OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Základní větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace CÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2193 KLÍČOVÁ AKTIVITA: III/2 TÉMA HODINY: Podmět, přísudek ROČNÍK: 8. PŘEDMĚT: Český jazyk AUTOR MATERIÁLU: Mgr. Josefa Omelková
POPIS MATERIÁLU DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: prezentace v PowerPointu MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY: OV POPIS PRÁCE S MATERIÁLEM: Prezentace je určena k opakování a upevnění učiva z předchozích ročníků – určit ve větě základní větné členy. Žáci si zopakují pojmy s učivem související, dle uvedených příkladů vytvářejí základní skladební dvojice , blíže je určují. Po frontálním opakování vypracují samostatně zadané kontrolní otázky. Při hodnocení zdůrazníme druhy podmětu a přísudku, zaměříme se na slovesný tvar jednoduchý a složený, procvičíme slovní druhy a druhy sloves. Ke shrnutí učiva použijí odbornou literaturu – učebnici a přehledy učiva ČJ. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žáci rozlišují významové vztahy gramatických jednotek ve větě jednoduché, blíže určí druh základních větných členů / podmětu, přísudku / . ZKUŠENOST S PILOTÁŽÍ: Práce žáků byly dobré. Cvičení byla ústně doplněna o další o spojení a uvedeny příklady ze strany žáků . Více problémů činí žákům určit jednoduchý a složený slovesný tvar a přísudek jmenný. ZDROJ: vlastní tvorba
ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY PŘÍSUDEK PODMĚT
PŘÍSUDEK Slovesný - jednoduchý - vyjádřen tvarem jednoho slovesa např. Směje se. Zpívají. Stalo se včera. - složený - vyjádřen způsobovým slovesem (moci, smět, musit, mít, chtít) nebo slovesem fázovým (začít, začínat, přestat, přestávat, zůstat zůstávat) + infinitivem např. Musel jsem se vrátit domů. Nechci přestat hrát fotbal.
2) Jmenný se sponou – základem je sponové sloveso (být, bývat, stát se, stávat se) + jméno např. Už je zdravý. Milan je učitelem. 3) Jmenný beze spony – v přísudku je pouze jméno např. Mladost radost. Mlčeti stříbro, mlčeti zlato. 4) Vyjádřený citoslovcem – v přísudku pouze citoslovce např. Vrabec frnk na strom.
PODMĚT Vyjádřený – podst.jm., zpodstatnělým příd.jm., zájmenem, číslovkou, infinitivem, neohebným sl.druhem např. Navštívili nás příbuzní. My přijedeme. Tři se nedostavili. Baví mě plavat. Ozvalo se psst.
2) Nevyjádřený – lze si jej domyslet ze slovesného tvaru, z předešlé věty např. Co říkáš? (ty) Přišel. (on) 3) Všeobecný – rozumíme tím široký okruh lidí, všeobecně, někdo, oni např. Hlásili to v rozhlase.
Řešte úkoly: Vyhledejte ve větách přísudek a určete, jak je vyjádřen. Základním vztahem pro stavbu věty je vztah přisuzování. Určitý slovesný tvar vyjadřuje kategorii času a způsobu. Přísudek se stává základem věty. Při rozboru jsme vycházeli od přísudku. Přísudek se s podmětem shoduje. Podmět není vyjádřen.
Vyhledejte ve větách podmět, určete, kterým slovním druhem byl vyjádřen. Jeho ano znělo přesvědčivě. Zkoušení je náročné. Zvítězit bylo obtížné. Dotazy zasílej na naši adresu. Ozvalo se au. První zvítězil o tři vteřiny.
Řešení: Základním vztahem pro stavbu věty je vztah přisuzování. Sponové sloveso Určitý slovesný tvar vyjadřuje kategorii času a způsobu. Slovesný jednoduchý Přísudek se stává základem věty. Sponové sloveso Při rozboru jsme vycházeli od přísudku. Slovesný složený Přísudek se s podmětem shoduje. Slovesný jednoduchý Podmět není vyjádřen. Slovesný složený
Jeho ano znělo přesvědčivě. částice Zkoušení je náročné. podst.jm. Zvítězit bylo obtížné. infinitiv Dotazy zasílej na naši adresu. ty - nevyjádřený Ozvalo se au. citoslovce První zvítězil o tři vteřiny. číslovka