Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu: Barokní umění Předmět: Výtvarná výchova Ročník: 4. Časová dotace: 90 minut Datum ověření: 25. 10. 2011 Jméno autora: Mgr. Martina Macíčková Klíčová slova: Baroko, barokní architektura, malířství, sochařství, šerosvit Výchovné a vzdělávací cíle: Žák se seznamuje s uměleckým barokním slohem Rozvíjené klíčové kompetence: Kompetence k učení Kompetence pracovní Anotace, metodický list: Pomocí interaktivního zobrazení se žák seznamuje s barokem, barokní architekturou, sochařstvím a malířstvím. Ve výtvarné výchově si pak vyzkouší výtvarně ztvárnit světlo a stín. Použité zdroje: Vlastní text Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace
Umění Umění je staré jako lidstvo samo. Člověk se vytvářením uměleckého díla realizuje, vkládá do něj své city, pocity, postoj ke světu a podobně.
Baroko
Barokní sloh 17. století Baroko vychází z renesance, vzniká v Itálii. Cílem umění je omráčit člověka bohatstvím, nádherou a zvláštním osvětlením.
České baroko Do Čech přichází baroko po bitvě na Bílé hoře. Vznikají nejen chrámy, kláštery, paláce, ale také kostelíky, kapličky a selské statky. Dochází ke spojení nového uměleckého slohu s lidovou tradicí. Vzniká tzv. selské baroko. Holašovice
Další ukázky selského baroka Květov Holašovice Zbudov
ARCHITEKTURA Příznačné pro barokní architekturu je sjednocení a splynutí stavby s malbou a s plastikou (jiným výtvarným dílem).
SOCHAŘSTVÍ Barokní sochy jsou většinou součástí stavby, jsou oděné, v pohybu. Bývají umístěny na dobře viditelných místech. Orel, Pražský Hrad Sv. Vojtěch, Karlův most Sv. Ivo, Karlův most
MALÍŘSTVÍ Barokní obrazy mají tmavé pozadí, pracují se světlem a stínem. Je často používána výtvarná metoda tzv. šerosvit. Výjevu obrazu jsou osvětleny ze strany.
Námět do výtvarné výchovy Typickou výtvarnou metodou barokního umění je šerosvit. Je to hra se světlem a stínem. Pomocí světla (umělého osvětlení) sledujte, jak se mění předměty, postavy nebo tváře spolužáků. Zkuste znázornit na výkres pomocí temperových barev a plochého štětce.
Použité zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Brno,_kostel_(10).jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Holasovice1.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hola%C5%A1ovice10.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zbudov3.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kv%C4%9Btov-house2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prague_Castle_Mathias_Gate.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Klementinum,_v%C3%BDchodn%C3%AD_vchod.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sv._Ivo.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Charles_Bridge_St_Adalbert.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prager_Burghof_-_Gekr%C3%B6nter_Adler.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Ign%C3%A1c_Franti%C5%A1ek_Platzer http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karel_%C5%A0kr%C3%A9ta_001.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Simeon_with_the_Infant_Jesus_Brandl_after_1725_National_Gallery_Prague.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Las_Meninas,_by_Diego_Vel%C3%A1zquez,_from_Prado_in_Google_Earth.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rembrandt_van_Rijn-De_Nachtwacht-1642.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karel_%C5%A0kr%C3%A9ta_-_Paris_a_Helena.jpg