AMK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aminokyseliny.
Advertisements

BÍLKOVINY (SLOŽENÍ) VY_32_INOVACE_3.3.CH3.07/Cc CZ.1.07/1.5.00/
Aminokyseliny.
KLÍŠE lázn ě 9:30 Na rycht ě 9:45 Mírové nám ě stí 11:00.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Tabulkový procesor Základní popis pracovního prostředí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
AMINOKYSELINY Jana Novotná Ústav lék. chemie a biochemie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV:VY_32_INOVACE_06C_07_Aminokyseliny TEMA:VY_32_INOVACE_06C_Organická.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Peptidy Oligopeptidy Polypeptidy
Vlastnosti plynů.
Téma :Názvosloví alkanů, vlastnosti, použití
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Enzymy 15. října 2013 VY_32_INOVACE_130311
Aldehydy a ketony.
Částicová stavba látek
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Chemie pro 9.ročník ZŠ Karboxylové kyseliny.
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Metabolismus aminokyselin.
Tabulkový procesor Základní popis pracovního prostředí
Nenasycené uhlovodíky
Autor: Mgr. Simona Komárková
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Alkeny.
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Obecná a anorganická chemie
PEXESO.
Elementární částice uvnitř atomu
Periodická soustava - PSP
Lékařská chemie Aminokyseliny Peptidy, proteiny Primární, sekundární, terciární a kvartérní struktura proteinů.
PŘÍRODNÍ POLYMERY NÁZVOSLOVÍ SACHARIDŮ 1
Zlomky a desetinná čísla
u organických sloučenin
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
AMINOKYSELINY (AMK).
Opakování 8.ročník - pojmy
Struktura organických látek
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Protonová teorie kyselin a zásad, vodíkový exponent pH
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Vlastnosti plynů.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Roztoky Acidobazické děje
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Lékařská chemie Aminokyseliny.
Mgr. Jana Schmidtmayerová
C5720 Biochemie 01c-Aminokyseliny Petr Zbořil 5/6/2019.
CHEMIE - Test-obecná chemie
Geometrie řízení a uložení kol.
Aminokyseliny a bílkoviny
4.3 Typy chemické vazby Elektronegativita - schopnost atomu přitahovat vazebný elektronový pár. (Značíme X, najdeme ji v periodické tabulce prvků) např.
Zápisy atomů a molekul Zápisy atomů provádíme značkou
Hledej odpověď a zdůvodni:
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

AMK

Úvodní pojmy: substituční deiváty karb.kyselin peptidová vazba Fischerovy vzorce proteinogenní AMK, kódované 2-uhlík, α-uhlík chirální uhlíkový atom, enantiomery optická aktivita racemická směs hydron (H+) – kyseliny, zásady amfoterní chování, amfolyty isoelektrický bod

Izoelektrický bod amfoterní iont forma kationtu forma aniontu

Složitější situace nastává u kyselých a zásaditých AMK: V prostředí, které má nižší pH než izoelektrický bod, nastává protonizace kyseliny, a proto v něm převažuje kladně nabitá forma. ( - je tam dostatek H+, které kyselinu protonizují) Naopak v zásaditějším prostředí aminokyselina odevzdává proton a převařuje forma aniontu. Při jakémkoliv pH nese molekula kyseliny jednu ionizovanou skupinu. Složitější situace nastává u kyselých a zásaditých AMK: Je třeba, aby u měli číst text- v chemických rovnicích, vzorcích - vysvětlí – čím víc vzorec vlevo, tím kladnější

Fischerovy vzorce Nahoře karboxyl,dole zbytek R Svislé vazby dozadu, vodorovné dopředu L-izomer, když aminoskupina vlevo Vyjádření orientace stáčení roviny polarizovaného světla se udává zneménkem (+)pravotočivost, (-)levotočivost a s L a D nesouvisí.

řeší se pro každé aktivní centrum zvlášť CIP konvence řeší se pro každé aktivní centrum zvlášť stanoví se posloupnost substituentů na stereocentru – sestupně podle atomových čísel vázaných prvků jsou-li prvky stejné, rozhodují atomová čísla prvků na ně navázaných položíme si molekulu předozadním směrem tak, aby vpřed k nám bylo stereocentrum a za ním – od nás vzadu – byl substituent s nejnižším pořadím jsou-li uspořádány substituenty proti směru otáčení hodinových ručiček, pak se jedná o konfiguraci S ve směru… o konfiguraci R pro další stereocentrum postupujeme obdobně

Reakce AMK – tvorba peptidů Reakce AMK – dekarboxylace V organizmu jsou tyto reakce katalyzovány dekarboxylázami, jsou velmi důležité, vedou ke vzniku biologicky účinnýchch látek – tzv. biogenních aminů Zde z histidinu histamin, jindy z tryptofanu tryptamin, ze serinu ethanolamin

Reakce AMK – oxidační deaminace Reakce L-aminokyselin se nacházejí v játerch a ledvinách. AMK je nejprve dehydrogenována (oxidována) flavoproteinem na iminokyselinu, která se po adici vody rokládá na oxokyselinu a amoniak

Reakce AMK – transaminace Transaminace je ve vzájemná rce AMK a 2-oxokyseliny, při které se NH2 přenáší na oxokyselinu, ze které vzniká jiná AMK. (alanin + 2-oxoglutarová = pyrohorznová + glutamová) Tuto rci katali Tuto rci katalyzují amonitransferázy, které mají v aktivním centru pyridoxalfosfát… Umět přečíst, neučit se zpaměti. Vědět, co je transaminace

Reakce AMK – ninhydrinová rce V produktu na konci chybí dvojná vazba mezi C-N…, viz další str.

Ninhydrinová reakce (Detekce AMK)

Upozornit, že Ninhydrinová rce není zásadní znalost, spíše se učíme číst v různých zápisech odborného textu !!!

Čteme odborný text: Vznik močoviny

Jiné AMK