

Ad nejlepší dostupné techniky(BAT) Výměna informací o nejlepších dostupných technikách v ČR národní systém vytvořený v návaznosti na evropský Blíže § 27 zák. o IPPC BREF (BAT Reference Document – BREF) – referenční dokumenty o nejlepších dostupných technikách Odvětvové BREF - zpracovávány pro jednotlivé kategorie činností vyjmenovaných v příloze č. 1 zákona o IPPC)

Řízení o vydání integrovaného povolení speciální správní řízení na žádost obsah žádosti - § 4 zákona o integrované prevenci podání žádosti u místně a věcně příslušného úřadu krajský úřad MŽP zařízení, jehož provoz může významně nepříznivě ovlivnit životní prostředí dotčeného státu (vazba na EIA) forma žádosti v elektronické podobě nebo v listinné podobě ověření náležitostí žádosti úřadem – 20ti denní lhůta výzva k doplnění – přerušení řízení – nesplnění požadavků (obsahových, lhůtových) – zastavení řízení

Řízení o vydání integrovaného povolení Integrované povolení rozhodnutí, kterým se stanoví podmínky k provozu zařízení, včetně provozu činností přímo spojených s provozem zařízení v místě a které se vydává namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů vydávaných podle zvláštních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství, pokud to tyto předpisy umožňují

Řízení o vydání integrovaného povolení Účastníci řízení provozovatel zařízení obec, na jejímž území je nebo má být zařízení umístěno kraj, na jehož území má být zařízení umístěno občanské sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštních předpisů, pokud se jako účastníci písemně přihlásily úřadu do 8 dnů ode dne zveřejnění stručného shrnutí údajů ze žádosti příslušným úřadem obce nebo kraje, na jejichž území může zařízení ovlivnit životní prostředí, pokud se jako účastníci písemně přihlásily úřadu do 8 dnů ode dne zveřejnění stručného shrnutí údajů ze žádosti příslušným úřadem ten, kdo by jím byl podle zvláštních předpisů, nespadá-li do okruhu výše uvedených účastníků řízení

Řízení o vydání integrovaného povolení Rozeslání žádosti a její zveřejnění k vyjádření Úplná žádost Rozeslání žádosti účastníkům řízení kromě provozovatele zařízení příslušným správním úřadům dotčenému státu Zveřejnění žádosti na portálu veřejné správy na úřední desce příslušného úřadu na úřední desce obce, na jejímž území je nebo má být zařízení umístěno Zveřejnění údajů kdy a kde lze do žádosti nahlížet, pořizovat si výpisy, opisy, kopie 30 denní lhůta – každý může zaslat příslušnému úřadu své vyjádření k žádosti

Řízení o vydání integrovaného povolení Vyjádření k žádosti příslušných správních úřadů zhodnocení návrhu závazných podmínek k provozu zařízení, návrh dalších podmínek podle své působnosti vyjádření nejsou správními rozhodnutími účastníků řízení odborně způsobilé osoby hodnocení aplikace nejlepších dostupných technik (BAT – Best Available Techniques) není povinnou součástí řízení – úřad si je může vyžádat, pokud tak učiní, informuje o tom účastníky řízení lhůta k vyjádření 45 dnů dotčeného státu

Rozhodnutí soudní přezkum Lhůta k vydání rozhodnutí nejpozději do 45 dnů po vyjádření odborně způsobilé osoby mimořádně komplikované případy – možnost prodloužení o dalších 45dnů procesní lhůty rozhodnutí o vydání integrovaného rozhodnutí o zamítnutí žádosti opravné prostředky odvolání/rozklad soudní přezkum správní soudnictví

Neúplná žádost, nedostatečné doklady pro rozhodnutí ve věci úřad vyzve provozovatele k doplnění žádosti nedostatečné podklady pro rozhodnutí úřad vyzve provozovatele zařízení stanoví dostatečnou lhůtu informuje účastníky řízení přerušení řízení důsledky nedoplnění žádosti nebo podkladů Zastavení řízení

Vztah integrovaného povolení k procesům podle stavebního zákona „před stavebním rozhodnutím“ § 45 odst. 1 zákona IPPC: „stavební povolení nelze vydat bez pravomocného integrovaného povolení“

Přezkum závazných podmínek integrovaného povolení Časově: přezkum alespoň každých 8 let (pozor: to neznamená , že by bylo integrované povolení vydáno na dobu určitou 8mi let) Věcně (v rámci této lhůty) důvody přezkumu úřad provede povinně přezkum bez ohledu na časové hledisko) má-li úřad zato, že došlo k závažnému porušení podmínek integrovaného povolení došlo-li k takové změně v BAT, která umožní významné snížení emisí bez vynaložení ekonomicky neúnosných nákladů na jejich zavedení zjištění, že provozní bezpečnost procesu nebo činnosti zařízení vyžaduje, aby bylo použito jiné techniky vyžaduje-li to změna emisních limitů nebo standardů kvality životního prostředí provedená na základě jiných právních předpisů Je-li znečistění životního prostředí v důsledku provozu zařízení tak značné, že významně přesahuje standard kvality životního prostředí a nelze se k němu přiblížit jinak než změnou závazných podmínek provozu zařízení úřad provede přezkum fakultativně na základě prohlášení změny v provozu zařízení

Přezkum závazných podmínek integrovaného povolení šetření v místě provozu zařízení nebo přezkum podkladů předložených provozovatelem informování o výsledcích přezkumu ČIŽP KHS postup při výkonu přezkumné činnosti podle zákona o IP subsidiárně podle zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole

Důsledky přezkumu plnění závazných podmínek integrovaného povolení uložení provést v přiměřené lhůtě opatření k nápravě výzva k tomu, aby provozovatel v přiměřené lhůtě stanovené úřadem podal žádost o změnu integrovaného povolení zastavení provozu zařízení nebo jeho části rozhodnutím úřadu, pokud neprovede provozovatel opatření k nápravě nebo podá lhůtu ke změně integrovaného povolení uložení pokuty

Změna integrovaného povolení povinnost provozovatele ohlásit úřadu každou plánovanou změnu v provozu zařízení změna změna užívání změna způsobu provozu rozšíření zařízení podstatná změna změna v provozu zařízení, která může mít podle uvážení úřadu významné nepříznivé účinky na člověka nebo životní prostředí změna je vždy podstatnou, pokud změna nebo rozšíření samy o sobě překračují prahové hodnoty uvedené v příloze č. 1 zákona o IP o povaze změny rozhoduje úřad Výzva provozovateli, aby podal žádost o změnu integrovaného povolení ostatní změny, ale je třeba provést změnu integrovaného povolení Změna provedena úřadem z moci úřední

Přechod integrovaného povolení práva a povinnosti z integrovaného povolení přecházejí na právní nástupce provozovatele zařízení právní nástupce provozovatele má povinnost nahlásit úřadu přechod integrovaného povolení do 10 dnů ode dne účinnosti převodu nebo přechodu práv a povinností podle zvláštního předpisu

Zánik integrovaného povolení zánikem provozovatele bez právního nástupce ukončením provozu za splnění podmínek stanovených v integrovaném povolení pokud zařízení nebylo bez vážného důvodu využíváno déle než 8 let

Pokuty výše pokuty skutkové podstaty správních deliktů nesplnění ohlašovací povinnosti uvedení nesprávných údajů v žádosti, s tím, že by mohly mít vliv na vydání integrovaného povolení nepodání žádosti o integrované povolení provozování zařízení bez platného integrovaného povolení provozování zařízení bez rozhodnutí o podstatné změně integrovaného povolení provozování zařízení v rozporu s podmínkami integrovaného povolení neprovedení opatření k nápravě ve stanovené lhůtě nezastavení provozu zařízení nebo jeho části výše pokuty Podle závažnosti 500 000 – 7 000 000 Kč

Organizační zabezpečení integrované prevence Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo průmyslu a obchodu Ministerstvo zemědělství Ministerstvo zdravotnictví krajské úřady Česká inspekce životního krajské hygienické stanice Informační systém IPPC: http://www.mzp.cz/ippc Seznam žádostí a informace o průběhu řízení: http://www.env.cz/ippc/requests